Bekijk volle/desktop versie : Ibtihal Jadib: Ik verberg altijd dat ik moslim ben



02-04-2019, 16:49
COLUMN IBTIHAL JADIB

Ibtihal laat in gezelschap nooit merken dat ze moslim is


29 maart 2019, 15:00


Het besef dat er mensen zijn die mij, of ieder willekeurig andere moslim, dood willen hebben voelt onwerkelijk. En toch is dat de verpletterende werkelijkheid. Minstens zo verpletterend is het besef dat ik dezelfde positie zou hebben als ik een jood, yezidi of concertganger in Bataclan was geweest. Om maar een paar voorbeelden te noemen. In al onze verscheidenheid zijn we gelijk in het vermogen om de ander te degraderen tot een lagere soort.

Ik krijg geregeld e-mail van een ‘fan’ die mij met veel uitroeptekens er op wijst dat alle moslims het land uit moeten. De arme man maakt zich vreselijk zorgen over Nederland omdat mensen zoals mijn ouders hiernaartoe zijn gekomen en vervolgens kinderen hebben gekregen zoals ik. En ook ik heb mezelf voortgeplant; het zit hem niet mee. Toen mijn kinderen trouwens de Nederlandse achternaam van hun vader kregen betrapte ik mezelf op een gevoel van opluchting. ‘Dat zal ze veel gedoe besparen’, schoot er door m’n hoofd. Verontwaardigd riep ik mezelf tot orde, maar de opluchting bleef.

Wanneer ik mij in een oorspronkelijk Nederlands gezelschap bevind, laat ik nooit merken dat ik moslim ben. Bij alcohol zeg ik dat ik de Bob ben en als er varkensvlees op tafel komt ben ik die dag vegetariër. Als mijn religieuze overtuiging toch uitkomt, brengt dat meestal een subtiel maar onmiskenbaar schokje teweeg. De getroffene kijkt me dan aan met een zoekende, onzekere blik, soms ook teleurgesteld omdat de aanvankelijke perceptie was dat men van doen had met een leuke meid. Pijlsnel wordt vervolgens gescand waar ik sta ten opzichte van zaken als homoseksualiteit en de sharia. Pas als door mijn antwoorden het gemoed is gesust kunnen we door met het gesprek. Al weet ik in sommige gevallen dat we nooit meer vrienden zullen worden.


Het is omgekeerd, als ik me uitsluitend onder moslims bevind, trouwens niet veel anders. Ik laat dan niet merken dat ik getrouwd ben met een niet-bekeerde Nederlander want als dat uitkomt, verschijnt hetzelfde onmiskenbare schokje. Al is het moeilijker te zeggen of daarop een degradatie volgt want dat vind ik bij moslims minder eenduidig. Een jongen die wekelijks in de club staat te zuipen kan mij eerder afschrijven dan iemand die dagelijks naar de moskee gaat, daar valt geen peil op te trekken.

Waar ik wel van op aan kan is de toenemende bijdrage van de politiek aan het negatieve beeld van de islam. De retoriek van verdelende politici is doorgesijpeld tot in de haarvaten van onze samenleving en voedt de afkeer tegen moslims. Het gaat er bij mij niet in dat politici hun bijdrage aan de haat tussen bevolkingsgroepen niet kennen. Ik vermoed dat het ze simpelweg niets uitmaakt omdat mannen als Trump, Baudet en Kuzu alles en iedereen in dienst stellen van hun eigen glorieuze zelf.

Als we haat voelen voor anderen is dat verdrietig, maar nog geen ramp. We hoeven niet allemaal beste vrienden te zijn. Het gaat pas mis wanneer haat een actief instrument wordt om anderen te ontdoen van hun menselijkheid. Dat geeft iemand als Tarrant ruimte om tientallen levens te beëindigen met een verheugd: ‘Laat het feest beginnen!’

02-04-2019, 19:19


Onduidelijkheid wat haar punt nu is. Ik meen vaker columns van haar te hebben gelezen die net zo vaag waren

02-04-2019, 21:30

Citaat door Iceland:
Onduidelijkheid wat haar punt nu is. Ik meen vaker columns van haar te hebben gelezen die net zo vaag waren
Ze is een vage chick. Toen ze een tijd terug begon met haar column bij de Volkskrant deed ze dat anoniem omdat ze kritiek uitte op moslims en de islam en niet wilde dat moslims zouden weten wie het was. En nu ze wel haar identiteit heeft onthuld geeft ze te kennen dat ze haar islamitische identiteit verbergt als ze met kaaskoppen is.

Ik hou mijn hart vast voor haar kinderen met zo'n labiele mps-moeder.

02-04-2019, 21:30

Citaat door SevenDeuce:
Kyk my k leev 'n 2 wereldee
Keik.

02-04-2019, 21:52



Citaat door Hershel:
Ze is een vage chick. Toen ze een tijd terug begon met haar column bij de Volkskrant deed ze dat anoniem omdat ze kritiek uitte op moslims en de islam en niet wilde dat moslims zouden weten wie het was. En nu ze wel haar identiteit heeft onthuld geeft ze te kennen dat ze haar islamitische identiteit verbergt als ze met kaaskoppen is.

Ik hou mijn hart vast voor haar kinderen met zo'n labiele mps-moeder.
Ik herinner me die berichten nog in de Volkskrant. In de magazine van Volkskrant ging ze veel verder, geloof ik.
Vrouwen zijn van nature licht labiel maar dit is inderdaad een verloren zaak.

02-04-2019, 23:02
Ibtihal bevindt zich duidelijk in de verkeerde omgeving.
Oftewel ze hangt teveel met huichelaars.

'Vrienden' die je afkeuren om je ID zijn nooit je vrienden geweest lieve Ibtihal.

Allah Subhanahoe Wata3alaa heeft ons gewaarschuwd, 'zij zullen pas tevreden met je zijn als je hun pad volgt'.

02-04-2019, 23:09

Citaat door Iceland:
Ik herinner me die berichten nog in de Volkskrant. In de magazine van Volkskrant ging ze veel verder, geloof ik.
Vrouwen zijn van nature licht labiel maar dit is inderdaad een verloren zaak.
In eerdere schrijfsels ging ze inderdaad veel verder. Rare vrouw. Maar het is het welbekende riedeltje: bevuil als Marokkaan/Turk/moslim je eigen nest en de blanke meesters zullen jou met open armen ontvangen. Met name de Volkskrant is daar bedreven in.

02-04-2019, 23:11
Jakkes! Ze is zo'n monotoon rechten mens. Dood negeren is het beste.

02-04-2019, 23:13

Citaat door Asfoureh:
Ibtihal bevindt zich duidelijk in de verkeerde omgeving.
Oftewel ze hangt teveel met huichelaars.

'Vrienden' die je afkeuren om je ID zijn nooit je vrienden geweest lieve Ibtihal.

Allah Subhanahoe Wata3alaa heeft ons gewaarschuwd, 'zij zullen pas tevreden met je zijn als je hun pad volgt'.
Ze is getrouwd met een atheïst. Dat zegt voldoende. Aan de ene kant kan ik me amper voorstellen dat ze nog moslima is. Ze geeft af op moslims en de islam, voedt haar kinderen op zonder islam en haar man is atheïstisch.

02-04-2019, 23:42

Citaat door Hershel:
In eerdere schrijfsels ging ze inderdaad veel verder. Rare vrouw. Maar het is het welbekende riedeltje: bevuil als Marokkaan/Turk/moslim je eigen nest en de blanke meesters zullen jou met open armen ontvangen. Met name de Volkskrant is daar bedreven in.
Nadia Ezzerorili, ook zo een randfiguur die voor de Volkskrant schrijft. Deed het met haar Joodse leidinggevende en heeft nu een kind met een blanke kale advocaat uit Amsterdam. En maar afgeven op moslims. Deze dames geven, als het goed is, allebei af op Arabieren en Berbers en dat allebei uit een misplaatste trots. Heel grappig.

03-04-2019, 11:05

Citaat door Hershel:
Ze is een vage chick. Toen ze een tijd terug begon met haar column bij de Volkskrant deed ze dat anoniem omdat ze kritiek uitte op moslims en de islam en niet wilde dat moslims zouden weten wie het was. En nu ze wel haar identiteit heeft onthuld geeft ze te kennen dat ze haar islamitische identiteit verbergt als ze met kaaskoppen is.

Ik hou mijn hart vast voor haar kinderen met zo'n labiele mps-moeder.
Was zij die ene ''leven van hajar'' ofzo?

03-04-2019, 12:13

Citaat door Hershel:
Ze is getrouwd met een atheïst. Dat zegt voldoende. Aan de ene kant kan ik me amper voorstellen dat ze nog moslima is. Ze geeft af op moslims en de islam, voedt haar kinderen op zonder islam en haar man is atheïstisch.
Ja dat las ik idd. Volgens mij is je huwelijk dan nieteens geldig binnen de islam toch. Of maakt het je afvallig indien je een ongelovige huwt.
Allah 3alem, not sure.

Is eigenlijk gewoon sneu, zij gelooft kennelijk oprecht dat ze geaccepteerd wordt wanneer ze haar ID verloochent. Terwijl dat juist zorgt voor disrespect, immers je toont geen ruggengraat/discipline/standvastigheid.