Bekijk volle/desktop versie : Wist je?...

Pagina's : [1] 2

17-04-2002, 13:42
Salaam,

Wisten jullie dat het Haram is om beeldjes, schilderijen, foto's, enz. met de naam van Allah (SWT) of de naam van onze profeet Mohammed (SWS) in huis te hebben? Het is namelijk verboden hiermee het huis te versieren, en het grootste risico wat gelopen wordt is dat op een gegeven moment het beeldje/ schilderij of wat dan ook kapot valt. Wat gebeurt er dan mee? Het verdwijnt in de prullenbak!! Wie wist dit ook?

Wa salaam

18-04-2002, 14:52

Salaam ou alaikoem,

Enkele ahadith :

De hadith van Ibn 'Abbaas (moge Allah's tevredenheid met vader en zoon zijn) zei: "De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: 'Engelen betreden geen huis waar een hond bevindt en geen huis waar een foto ligt'" (Boekharie en Moesliem).

Aicha (moge Allah's tevredenheid met haar zijn) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) kwam terug uit een reis en ik bedekte mijn opbergruimte waar beelden erin zaten met een kleed. Toen de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) de beelden zag had hij deze gescheurd en zei: "De zwaarste straf op de dag der Opstanding zal toekomen aan degenen die de schepselen van Allah proberen na te botsen" (Boekharie en Moesliem).

Aboe Horayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: 'Djibriel kwam naar me en zei: 'Ik ben gisteren naar je gekomen maar ik werd verhinderd om binnen te komen, door beelden die aan de deur hingen, en in het huis waren er beelden bedekt, en in het huis was er een hond. Ga naar de deur en knip het hoofd eraf dan zal het de vorm krijgen als een boom. En ga langs de bedekte beelden, knip het en maak er kussens van waarover geleund wordt. En breng de hond naar buiten.' De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) deed wat hem bevolen was" (Soenan Aboe Dawoed, Tiermiedie en Ahmed)

Omar Ibn Elkhatab heeft gezegd dat het niet toegestaan is om in een huis te bidden waar foto's hangen, omdat de engelen niet in desbetreffend huis komen. De Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) trad el Kaa'ba binnen pas toen hij de beelden vernietigde.

Engelen kunnen we in twee groepen delen in dit geval:

Er zijn engelen van genade, engelen die doe'a voor de mensen doen, engelen die de mensen beschermen tegen het kwade.
De tweede groep engelen bestaan uit engelen die daden opschrijven, zowel de goede als slechte. Deze laatst genoemde engelen zijn constant bij de mens. Zij schrijven dan ook op wat men doet.
Engelen van genade treden huizen niet binnen waarin foto's aanwezig zijn of waar er een hond is.

Wa Allahoe 3alm

salaam

18-04-2002, 15:30
Salaam,

Sukran Mujaahid voor het compleet maken van mijn bericht, moge Allah je hiervoor Inchallah belonen.

Oe alaikom assalaam

19-04-2002, 13:25
JE MAG NIET EENS EEN KETTING DRAGEN MET B.V TOUTANGAMON ALS HANGERTJE.

GEGROET LELALAILA

23-04-2002, 13:40

Hoi Safya,

Dat is absoluut geen domme vraag die je stelt. Er zullen veel mensen zijn die zich afvragen of foto's, voor je fotoalbum, toegestaan zijn. Ik zelf weet daar het antwoord niet op, maar ik wou je alleen effe zeggen dat vragen stellen, over welk onderwerp dan ook, absoluut geen domme zaak is. Want door te vragen leer je dingen.

Heel veel liefs, Shahinda

Take care

24-04-2002, 00:36

Citaat:
Origineel gepost door soennia
Salaam,

Wisten jullie dat het Haram is om beeldjes, schilderijen, foto's, enz. met de naam van Allah (SWT) of de naam van onze profeet Mohammed (SWS) in huis te hebben? Het is namelijk verboden hiermee het huis te versieren, en het grootste risico wat gelopen wordt is dat op een gegeven moment het beeldje/ schilderij of wat dan ook kapot valt. Wat gebeurt er dan mee? Het verdwijnt in de prullenbak!! Wie wist dit ook?

Wa salaam
Nee, dat wist ik niet. Ik wist niet dat het haraam is om je huis te versieren. Ik haal nu alles weg en dan hou ik alleen kale muren over en dan kom ik vast en zeker in het paradijs. Jullie maken tegenwoordig alles haraam. Zijn jullie wel eens in een moskee geweest, wat voor versieringen er allemaal hangen met de naam van Allah en de profeet. Je mag het ook een beetje naar je zin maken in dit aardse leve. Het lijkt alsof een moslim alleen voor ontbering en ellende op deze aarde is.

Me3e salama.
Plus Minus.

24-04-2002, 23:23
oooh ooohhh mannetje mannetje toch???
wat doe je dom zeg.....
sorry het is de waarheid wat mujaahid zegt en sommige zijn te zwak om dat te geloven en 1 daarvan ben jij???

get a life, en ga wat nuttigs doen safiiii.....
want je schrijft toch alleen maar onzin..
doeiiii

18-07-2005, 17:10

Citaat door jusufi:
jullie hebben toch wel een pasporrt met jullie foto erin???...........
na3am, voor zover ik weet mag het alleen voor zakelijke dingen

18-07-2005, 17:12

Citaat door jusufi:
jullie hebben toch wel een pasporrt met jullie foto erin???...........
jah, en verder is er een meningsverschil over de vraag of je ffotos mag nemen van dingen met een ziel.

Maar voor dingen die vereist zijn als paspoort bestaat er geen meningsverschil.

19-07-2005, 02:14
En hoe zit dat wanneer er in een huis wordt gerookt (tabakslucht dus)?
Graag onderbouwd met daliel aub.
Alvast bedankt voor een antwoord.

wa salaam 3laikoum wa ra7matoe Allah wa barakatoeh

19-07-2005, 13:35
zuster je hebt er wel een soepje van gemaakt, je loopt hier twee dingen te mengen en allebei haram te verklaren zonder hoe en wat, en zonder bewijzen dat is geen methode. Ik hoop dat je dat weet.

Ten eerste foto's en beelden met zielen zijn haram zie daliel van mujahid en is ook algemeen bekend.

Ten tweede je zegt daarnaast dat schilderijen met soerats, Asmaa al housna en dergelijke ook haram zijn en je daliel is: het zou kapot kunnen gaan en wat doet men er dan mee?

Dit is een redenering die die de filosofen zouden gebruiken want er staat geen hadith of stukje koran, totaal geen bewijzen uit quran en sunnah alleen er zou en wat doet men er dan mee.

Als we de islam zo gaan benaderen dan kun je ook zeggen de quran is van papier en raakt ooit versleten, mensen zouden die ook uit onwetendheid kunnen weggooien met vuil astagfiru''Allah. Toch verbieden we het niet, nee je moet de mensen leren wat er mee te doen als het stuk raakt.

Verder bestaat er onenigheid over die schilderijen en versieringen, indien het puur voor de versiering is dan heeft het geen nut om op te hangen, en is een belediging. Of als je het ophangt in een huis die vol zit met munkar oe Allahoe a3lam.

Quran is gemaakt om te lezen, en indien ze hangen om mensen eraan te herinneren elke dag na het gebed ayaat al koersie te lezen gair insha''Allah, dan heeft het een doel namelijk quran lezen en die schilderij herinnert je eraan. Tevens Allahoe a3lam, zie fatawa van geleerden.

Dus zuster pas op met rare dingen verkondigen, geef daliel en naam van geleerden.

Deze post is geen fatawa dus neem niks aan van mij, ik ben geen geleerde maar meer een reactie.

wassalaam,

19-07-2005, 13:45

Citaat door mohamedleiden:
zuster je hebt er wel een soepje van gemaakt, je loopt hier twee dingen te mengen en allebei haram te verklaren zonder hoe en wat, en zonder bewijzen dat is geen methode. Ik hoop dat je dat weet.

Ten eerste foto's en beelden met zielen zijn haram zie daliel van mujahid en is ook algemeen bekend.

Ten tweede je zegt daarnaast dat schilderijen met soerats, Asmaa al housna en dergelijke ook haram zijn en je daliel is: het zou kapot kunnen gaan en wat doet men er dan mee?

Dit is een redenering die die de filosofen zouden gebruiken want er staat geen hadith of stukje koran, totaal geen bewijzen uit quran en sunnah alleen er zou en wat doet men er dan mee.

Als we de islam zo gaan benaderen dan kun je ook zeggen de quran is van papier en raakt ooit versleten, mensen zouden die ook uit onwetendheid kunnen weggooien met vuil astagfiru''Allah. Toch verbieden we het niet, nee je moet de mensen leren wat er mee te doen als het stuk raakt.

Verder bestaat er onenigheid over die schilderijen en versieringen, indien het puur voor de versiering is dan heeft het geen nut om op te hangen, en is een belediging. Of als je het ophangt in een huis die vol zit met munkar oe Allahoe a3lam.

Quran is gemaakt om te lezen, en indien ze hangen om mensen eraan te herinneren elke dag na het gebed ayaat al koersie te lezen gair insha''Allah, dan heeft het een doel namelijk quran lezen en die schilderij herinnert je eraan. Tevens Allahoe a3lam, zie fatawa van geleerden.

Dus zuster pas op met rare dingen verkondigen, geef daliel en naam van geleerden.

Deze post is geen fatawa dus neem niks aan van mij, ik ben geen geleerde maar meer een reactie.

wassalaam,
dzakoe allahoe gairan agi......

19-07-2005, 14:18

Assalamoengalajkoem waragmatoelahie wabarakatoehoe,

Inderdaad is het niet toegestaan en de bovenstaande ahadith spreken voor zich.
In de Islam zijn er meerdere dingen die niet toegestaan zijn maar met een duidelijke en logische reden. Wij mensen maken het alleen maar moeilijk voor onszelf. Wij stellen altijd meteen de vraag; maar...maar...maar.
Wanneer zijn wij moslims nu eens zo sterk om niet te maren als we iets horen wat niet mag? Wanneer a3iebadoelah???

Het is heel moeilijk om je huis fotovrij te maken, aan de andere kant weer niet. Als ik echt een huisje voor mij alleen had dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om alles onder controle te houden wat dit onderwerp betreft, maar helaas. Hierzo thuis doen ze heel moeilijk als ik foto's wil verbranden of verscheuren. 'Nee laat ze maar voor diekrajat' krijg ik dan te horen. Jarabiejh wanneer zullen we echt sterk zijn? Wanneer? Maar de glazen met poppen enzo gaan vanmiddag richting glasbak. SoebganAllah had ze al in de auto, maar was vergeten bij de glasbak te stoppen. En de tbassah djel tawus zijn bijna aan de beurt (je weet wel, die populaire borden met de pauw erop).

Och ja; hahahha ik geniet al als de malaiekas mijn huis binnen komen en mij kunnen vergezellen, dat is MIJN genieting!!!

Wa3alajkoem assalam.

19-07-2005, 20:48
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 'alaa Rasoelielah waba'd,

Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan muren

Vraag:

Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan de muren thuis of in een boekenhandel ? En begaat iemand een zonde wanneer hij eerst de Quraan memoriseerde en daarna is vergeten, doordat hij zich ging bezig houden met wereldse zaken ?

Antwoord:

Ja, Alle Lof is aan Allah de Heer der Werelden, en Moge Allahâs Vrede en Zegen met onze Profeet Mohammed zijn, de laatste der Profeten, en de Imaam van de godvrezende. En Moge Allahâs Vrede en Zegen ook met zijn Familieleden en al zijn metgezellen zijn en iedereen die hen oprecht volgt tot aan de Dag des Oordeels.

Het antwoord op deze vraag bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over het ophangen van verzen uit de Quraan op muren in moskeeën, in de huizen etc. Het antwoord op dit gedeelte van de vraag is, dat ik van mening ben dat men dat niet zou moeten doen, oftewel men zou de verzen uit de Quraan niet moeten ophangen op muren, of dat nou in de moskee is of thuis.

We zouden altijd eerst de vraag moeten vragen stellen: Wat zijn de redenen dat iemand dit doet ? Als men dan zegt, dat de redenen hiervan is om Barakaah door middel van de Woorden van Allah te verkrijgen, dan zeggen we dat het niet juist is om op deze manier Barakaah te verkrijgen. Het is namelijk niet overgeleverd dat de Profeet Salla Allahoe âaleehie wassalaam dit heeft gedaan, en ook zijn vrienden gebruikte deze manier niet op Baraakah te verkrijgen. Dus als het niet overgeleverd is dat zij dat deden, weet dan dat het niet tot de wetgeving hoort, en als het niet behoort tot de wetgeving, dan is het niet toegestaan om daarmee Allah te aanbidden of om op deze manier Baraakah te verkrijgen zonder dat er enig verbinding is met de wetgeving.

Nou zou een persoon kunnen zeggen, mijn reden is om de zittende (i.e degene die in een plaats zitten waar de verzen hangen) Targhieb en Tarhieb1 bij te brengen door de inhoud van deze verzen, dan zeggen we dat deze denkwijze in de realiteit niet voorkomt. Want hoeveel verzen worden opgehangen, en de meeste â en zelfs alle - aanwezigen trekken er geen profijt uit. Het zou zo kunnen zijn dat iemand de woorden van Allah {En spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid} 2 ophangt. Het kan dan zo de mensen in deze bijeenkomst alleen maar kwaadspreken over elkaar, en woorden waarmee zij de andermans eer onteren. Dit alles is van de schending van de Woorden van Allah

(Een ander persoon) zou kunnen zeggen: âIk hang het op als bescherming voor mijn huis. Ik hang Ayaat al-Qoersie zodat het beschermd zal blijven tegen de duivels, omdat het overgeleverd is, dat de Profeet Salla Allahoe âaleehie wassalaam heeft gezegd, dat degene die in de nacht Ayatoel Qoersie leest, dat Allah hem zal beschermen, en er geen duivel in de buurt zal komen totdat het ochtend wordtâ

We zeggen dan dat ook dit tot de innovaties behoort, omdat de Selef hun huizen niet beschermden door middel van het ophangen van verzen. De Profeet Salla Allahoe âaleehie wassalaam heeft gezegd dat degene die Ayatoel Qoersie leest, en het ophangen valt niet onder het lezen. Veel mensen die dit als reden gebruiken, hangen de verzen van de Quraan wel op, maar zelf lezen zij de Quraan niet. Hij zegt dat: âHet is genoeg voor mij dat ik deze verzen hangâ Zo een persoon mist dan veel goeds, bouwend op dat argument van hem, die weer bouwend is op de ideologie van die persoon die geen basis heeft .

Sommige mensen hangen deze verzen voor versiering op, en daarom zie jij ze vaak dat zij verzen ophangen die niet op de juist wijze zijn geschreven, en die verschilt van de Ottomaanse wijze. En het kan zelfs zo zijn dat de verzen zo zijn opgeschreven dat de betekenis ervan veranderd. En zo kan het ook zijn dat zij deze verzen op een zodanig manier opschrijven, dat het de vorm van een huis of een kasteel aanneemt en wat daar op lijkt. Dit duit op het feit dat zij de Woorden van Allah als versiering hebben genomen, en ik heb dit vaak gezien.

Dus mijn mening is dat een persoon niets zou moeten ophangen van de Woorden van Allah op muren, want de Woorden van Allah zijn te Hoog om ze op muren te hangen. En dit is dus niet hetzelfde als de Moeshaf, die heeft een kaft, en de letters en regels zijn dan niet te zien. En niemand zegt in hang een Moeshaf op voor Baraakah, maar hij zegt ik heb de Moeshaf hier gehangen/gezet zodat het niet op de grond ligt, en zodat de kleine kinderen er niet bij kunnen enz. Er is dus een verschil in het hangen van de duidelijke verzen uit de Quraan, en het hangen van een Moeshoef die bedekt is door een kaft, Neâem

http://www.ibnothaimeen.com/all/Noor.shtml

1: Targhieb is overtuigen, wanneer een persoon iemand overtuigt van het doen van het goede door bepaalde aanmoedigende zaken te beschrijven zoals: het Paradijs, verschillende beloningen bij deugdzame handelingen, de aard van Allaahâs genade enzovoort

Tarhieb is afraden, wanneer een persoon iemand afraadt slechte dingen te doen door hem te informeren over zaken die hem ontmoedigen om slechte dingen te doen, zoals: de bestraffing in het graf, het Hellevuur enzovoort.

(Definitie overgenomen van SelefiePublikaties)

2: Soera Al-Hoedjoeraat vers 12

Wasalla Allahoe 'ala Nabieyiena Mohammed wa 'alaa Aaliehie wasahbiehie wasaliem.

Wassalaam Moe alaykoem Warahmatoellah

19-07-2005, 21:04

Citaat door Derezon:
En hoe zit dat wanneer er in een huis wordt gerookt (tabakslucht dus)?
Graag onderbouwd met daliel aub.
Alvast bedankt voor een antwoord.

wa salaam 3laikoum wa ra7matoe Allah wa barakatoeh
salam3leikoum wa rahmtu allah wa baraktuhu
broeder wat bedoel je precies?

Pagina's : [1] 2