Bekijk volle/desktop versie : Militaire uitgaven



21-01-2019, 08:22
As salaam walaikum.. Ik zat even te googlen en te lezen over militaire uitgaven, wikipedia is niet altijd de beste bron maar oke, http://https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures.
Amerika staat natuurlijk veruit nummer 1 met hoogste absolute militaire uitgaven, maar het interessante is, dat is als je militaire uitgaven gaat omzetten in BNP (het totaal wat er in een land verdient wordt zeg maar).
Dan staat namelijk opeens Saudie-Arabie op nummer 1 en Israel op nummer 2. In Saudie-Arabie wordt 10% van het verdiende geld uitgegeven aan het leger terwijl de Amerikanen rond de 4% van hun geld uitgeven aan het leger en Europese landen rond de 2 a 3%. Trumpje wilt btw dat we het in Europa ook naar 4% verhogen.
Wel interesting...Maar damn.. als elk land zou samen werken en geen leger had en dat geld voor andere dingen gebruikt dan zou er niemand in de wereld honger hoeven te hebben. 1,5 triljard (ja triljard) per jaar wordt eraan uitgegeven door alle landen bij elkaar. Dat is zo bizar veel geld.
Ik dacht gewoon.. ik share even mijn gedachten.

21-01-2019, 08:57


Salam alaikom broeder,

Dit geld is genoeg om einde te maken aan armoede in de hele wereld. Landen zijn op zoek naar macht. De mensheid interesseert hen niet!

21-01-2019, 09:25
Yea klopt. En de andere landen doen eigelijk net zo hard mee. Het probleem met de Amerikanen is alleen dat ze zichzelf de rol van beschermer hebben gegeven nadat ze de nazi's hebben verslagen en daardoor zijn ze gaan denken da ze alles mogen. Europa lag in puin door WW2, China was nog niet in opkomst en op dat moment was Amerika oppermachtig (op dat moment was de Amerikaanse economie bijna 50% van de totale wereldeconomie) en sindsdien is die ego te groot geworden.
Maarja ze hebben wel geholpen om Europa weer op te bouwen en de nazi's eruit gekickt, dus ik ben sowieso geen Amerika-hater ofzo.
Alsnog vertrouw ik die overheid van ze voor geen cent, maar ik vertrouw geen enkele overheid.