Bekijk volle/desktop versie : El lughatoe el arabiya vraagje



19-01-2019, 19:15
Waarom zeg je soms fi en soms bi (bil 3arabiya, maar fi manziliki). Kan iemand dit uitleggen? Dajazakallahou gayran, ameen!

19-01-2019, 21:13


up

19-01-2019, 21:15
Bi is met.
Fi is in.

19-01-2019, 21:24

Citaat door ShrifDjelQbilla:
Bi is met.
Fi is in.
djazakallahou gayran

19-01-2019, 21:46


Bi Bakkah almubaraka

Fault: fi Bakkah almubaraka

Heeft met bezit te maken denk ik.


20-01-2019, 22:59

Citaat door khattabi_bilal:
Bi Bakkah almubaraka

Fault: fi Bakkah almubaraka

Heeft met bezit te maken denk ik.

djazakallahou gayran walakin oeridou daliel.

20-01-2019, 23:27


وجزاك

سبب الخلاف في المسألة:
هو اختلاف الفقهاء في فهم النصوص لا سيما آية التوبة فمنهم من نظر إلى ظاهر الآية ومنطوقها فمنع ذلك ومنه من نظر إلى سبب النزول وأن القصد هو عدم تمكين الكفار من الحج لا منعهم من دخول الحرم، كما اختلفوا في المراد بالمشركين في الآية فمنهم من عمم جميع الكفار بالمنع ومنهم من خص ذلك بعبدة الأوثان لاختصاصهم بوصف الشرك دون أهل الكتاب(16).

(16) ينظر: حكم دخول غير المسلمين للمساجد، عبد الله بن محمد الأمين الشنقيطي، ص (27)، بتصرف

http://almoslim.net/node/84000

20-01-2019, 23:52

Citaat door khattabi_bilal:


وجزاك

سبب الخلاف في المسألة:
هو اختلاف الفقهاء في فهم النصوص لا سيما آية التوبة فمنهم من نظر إلى ظاهر الآية ومنطوقها فمنع ذلك ومنه من نظر إلى سبب النزول وأن القصد هو عدم تمكين الكفار من الحج لا منعهم من دخول الحرم، كما اختلفوا في المراد بالمشركين في الآية فمنهم من عمم جميع الكفار بالمنع ومنهم من خص ذلك بعبدة الأوثان لاختصاصهم بوصف الشرك دون أهل الكتاب(16).

(16) ينظر: حكم دخول غير المسلمين للمساجد، عبد الله بن محمد الأمين الشنقيطي، ص (27)، بتصرف

http://almoslim.net/node/84000
Ik begrijp dit niet. Zou je het kort samen kunnen vatten in chaa allah?

21-01-2019, 04:24

Citaat door khattabi_bilal:


وجزاك
En moge Allah jou belonen met het goede.

سبب الخلاف في المسألة:
Oorzaak van de onenigheid in deze zaak:

هو اختلاف الفقهاء في فهم النصوص
Het is een onenigheid onder de juristen in fiqh m.b.t. het begrijpen van de (handgeschreven) teksten.

لا سيما آية التوبة فمنهم من نظر إلى
Voor wat betref de ayah uit surat at-Tawbah dan zijn er die hem interpreteren volgens...

ظاهر الآية ومنطوقها فمنع ذلك ومنه
De eerste opkomende (letterlijke) betekenis van de ayah en zijn overdrachtelijke betekenis en daarmee verbieden zij hem dat (Mekka als niet-Moslim touréseren).

من نظر إلى سبب النزول وأن القصد
Wie er kijkt naar de geschiedkundige reden van openbaring (context) en de bedoeling ervan.

هو عدم تمكين الكفار من الحج لا
Dan is dat het voorkomen van het aan de macht komen van de Kufaar via/tijdens de Hajj, niet...

منعهم من دخول الحرم، كما اختلفوا
het binnengaan van het gewijde gebied (area), zoals zij oneens waren over...

في المراد بالمشركين في الآية فمنهم
de bedoeling aangaande de Mushrikeen (polyhteïsten) voorkomende in de ayah, tot hen behoren...

من عمم جميع الكفار بالمنع ومنهم من
gerekend te worden: - de meute van alle ongelovigen waarvoor het afgekeurd word en anderen...

خص ذلك بعبدة الأوثان لاختصاصهم
specificeren het met de afgoderij dat gepaard gaat met beeldjes/doden aanbidding, en niet zo zeer...

بوصف الشرك دون أهل الكتاب(16).
de generaliserende toeschrijving van Shirk (meergodendom) ja3ni zonder de ahl kitaab (joden en christenen) daartoe te rekenen.

(16) ينظر: حكم دخول غير المسلمين للمساجد، عبد الله بن محمد الأمين الشنقيطي، ص (27)، بتصرف
(16) Hukm dukhool ghayr al-muslimeen lilmasaajid. (Abdullah bin Mohamed al-amien al-Shinqitee) p.27...

http://almoslim.net/node/84000
Allahu a3lam

21-01-2019, 10:16

Citaat door khattabi_bilal:
Allahu a3lam
Dit heeft toch niks met mijn vraag te maken?
Astaghfirallah als ik het verkeerd begrijp.

21-01-2019, 10:28
Fi is in
Bi is met