Bekijk volle/desktop versie : Festiviteiten voor het Amazigh Nieuwjaar in Agadir (video)



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

13-01-2019, 17:33
De hoofdstad van Souss vierde gisteren het Amazigh nieuwjaar (2969) in een feestelijke en vriendelijke sfeer.



De inwoners van Agadir en toeristen waren gisteren (12 januari) talrijk aanwezig op de corniche van de stad waar een muzikale avond werd georganiseerd ter gelegenheid van het Amazigh Nieuwjaar (Yennayer).

Dit evenement vond plaats in een goede sfeer en onder hoge beveiliging. Velen geven aan dat zij het Amazigh nieuwjaar graag als officiele nationale dag in Marokko zouden willen zien.

Ter overvloedde, maar het Amazigh Nieuwjaar is geen Islamitische feestdag.

[video=youtube;Mn4epqHT7Eo]https://www.youtube.com/watch?v=Mn4epqHT7Eo[/video]

YouTube link

Videocredit: Lefr360

13-01-2019, 19:12


Ik heb mijn handen gewassen met Maroc

13-01-2019, 20:24
Asougas mbarki a aytma

13-01-2019, 22:51
d istma

13-01-2019, 23:05


is het berbers jaar een maan of zon jaar ??

14-01-2019, 00:20

Citaat door LtFo:
is het berbers jaar een maan of zon jaar ??
maak kennis met de ware azuls.
en het is een zon jaar volgens mij begonnen met het verslaan van een Farao.

14-01-2019, 00:28

Citaat door DEMO:
maak kennis met de ware azuls.
en het is een zon jaar volgens mij begonnen met het verslaan van een Farao.
ik heb nooit problemen met zulke dingen, of het de taal of de jaar die ze hanteren,

ik vroeg of het een maan of zon jaar is, want als het maan jaar was is dan dan kan het nieuw jaar niet altijd in januari vallen , maar het valt wel altijd in januari , dus het is een zon jaar, maar dan kan het niet omdat de zon jaar toen niet bekend was ,

weet iemand meer info daarover, ??

14-01-2019, 10:07
Voor de azulis is dit jaar de jaar van de rat heil azulistan.

14-01-2019, 10:55

Citaat door LtFo:
ik heb nooit problemen met zulke dingen, of het de taal of de jaar die ze hanteren,

ik vroeg of het een maan of zon jaar is, want als het maan jaar was is dan dan kan het nieuw jaar niet altijd in januari vallen , maar het valt wel altijd in januari , dus het is een zon jaar, maar dan kan het niet omdat de zon jaar toen niet bekend was ,

weet iemand meer info daarover, ??
de oude egyptenaren zijn 4200 jaar voor christus begonnen met een jaar van 365 dagen.

Oude Egyptenaren hadden 12 maanden en elke maand duurde 30 dagen is 360 dagen en laatste maand in de laatste periode voegde ze nog 5 dagen er bij om op 365 dagen te komen. Zij hadden geen 4 periodes maar 3 periodes van 4 maanden.

Maar probleem is bij deze Egyptische kalender dat ze elke jaar kwart dag te kort komen.

Zo hebben de Romeinen dit probleem opgelost door om de 4 jaar een schrikkeljaar aan te geven en dat schrikkeljaar 366 dagen heeft. Zo hebben romeinen om die 4 jaar een kwart dag dat Egyptenaren per jaar te kort komen iets voor verzonnen. Eigenlijk hebben de Romeinen dit niet verzonnen maar Egyptenaren stonden bekend dat ze ook kalender hadden met schrikkeljaar maar hebben dit niet lang gebruikt

En amazich jaartelling is in Egypte ontstaan en is het dus daarom.dat we 365 dagen hebben in het amazigh nieuw jaar

Egyptenaren kalender word nog steeds gebruikt door christelijke kopten in Egypte

14-01-2019, 11:31

Citaat door DEMO:
maak kennis met de ware azuls.
en het is een zon jaar volgens mij begonnen met het verslaan van een Farao.
in de bijbel word deze berberse koning sisak genoemd

14-01-2019, 11:40
Waar amazich jaartelling is begonnen bij sisak die ook in bijbel word genoemd.

Het geschiedde nu, als Rehabeam het koninkrijk bevestigd had, en hij sterk geworden was, dat hij de wet des HEEREN verliet, en gans Israël met hem.

2 Daarom geschiedde het, in het vijfde jaar van den koning Rehabeam, dat Sisak, de koning van Egypte, tegen Jeruzalem optoog (want zij hadden overtreden tegen den HEERE),

3 Met duizend en tweehonderd wagenen, en met zestig duizend ruiteren; en des volks was geen getal, dat met hem kwam uit Egypte, Libyers, Suchieten en Moren;

4 En hij nam de vaste steden in, die Juda had, en hij kwam tot Jeruzalem toe.

5 Toen kwam Semaja, de profeet, tot Rehabeam en de oversten van Juda, die te Jeruzalem verzameld waren, uit oorzaak van Sisak, en hij zeide tot hen: Alzo zegt de HEERE: Gij hebt Mij verlaten, daarom heb Ik u ook verlaten in de hand van Sisak.

6 Toen verootmoedigden zich de oversten van Israël en de koning, en zij zeiden: De HEERE is rechtvaardig.

7 Als nu de HEERE zag, dat zij zich verootmoedigden, geschiedde het woord des HEEREN tot Semaja, zeggende: Zij hebben zich verootmoedigd, Ik zal hen niet verderven; maar Ik zal hun in kort ontkoming geven, dat Mijn grimmigheid over Jeruzalem door de hand van Sisak niet zal uitgegoten worden.

8 Doch zij zullen hem tot knechten zijn, opdat zij onderkennen Mijn dienst, en den dienst van de koninkrijken der landen.

9 Zo toog Sisak, de koning van Egypte, op tegen Jeruzalem; en hij nam de schatten van het huis des HEEREN en de schatten van het huis des konings weg; hij nam alles weg; hij nam ook al de gouden schilden weg, die Salomo gemaakt had.

10 En de koning Rehabeam maakte, in plaats van die, koperen schilden; en hij beval die onder de hand van de oversten der trawanten, die de deur van het huis des konings bewaarden.

11 En het geschiedde, zo wanneer de koning in het huis des HEEREN ging, dat de trawanten kwamen, en die droegen, en die wederbrachten in der trawanten wachtkamer.

12 En als hij zich verootmoedigde, keerde de toorn des HEEREN van hem af, opdat Hij hem niet ten uiterste toe verdierf; ook waren in Juda nog goede dingen.

13 Zo versterkte zich de koning Rehabeam in Jeruzalem, en regeerde; want Rehabeam was een en veertig jaren oud, als hij koning werd, en hij regeerde zeventien jaren in Jeruzalem, de stad, die de HEERE uit alle stammen van Israël verkoren had, om Zijn Naam daar te zetten; en de naam zijner moeder was Naäma, een Ammonietische.

14 En hij deed dat kwaad was, dewijl hij zijn hart niet richtte, om den HEERE te zoeken.

15 De geschiedenissen nu van Rehabeam, de eerste en de laatste, zijn die niet geschreven in de woorden van Semaja, den profeet, en Iddo, den ziener, verhalende de geslachtsregisteren; daartoe de krijgen van Rehabeam en Jerobeam in al hun dagen?

16 En Rehabeam ontsliep met zijn vaderen, en werd begraven in de stad Davids; en zijn zoon Abia werd koning in zijn plaats.

14-01-2019, 11:46
Sisak waar amazich jaartelling is begonnen ontstaan in Egypte.

Farao sisak komt


Er heerst een opgewonden stemming onder de duizenden priesters en Nubische slaven als het bericht gehoord wordt dat de Farao terugkomt uit Palestina.Hij heeft een daverende overwinning behaald op de vazalvorsten van Palestina..Ieder heeft nu een eigen taak. Ze moeten de komst van de farao voorbereiden nu hij terugkeert uit Palestina met de grote schatten uit de tempel van Jeruzalem. De bont gekleurde pilaren, het dak met sterren en allerlei hemelfiguren vertonen onafgebroken het spel van licht en schaduw,veroorzaakt door de flakkerende flambouwen. Overal om ons heen ontwaren we reuzenstandbeelden,sfinxen en obelisken.ProcessieDe duizenden gaan op hun tenen staan. Hoor! Daar roepen de herauten in het voorste gedeelte van de voorhof. “De goede god komt er aan. De farao komt eraan! Tussen de rijen sfinxen zien we de lange, lange stoet statig naderbij komen..Hoogwaardigheidsbekleders aan het koninklijk hof. Rijk uitgedoste priesters. Officieren, sistrumspelers en andere muzikanten. Het is een eindeloze processie die zich langzaam voortbeweegt tussen de gigantisch grote pilaren.

Trofeeen




Vervolgens komen de negerslaven die in lange rijen de afgehakte handen van de verslagen vijanden als trofeeën naar de tempel van de grote Amon dragen. Plotseling barst een oorverdovend gejuich los.”De farao komt”wordt er geroepen.. Daar is hij. Met de tekenen van zijn goddelijke macht in handen, zijn dubbele kroon, scepter en gedragen op een baldakijn, omstuwd door zijn lijfwacht, begeeft hij zich naar het donkerste gedeelte van de tempel; het heilige der heiligen.

Voor Amon


Daar, vóór het aangezicht van Amon in de pikdonkere rujimte worden de meegebrachte Joodse officieren uit Jeruzalem één voor één onthoofd. Heeft Amon aan de farao niet de overwinning gegeven? Groot is de farao van de beide landen. Groot is farao Sisak.

Farao Sisak


Farao Sisak liet een trots een muuropschrift achter in de tempel van Amon in Karnak. Het opschrift omvatte meer dan 150 namen van steden die hij ten val bracht tijdens een militaire zegetocht door Israël en Juda. In de namenlijst worden ook de verwoeste steden Megiddo en Gezer vermeldt. Jeruzalem werd gespaard ten koste van grote rijkdommen die Rehabeam aanbood om verwoesting te voorkomen. Op de muur is in het midden de god Amon te zien terwijl hij de strop voorhoudt aan onttroonde koningen. Andere verslagen vorsten knielen in onderwerping voor hem neer.



http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/F/Farao%20komt/1377/

14-01-2019, 12:29


De jaartel 0 in de berbers kalender verwijst naar het jaar dat sisak zo als hij in de bijbel word genoemd aan de macht kwam in Egypte.

Nu ben ik weer weg ik ben geen lid meer van m.nl en heb het amazich jaar in Parijs gevierd zo als elke jaar.


In Paris was het grote feest

http://https://m.youtube.com/watch?v=etmvDeuHXaY

14-01-2019, 13:51
shishak was berber ok, hij was farao in de 8 ste eeuw voor christus 22 ste dynastie van farao ,het is net aboutaleb burgemeester is van rotterdam , heeft niets met zijn achtergrond te maken ,trump komt oorspronkelijk uit duitsland , je hoort duitsers niet roepen hoe trots zij zij op hem , en dat geld voor meeste amrerika presidenten die van oorsprong iers zijn .

wat heeft ie voor berbers gedaan ????? dat je trots op hem bent .steve jobs vader is arab van syrie , je hoort nooit van mensen zeggen hee das een arab we are proud op hem .

ik heb beetje verdiept in berbers jaar telling, kwam tot conclusie dat het een fila7i jaar is gebaseert op seizoenen heeft veel gelijkenis met het joodse jaar .

14-01-2019, 14:05
hij praat wel in arabic darija die ezel azuli 7mar, en scheld ook rasoel sa3ws en allah swt .

veel berbers die zich voor doen als moslim , zijn net als deze weld awbash.

shbe3to gobz ya wlad zalt

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13