Bekijk volle/desktop versie : Tien jaar Aboutaleb



05-01-2019, 19:09
Ahmed Aboutaleb (57) is vandaag tien jaar burgemeester in de moeilijkste stad die het land kent. Een gesprek over macht, veiligheid en zijn Marokkaanse afkomst.

Was er een moment waarop u dacht ‘ja, nu heb ik gezag’?
,,De beroemde speech naar aanleiding van Charlie Hebdo was voor mij heel belangrijk. Iedereen denkt dat er een groot plan zat achter die toespraak, maar die is intuïtief ontstaan. De bijeenkomst heeft Rotterdam ongelooflijk veel goodwill opgeleverd. Het heeft de solidariteit in de stad ook vergroot.’

U had die ene uitspraak, ‘rot toch op’, niet voorbereid?
,,Totaal niet, die kwam uit mijn tenen. Als je je inleeft, kan je alleen maar woest worden. Er zijn hier zo veel mensen die jarenlang werken aan goede verhoudingen, mensen bij elkaar brengen, vrede propageren, en dan komen daar drie idioten met een kalasjnikov en de hele constructie kan in elkaar donderen. Dat geeft zo’n boosheid. Het minste dat je dan tegen zo’n idioot moet zeggen is: ‘Rot toch op.’ Sommige mensen gingen daarmee aan de haal: ‘De burgemeester zegt rot op tegen moslims!’ Dat heb ik nooit gezegd, en dat is ook nooit mijn intentie geweest. Maar ik erger me wel mateloos aan al die lieden in Europa die zich moslim noemen maar op deze manier de samenleving zo enorm kapot maken.’’

U heeft zelf een Marokkaanse achtergrond, spreekt Frans en Arabisch. Wat heeft u dat als burgemeester gebracht?
,,Veel extra’s. Het vergemakkelijkt de communicatie met de Arabische wereld. We hebben veel belangrijke handelspartners in het Midden-Oosten. Rotterdam runt de haven in Sohar, Oman. Zo heb ik ook geholpen bij orders voor de uitbreiding van het Suezkanaal. Ik kan in het Arabisch uitleggen wat Nederland kan met waterbouw. En ik heb veel geholpen met de lobby voor een zetel in de VN-Veiligheidsraad.’’

En in de stad zelf, met veel bewoners van buitenlandse komaf?
,,Het geeft me niet meer credits, zo kun je dat niet zeggen. Wel kan het de omgang vergemakkelijken. Soms blijft het bij een enkele begroeting, maar als je ergens bent – en ik doe veel met bewoners – spreken mensen me soms na afloop aan omdat ze een kwestie hebben die ze niet in het openbaar willen bespreken. Het kan dan makkelijk zijn als ze dat in hun eigen taal doen. Dat doet niet af aan de wens dat iedereen in Rotterdam Nederlands moet spreken, maar dat kun je niet afdwingen als mensen op dat moment de taal niet spreken. Het is wel fijn als je ze dan kunt aanhoren in hun eigen taal.’’

U wilt niet in Marokko worden begraven?
,,Ik moet het goed zeggen, als ik hier sterf, wil ik hier begraven worden. Als ik daar sterf is het onzin om mij weer te vervoeren. Dat gesol met lichamen, daar ben ik niet zo voor.’’

http://https://www.ad.nl/rotterdam/burgemeester-ahmed-aboutaleb-als-ik-hier-sterf-begraaf-me-dan-hier~a0812e51/

05-01-2019, 19:17


Tien jaar Charlie Aboutaleb

05-01-2019, 19:20
Naast Job Cohen is Aboutaleb een van de beste Burgemeesters van Hollanda.

05-01-2019, 19:22
Hoewel hij veel commentaar krijgt uit bepaalde hoeken van de bevolking doet hij zijn werk gewoon goed.

05-01-2019, 19:43



Citaat door ISWA:
Aboetassilt bentou is de OG House negro van de Hollanders. Walgelijk dier hij en Marcouch en zij gaan een lelijk eind tegenmoet zien. Hun lot op deze weg is mkawed gewoon. Wens je niemand toe.
sma3 ale7mar, som o salli o zakkie 3la mwalek o mshi jib gtek men 3and antilianos,


bemoei niet wat anderen doen

05-01-2019, 19:45
luister a sowa, jij bent anti contakten met christenen en anders denkenden toch, wat vind je dan van hijra van oa otman ra naar ethiopie om hun gelijk te halen bij christenen ??

05-01-2019, 19:52

Citaat door ISWA:
Aboetassilt bentou is de OG House negro van de Hollanders. Walgelijk dier hij en Marcouch en zij gaan een lelijk eind tegenmoet zien. Hun lot op deze weg is mkawed gewoon. Wens je niemand toe.



Allah is groot, Mohammed is zijn profeet
en ISWA weet het het best ...

05-01-2019, 19:54

Citaat door ISWA:
Aboetassilt bentou is de OG House negro van de Hollanders. Walgelijk dier hij en Marcouch en zij gaan een lelijk eind tegenmoet zien. Hun lot op deze weg is mkawed gewoon. Wens je niemand toe.
Het is idd een vieze flikker

05-01-2019, 19:56
Ltifo_Dayouth probeert een wit voetje te halen bij Ejsnah.

Pas op, hij heeft AIDS. Hoogstwaarschijnlijk opgelopen met Wouldjabarout op de site.

05-01-2019, 20:00

Citaat door -VENOM-:
Ltifo_Dayouth probeert een wit voetje te halen bij Ejsnah.

Pas op, hij heeft AIDS. Hoogstwaarschijnlijk opgelopen met Wouldjabarout op de site.



Ik zag weer een bruin puntje van je
in "Mijn hoekje" ...

05-01-2019, 20:01

Citaat door -VENOM-:
Ltifo_Dayouth probeert een wit voetje te halen bij Ejsnah.

Pas op, hij heeft AIDS. Hoogstwaarschijnlijk opgelopen met Wouldjabarout op de site.
Dayouth howa rab darkom