Bekijk volle/desktop versie : Who are the Wahhaabis and what is their message?



08-12-2018, 22:52

14-12-2018, 19:21


Dus duizenden geleerden voor abdul wahab zaten allemaal fout en begrepen de Tawheed niet?

14-12-2018, 19:30
Je wenden tot een graf tijdens een smeekbede

Vraag:

Is het toegestaan om je te wenden tot het graf wanneer je een smeekbede verricht voor de bewoner ervan?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

We moeten hier onderscheid maken tussen twee vergelijkbare kwesties:

Het bezoeken van een graf en je hiernaar wenden terwijl je een smeekbede verricht voor jezelf, zoekende naar zegeningen en gelovend dat dit de verhoring waarschijnlijker maakt. Dit is zonder twijfel een innovatie en een overdrijving die verboden is in de Islam. En als dit leidt tot het vragen van de bewoner van het graf om jou in jouw behoeften te voorzien, dan verval je in Shirk.
Sheikh ul-Islaam Ibn Taymiyah zei: “Als het gaat om het bezoeken van de begraafplaatsen om naast hen (de doden) smeekbeden te verrichten, of om nader tot Allah te komen middels hen (at-Tawassoel) of om hen te vragen om te bemiddelen, dan is dit totaal niet wat de Islam ons leert.

Volgens de metgezellen en de Imams van de moslims is het Soennah wanneer iemand de smeekbeden over de Profeet (vrede zij met hem) en zijn twee metgezellen (Aboe Bakr en cOmar, wier graven naast dat van de Profeet zijn gelegen) verricht, om Allah te smeken door je te wenden naar de Qiblah en dus niet naar het graf. Ik ken geen Imams die het feit betwisten dat het van de Soennah is om je tot de Qiblah te wenden bij het zeggen van Doecaa’ en niet tot het graf van de Profeet (vrede zij met hem).”

(Madjmoec ul-Fataawa, boekdeel 27, blz. 165)

Ook zei hij: “Wat de Imams hebben gezegd, is wellicht gebaseerd op het feit dat het afgeraden is om je biddend te wenden tot een graf, zoals het verbod hierboven vermeld is met betrekking tot de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem). Aangezien het verboden is om begraafplaatsen als plaats van aanbidding te nemen of als richting voor het gebed, werden zij bevolen zich niet te wenden tot de graven bij het verrichten van het gebed of een smeekbede.”

Imam Maalik zei in al-Mabsoet: “Ik denk niet dat iemand moet staan bij het graf van de Profeet (vrede zij met hem) en een smeekbede moet verrichten. In plaats daarvan zou hij de Salaam moeten geven en weer verder gaan.”

(Iqtidaa’ us-Siraat il-Moestaqiem, blz. 364)

Dit is een vastgesteld principe. Het is niet aanbevolen voor degene die Doecaa’ verricht om zich tot welke richting dan ook te wenden, behalve tot de richting die wordt bevolen voor het verrichten van het gebed.

Is het dan niet duidelijk dat als het de moslim verboden is gesteld om zich te wenden naar het oosten of enige andere richting, dat het dan ook verboden is om je te wenden naar deze richtingen voor het verrichten van smeekbeden? Wanneer sommige mensen een smeekbede verrichten, dan proberen zij zich te richten naar de plaats waar de rechtschapen persoon (die zij vereren) is, of dit nu richting het oosten of elders is. Dit is duidelijk misleiding en Shirk.

Wanneer een moslim Allah aanbidt middels een smeekbede, dan is het aanbevolen voor hem om zich te richten naar de Qiblah. Ons is namelijk bevolen om de Qiblah te vereren en dus niet om

ons te wenden richting de graven van mensen die zichzelf niet eens van nut kunnen zijn of zichzelf kunnen beschermen tegen het kwaad.

In het Hanbali-wetschool boek, Kasshaaf ul-Qinaa’ (boekdeel 1, blz. 367), staat: “Degene die een smeekbede verricht, dient zich te wenden tot de Qiblah, omdat de bijeenkomsten die zich wenden tot de Qiblah de beste zijn.”

Iets soortgelijks staat in het commentaar op het Shaaficie-wetschool boek, Toehfat ul-Moehtaadj (boekdeel 2, blz. 105).

Ibnoe Taymiyah zei in: “De geleerden zijn het er unaniem over eens dat de Qiblah die wordt voorgeschreven om zich naar te wenden voor degene die een smeekbede verricht, dezelfde Qiblah is als die wordt opgedragen om je naar toe te wenden bij het verrichten van het gebed.”

(Naqd ut-Ta’sies calaa Asaas it-Taqdies, boekdeel 2, blz. 452)

Wanneer iemand een graf bezoekt om te bidden voor de bewoner ervan en om vergeving voor hem te vragen, zoals mensen doen wanneer zij hun dierbaren bezoeken bij hun graven, dan is er niets mis mee om je te wenden tot het graf wanneer je een smeekbede verricht. Dit omdat je het niet doet om zegeningen te zoeken bij het graf of om dit te vereren. Je doet het juist om zo fysiek dichterbij de overledene te zijn en beter te zijn in je smeekbeden.
Sheikh cAbdoel-cAziez ibn Baaz werd de volgende vraag gesteld: “Is het verboden om je te wenden richting het graf om Doecaa’ te verrichten voor de overledene?”

Hij antwoordde: “Het is niet verboden om Doecaa’ te verrichten voor de overledene richting de Qiblah of richting het graf. Dit omdat de Profeet (vrede zij met hem) na de begrafenis op de graven stond en zei: “Bid voor vergeving voor jullie broeder en vraag (Allah) om hem standvastig te maken, want op dit moment wordt hij ondervraagd.”

(al-Boekhaarie)

De Profeet (vrede zij met hem) heeft dus niet gezegd dat iemand zich tot de Qiblah moet wenden. Of iemand zich nu wendt tot de Qiblah of het graf, beiden zijn toegestaan. De metgezellen baden voor de overledene, terwijl zij zich verzamelden rond het graf.”

(Madjmoec ul-Fatawaa, boekdeel 13, blz. 338)

En Allah weet het beste.

islamqa.com

14-12-2018, 19:34
Etiquette van de smeekbede

Allah, de Verhevene, houdt ervan om gevraagd te worden en Hij moedigt dat aan in alle zaken. En Hij wordt boos op degene die Hem niet vraagt, en Hij roept Zijn dienaren op om Hem te vragen. Hij, de Verheven, zegt (interpretatie van de betekenis):

“En jullie Heer zei: “Roep Mij aan, dan geef ik gehoor aan jullie…”

(Soerat Ghaafir: 60)

De smeekbede (Doeʿaa&rsquo is belangrijk in de Islam, in zoverre dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “De smeekbede is (het hart van) de aanbidding.”

(at-Tirmidhie, Aboe Daawoed, Ibn Maadjah
en Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaanie)

Bij het verrichten van een smeekbede dient men de volgende zaken in acht te nemen:

1. Geloven in de Eenheid van Allah wat betreft Zijn Alleenrecht op aanbidding, Zijn Heerschappij en Zijn Namen en Eigenschappen. Het hart van degene die een smeekbede verricht, dient gevuld te worden met Tawhied. En om ervoor te zorgen dat Allah de smeekbede verhoort, is het belangrijk dat de persoon gehoor geeft aan zijn Heer door Hem te eerbiedigen en niet ongehoorzaam te zijn. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“En wanneer Mijn dienaren jou (o Mohammed) over Mij vragen: “Voorwaar, Ik ben nabij. Ik verhoor de smeekbeden van de smekende wanneer hij Mij aanroept. Laat hen Mij daarom gehoorzamen en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden.”

(Soerat al-Baqarah: 186)

2. Oprechtheid tegenover Allah in het verrichten van de smeekbede. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En zij werden uitsluitend opgedragen om niets anders dan (alleen) Allah te aanbidden…”

(Soerat al-Bayyinah: 5)

Smeekbede is aanbidding, zoals de Profeet (vrede zij met hem) te kennen heeft gegeven. Daarom is een zuivere toewijding (Ikhlaas) een voorwaarde voor de acceptatie van de smeekbede.

3. Allah aanroepen bij Zijn Schone Namen. Hij, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“En aan Allah behoren de Schone Namen toe. Roep Hem daarmee aan, en verlaat degenen die (van de Waarheid) afwijken wat betreft Zijn Namen…”

(Soerat al-Acraaf: 180)

4. Voordat we Allah aanroepen moeten we Hem prijzen zoals het Hem betaamt, en de gebeden uitspreken over de Profeet. Fadaalah ibn ʿOebayd zei: “Terwijl de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zat, kwam er een man binnen en ging het gebed verrichten. Daarna zei hij: “O Allah, vergeef mij en wees mij genadig.” De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Je bent te haastig geweest, o dienaar. Wanneer je het gebed hebt verricht en gaat zitten, prijs Allah (dan) zoals Hij het verdient om geprezen te worden, (en) spreek de gebeden over mij uit. Vervolgens roep je Hem aan.”

(at-Tirmidhie)

Volgens een andere versie zei hij (vrede zij met hem): “Wanneer iemand van jullie bidt, laat hem dan beginnen met het prijzen van Allah, laat hem vervolgens de gebeden uitspreken over de Profeet, en laat hem dan vragen wat hij wil.” Vervolgens bad er een andere man, en hij prees Allah en sprak de gebeden uit over de Profeet. De Profeet (vrede zij met hem) zei toen: “O dienaar, smeek en je zult verhoord worden.”

(at-Tirmidhie en Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaanie)

Ook zei hij (vrede zij met hem): “Elke smeekbede wordt tegengehouden, totdat je de gebeden uitspreekt over de Profeet.”

(at-Tabaraanie en Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaanie)

5. Je richten tot de Qiblah. cOmar ibn ul-Khattaab verhaalde: “Op de Dag van Badr keek de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) naar de polytheisten die duizend man sterk waren, terwijl zijn metgezellen driehonderd en negentien in aantal waren. Toen wendde de Profeet van Allah (vrede zij met hem) zich richting de Qiblah, strekte zijn handen uit en begon zijn Heer aan te roepen: “O Allah, schenk mij wat U mij hebt beloofd. O Allah, geef mij wat U mij hebt beloofd. O Allah, als dit groepje moslims bezwijkt, zult U niet aanbeden worden op aarde.” Hij (vrede zij met hem) bleef zijn Heer aanroepen terwijl zijn handen waren uitgestrekt en hij zich richtte naar de Qiblah, totdat zijn mantel van zijn schouders viel.”

(Moeslim)

Imam an-Nawawie zei: “Dit toont aan dat het aanbevolen is om je richting de Qiblah te wenden bij het verrichten van een smeekbede, en om de handen te heffen.”

(Sharh Moeslim)

6. Het heffen van de handen. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Allah is Schaamtevol en Edel, het betaamt Hem daarom ook niet dat wanneer Zijn dienaar zijn handen tot Hem heft, dat Hij deze leeg terugstuurt.” (d.w.z. dat Hij de smeekbede niet verhoort).

(Ahmad)

De handpalmen moeten ter hemel worden gericht, op de wijze zoals een nederige bedelaar in afwachting is dat hem iets wordt gegeven. Maalik ibn Yasaar verhaalt dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Wanneer je Allah vraagt, vraag hem middels de palmen van je handen, niet met de ruggen ervan.”

(Aboe Daawoed en Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaanie)

Op de vraag of bij het heffen van de handen, de handen bij elkaar gehouden dienen te worden of dat er een opening tussen moet zijn, verklaarde Sheikh Ibn ul-cOethaymien dat de handen bij elkaar gehouden moeten worden. Hij zei: “Wat betreft het scheiden ervan en ze ver van elkaar afhouden, daar is geen grondslag voor in de Soennah of in de woorden van de geleerden.”

(Sharh ul-Moemtiʿ, boekdeel 4, blz. 25)

15-12-2018, 15:59



Citaat door Fearless4Ever:
Dus duizenden geleerden voor abdul wahab zaten allemaal fout en begrepen de Tawheed niet?


Soefigeleerden? Loooollll da zijn dajjals ah pamper

16-12-2018, 00:34

Citaat door Fearless4Ever:
Dus duizenden geleerden voor abdul wahab zaten allemaal fout en begrepen de Tawheed niet?
Die abdul wahab en zijn aanbieders zijn gewoon khawarij. Die deden ook takfir op iedereen.

16-12-2018, 04:31
Klopt helemaal broer
sterker nog
Ahloes Sunnah noemen hem de valse profeet

http://https://youtu.be/bv2svML3BfA

16-12-2018, 10:51
Moet je jezelf niet mee willen associëren.

16-12-2018, 15:53
Ik adviseer jullie om te gaan leren bij een betrouwbare sheikh. Kennis komt voor spreken.

03-01-2019, 02:17

Citaat door Fearless4Ever:
Jou adviseer ik om je kop uit het zand te trekken en je kop uit de reet van een paleissheikh


Wat een schaamteloze ongemanierde personen zijn jullie asharieten. Wa Allahu musta'an. Vrees Allah en spreek niet zonder kennis en beledigende woorden uit hoogmoed en onwetendheid.

03-01-2019, 22:38

Citaat door Fearless4Ever:
Houd je waffel en ga kennis opdoen