ejsnah
06-12-2018, 18:20
Filosoof Kwame Anthony Appiah vindt dat mensen zichzelf ten onrechte reduceren tot hun nationale, religieuze of ras-identiteit: „Je moet vertellen dat identiteiten voortdurend veranderen” en „Iedereen heeft meerdere identiteiten tegelijk". Gemengd-zijn is wat verreweg de meeste mensen bepaald.
Religieuze identiteit, zo betoogt Appiah, is een hutspot van oud en nieuw. „Hoe kan je nu denken dat jouw geloof hetzelfde is als dat van een gelovige die 500 of 1.000 jaar geleden leefde?” Nationale identiteit is een leugen, vol historische verzinsels. Ras-identiteit is bedacht in de negentiende eeuw.
„Moslims hebben het idee dat hun identiteit en geschiedenis gebulldozerd zijn door het Westen. Dan kun je als moslim kiezen om op te gaan in de massa. Of je kunt oude symbolen oppakken. Kijk hoeveel hoofddoeken je nu ziet in de moderne, westerse steden. Ook in Noord-Afrika dragen vrouwen nu allemaal een hijab. In de jaren vijftig vonden Egyptische vrouwen dat iets voor boerenvrouwen.
„Het enige wat wij tegen identiteitsverharding kunnen doen, is het gecompliceerde verhaal blijven vertellen. Revolutionair zijn door lastig te zijn, revolutionary by being annoying. Neem de slavernij, een centraal onderwerp in de felle strijd om ras-identiteit. In de Afrikaanse taal van mijn vader zijn er maar liefst drie woorden voor slaaf. Slavernij was in Ghana al lang heel normaal. Blanken kochten hun slaven voor Amerika van Afrikaanse zwarte leiders. Voor het huidige debat is dat verwarrende informatie.
„Ik zie die identificatie met het verleden ook bij mijn Afro-Amerikaanse studenten. ‘We zijn hier op slavenschepen heen gebracht’, zeggen ze dan. Nee, denk ik dan, jij bent met de bus naar Brooklyn gekomen. Jij bent hier geboren. Het is niet jouw geschiedenis, het is de geschiedenis van je voorouders. Je moet je identiteit vederlicht dragen.
„Het is goed om met andersdenkenden om te gaan. Het behoedt je voor generalisaties. We wonen nu zo gesegregeerd dat we geen andersdenkende buren hebben, dat maakt het lastig. Het beste komt die verbinding tot stand bij de voetbalclub of bij de scouting.
„Respect tonen en ontvangen is heel belangrijk. Onderdrukking is zo desastreus omdat het zelfrespect ondermijnt. Maar het is soms lastig. Ik zag twee mannen met op hun T-shirt: ‘I would rather be a Russian than a Democrat.’ Behoorlijk bizar. Je toont geen respect voor Democraten, en ook niet voor de Russen. Maar als je met ze praat, merk je wellicht dat het ook vaders zijn, dat ze naar de kerk gaan. Misschien zijn het racisten, maar geven ze in de kerk wel geld voor Afrika. They are full people. Dat blijven zien is respect geven.”
http://https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/30/je-moet-je-identiteit-vederlicht-dragen-a2862330
Religieuze identiteit, zo betoogt Appiah, is een hutspot van oud en nieuw. „Hoe kan je nu denken dat jouw geloof hetzelfde is als dat van een gelovige die 500 of 1.000 jaar geleden leefde?” Nationale identiteit is een leugen, vol historische verzinsels. Ras-identiteit is bedacht in de negentiende eeuw.
„Moslims hebben het idee dat hun identiteit en geschiedenis gebulldozerd zijn door het Westen. Dan kun je als moslim kiezen om op te gaan in de massa. Of je kunt oude symbolen oppakken. Kijk hoeveel hoofddoeken je nu ziet in de moderne, westerse steden. Ook in Noord-Afrika dragen vrouwen nu allemaal een hijab. In de jaren vijftig vonden Egyptische vrouwen dat iets voor boerenvrouwen.
„Het enige wat wij tegen identiteitsverharding kunnen doen, is het gecompliceerde verhaal blijven vertellen. Revolutionair zijn door lastig te zijn, revolutionary by being annoying. Neem de slavernij, een centraal onderwerp in de felle strijd om ras-identiteit. In de Afrikaanse taal van mijn vader zijn er maar liefst drie woorden voor slaaf. Slavernij was in Ghana al lang heel normaal. Blanken kochten hun slaven voor Amerika van Afrikaanse zwarte leiders. Voor het huidige debat is dat verwarrende informatie.
„Ik zie die identificatie met het verleden ook bij mijn Afro-Amerikaanse studenten. ‘We zijn hier op slavenschepen heen gebracht’, zeggen ze dan. Nee, denk ik dan, jij bent met de bus naar Brooklyn gekomen. Jij bent hier geboren. Het is niet jouw geschiedenis, het is de geschiedenis van je voorouders. Je moet je identiteit vederlicht dragen.
„Het is goed om met andersdenkenden om te gaan. Het behoedt je voor generalisaties. We wonen nu zo gesegregeerd dat we geen andersdenkende buren hebben, dat maakt het lastig. Het beste komt die verbinding tot stand bij de voetbalclub of bij de scouting.
„Respect tonen en ontvangen is heel belangrijk. Onderdrukking is zo desastreus omdat het zelfrespect ondermijnt. Maar het is soms lastig. Ik zag twee mannen met op hun T-shirt: ‘I would rather be a Russian than a Democrat.’ Behoorlijk bizar. Je toont geen respect voor Democraten, en ook niet voor de Russen. Maar als je met ze praat, merk je wellicht dat het ook vaders zijn, dat ze naar de kerk gaan. Misschien zijn het racisten, maar geven ze in de kerk wel geld voor Afrika. They are full people. Dat blijven zien is respect geven.”
http://https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/30/je-moet-je-identiteit-vederlicht-dragen-a2862330