Bekijk volle/desktop versie : Kabinet pakt discriminatie arbeidsmarkt aan



23-11-2018, 14:03
Om discriminatie door werkgevers bij het werven van personeel tegen te gaan, krijgt de Inspectie SZW meer bevoegdheden..



Staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken) wil bedrijven verplichten om beleid te maken dat discriminatie van sollicitanten voorkomt. De inspectie gaat daarop toezien en boetes uitdelen aan werkgevers die de nieuwe verplichting aan hun laars lappen.

"Het is heel belangrijk dat een jongere die hard zijn best doet werk te krijgen, merkt dat het niet uit maakt wat zijn achternaam is. En dat een zwangere vrouw niet met een smoesje een vast contract wordt geweigerd, terwijl zij goed functioneert", aldus Van Ark. Ze werkt aan een wetswijziging. Van Ark kijkt nog op welke manier de inspectie kan optreden tegen discriminatie door uitzendbureaus.

Al voordat de wet wordt aangepast, gaat de Inspectie SZW komend jaar al "verkennende inspecties" doen bij werkgevers en intermediairs. Verder wil de staatssecretaris inzetten op het vergroten van kennis en bewustwording. "Uitsluiting en discriminatie gebeurt soms moedwillig, maar vaker onbewust", aldus het ministerie.

23-11-2018, 18:19


Alé, komen ze er nu pas mee af? Had lang geleden moeten gebeuren.

23-11-2018, 18:31

Citaat door Nefertari:
Alé, komen ze er nu pas mee af? Had lang geleden moeten gebeuren.
Het is niet dat er voorheen niets gebeurde om hier wat aan te doen.

Dit is een verandering om te pogen er meer aan te doen.

23-11-2018, 18:33
Daar gebeurt toch niks mee, want een werkgever heeft het recht weer om de mensen in dienst te nemen die hij vindt passen bij de teamgenoten op een werkplek.

Bijvoorbeeld als een moslim medewerker begint met een anti Israël repertoire en te veel noten daarmee op zijn zang heeft
Of een Allahuakbar ruimte eist om zo meerdere keren per dag de werkplek te verlaten om naar een ruimte toe te gaan die eigenlijk hard nodig was als kantoorruimte.
Men zal meer geïntegreerd moeten zijn en een westers arbeidsethos moeten hebben.

Ik verwacht helemaal niets van deze aanpak, maar wel meer herrie!

23-11-2018, 18:39



Citaat door MikeH:
Het is niet dat er voorheen niets gebeurde om hier wat aan te doen.

Dit is een verandering om te pogen er meer aan te doen.
Het zit ingebakken bij sommige werkgever, ik weet niet of hun mentaliteit ooit zal veranderen. Ik ben bang van niet.

23-11-2018, 18:40

Citaat door Paskwil:
Daar gebeurt toch niks mee, want een werkgever heeft het recht weer om de mensen in dienst te nemen die hij vindt passen bij de teamgenoten op een werkplek.

Bijvoorbeeld als een moslim medewerker begint met een anti Israël repertoire en te veel noten daarmee op zijn zang heeft
Of een Allahuakbar ruimte eist om zo meerdere keren per dag de werkplek te verlaten om naar een ruimte toe te gaan die eigenlijk hard nodig was als kantoorruimte.
Men zal meer geïntegreerd moeten zijn en een westers arbeidsethos moeten hebben.

Ik verwacht helemaal niets van deze aanpak, maar wel meer herrie!
Als je een buitenlandse naam hebt is tegenwoordig al meer als genoeg, je krijgt zelfs geen kans om dingen te eisen.

Maar goed, gelukkig zijn niet alle werkgevers/bedrijven zo.

23-11-2018, 20:30
Hier gaat de advocatuur nog het meeste plezier aan beleven. Hoe bewijs je immers dat iemand niet aangenomen word vanwege zijn leeftijd of geaardheid als de werkgever simpelweg meld dat diegene niet binnen het team past of niet de juiste indruk maakt?

23-11-2018, 21:46

Citaat door Ranonkel:
Hier gaat de advocatuur nog het meeste plezier aan beleven. Hoe bewijs je immers dat iemand niet aangenomen word vanwege zijn leeftijd of geaardheid als de werkgever simpelweg meld dat diegene niet binnen het team past of niet de juiste indruk maakt?
Niet.
Dat weten de beleidsmakers ook wel, dus dit lijkt me meer symboolpolitiek en wellicht om er wat meer druk op te zetten.


Citaat door Nefertari:
Het zit ingebakken bij sommige werkgever, ik weet niet of hun mentaliteit ooit zal veranderen. Ik ben bang van niet.
Iemand die om welke reden dan ook een bepaald volk niet mag, gaat hierdoor niet veranderen nee.

23-11-2018, 22:58
Donder straal toch een end op gatver wat een walgelijk voorstel van mensen die zogenaamd geen zaagsel in hun bovenkamer hebben

Zie maar te bewijzen dat.... het hele probleem met discriminatie is dat niet te bewijzen is want men zal er niet mee.voor de dag komen tenzij ze door een domme fout door de mand vallen....

Dan krijgt HR even de schuld en is de kous af klaaar


Daarbij hele politieke debat is discriminerend en daar doen ze niets tegen want vrijheid van meningsuiting maar diezelfde lui die daar niks van zich laten horen waardoor de hele publieke.opinie zowat verandert komen eve. Op.voor onze rechten

Een welverdiende QOWED kunnen ze van mij krijgen maar dan ook echt hoofdletters QOWED JOHHHHH

23-11-2018, 23:34

Citaat door Nefertari:
Als je een buitenlandse naam hebt is tegenwoordig al meer als genoeg, je krijgt zelfs geen kans om dingen te eisen.

Maar goed, gelukkig zijn niet alle werkgevers/bedrijven zo.
Het is buitengewoon frustrerend omdat je een Marokkaanse achternaam hebt; geweigerd te worden bij een sollicitatie.
En het is dom van de werkgever zoiets te doen als die kandidaat die de beste eigenschappen heeft, niet in dienst te nemen.
Waardoor dit komt begrijp ik niet.
Ik heb een aantal jaren samengewerkt met Marokkanen en ik kan niet anders zeggen dat het goede collega's waren die ook vriendschappelijk waren. Nooit problemen en het waren ook harde werkers!

Ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om een Marokkaanse collega te hebben.

Het enige dat weleens tot problemen leidde was de taalbarrière die er toen toch nog wel was!

Maar het waren betere en behulpzamer collega's dan de meeste van mijn Nederlandse collega's.

23-11-2018, 23:42

Citaat door MikeH:
Niet.
Dat weten de beleidsmakers ook wel, dus dit lijkt me meer symboolpolitiek en wellicht om er wat meer druk op te zetten.


Iemand die om welke reden dan ook een bepaald volk niet mag, gaat hierdoor niet veranderen nee.
Het is volgens mij maar een aria voor de bühne maar wel van de V.V.D..

Zou die haar beste beentje voor gezet hebben?

Ikzelf vind het echt niks om kandidaten met een waarschijnlijk Marokkaanse naam op te Googlen om ze daarna om duistere redenen af te wijzen.
Iedereen moet een eerlijke kans krijgen!

23-11-2018, 23:48

Citaat door Paskwil:
Het is volgens mij maar een aria voor de bühne maar wel van de V.V.D..

Zou die haar beste beentje voor gezet hebben?

Ikzelf vind het echt niks om kandidaten met een waarschijnlijk Marokkaanse naam op te Googlen om ze daarna om duistere redenen af te wijzen.
Iedereen moet een eerlijke kans krijgen!
Gelijke kansen bestaat helemaal niet.
Er wordt door iedereen niet alleen maar geoordeeld op kunde of geschiktheid.
Er zijn allerlei variabelen van invloed.
Uiterlijk, lengte, stemkleur, manier van praten, non verbale communicatie etc etc etc.

24-11-2018, 00:14



Citaat door radwan:
Waarom zou je ergens willen werken waar ze niet willen hebben?
Je wilt een bestaan opbouwen om eventueel een relatie aan te gaan met kinderen.

Mocht je dat ook niet willen, kun je een relatie met G'd/Jezus/Allah aangaan.

Je leven in dienst stellen van G'd/Jezus/Allah.

Véél goede werken doen voor je medemensen. Zo laat je zien dat je daadwerkelijk van G'd//Jezus/Allah houdt!

24-11-2018, 00:18

Citaat door Paskwil:
Je wilt een bestaan opbouwen om eventueel een relatie aan te gaan met kinderen.

Mocht je dat ook niet willen, kun je een relatie met G'd/Jezus/Allah aangaan.

Je leven in dienst stellen van G'd/Jezus/Allah.

Véél goede werken doen voor je medemensen. Zo laat je zien dat je daadwerkelijk van G'd//Jezus/Allah houdt!