Bekijk volle/desktop versie : Deur dicht voor salafist. Goed besluit, Halsema



Pagina's : [1] 2

29-08-2018, 17:15
Afgelopen week kondigde de kersverse burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, aan dat ze niet langer gaat samenwerken met salafistische organisaties bij de aanpak van radicalisering onder moslimjongeren. Dit leidde tot de nodige kritiek, onder meer van hoogleraar recht Tom Zwart in Nieuwsuur. Die stelde dat intensieve samenwerking met salafistische organisaties juist zeer effectief is, omdat deze organisaties in hoog aanzien zouden staan bij jonge moslims en hen dus van jihadistisch en radicaal gedachtegoed kunnen afhouden.

Maar is het wel zo verstandig voor de overheid om in zee te gaan met fundamentalistische gelovigen? In het Midden-Oosten hebben ze daar behoorlijk wat ervaring mee opgedaan. De meeste regimes deden de afgelopen vijftig jaar verregaande handreikingen aan het religieuze establishment in de hoop daarmee de extremistischere elementen buitenspel te zetten. Het gevolg was dat er steeds religieuzere wetgeving werd doorgevoerd.

Natuurlijk verandert Nederland niet meteen in een tweede Saoedi-Arabië wanneer een gemeente besluit om aan tafel te gaan zitten met salafisten. Toch zou de overheid er verstandig aan doen om zich niet te veel in te laten met groeperingen die er fundamenteel andere overtuigingen op na houden wat betreft vrijheid van meningsuiting, gelijke rechten voor vrouwen en onze democratie. Bijvoorbeeld door niet samen met salafisten zitting te nemen in officiële samenwerkingsverbanden.

Het is namelijk een hellend vlak. Wanneer de overheid een beroep doet op salafistische organisaties, bijvoorbeeld voor hulp bij het signaleren van radicalisering of het opzetten van deradicaliseringsprogramma’s, dan is het niet geheel onlogisch dat die organisaties daar ook wat voor terug willen. In de vorm van erkenning, overheidssubsidie, of zelf invloed op gemeentelijk beleid. Daarmee werkt de overheid impliciet mee aan de legitimering en het verspreiden van de salafistische boodschap.

Salafisme is eerder onderdeel van het probleem dan dat het bijdraagt aan een oplossing. Het merendeel van de Syrië-gangers heeft direct of indirect een connectie met het salafisme. Of ze bezochten salafistische moskeeën, of ze volgden lessen bij salafistische geestelijken. Dat wil niet zeggen dat salafistische imams actief de jihad promoten, maar helemaal toevallig is het ook weer niet.

Maar bovenal begeeft de seculiere overheid zich op glad ijs. Indien ze zich gaat bemoeien met theologische aangelegenheden, komt de scheiding tussen moskee en staat onder druk te staan. De overheid kan zich beter concentreren op het oplossen van sociale, economische en psychologische problematiek onder jongeren, omdat dit veel effectiever is in de bestrijding van radicalisering dan het subsidiëren van een verdiepend salafistisch lesprogramma.

meer lezen:
http://https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/28/deur-dicht-voor-salafist-goed-besluit-halsema-a1614511

29-08-2018, 17:21


Ga weg met je paywall joh.

Zet het artikel compleet of niet!

29-08-2018, 17:32
Wat een onzin verhaal typisch zionpropaganda

Laat haar maar kijken naar haar eigen groep daar zitten de radicale moordachtige leugenachtige extremistische terroristen

29-08-2018, 17:33
الحمد لله على كل حال

29-08-2018, 17:35



Citaat door Bilal_El-Khattabi:
الحمد لله على كل حال
Gammela gammela

29-08-2018, 17:46
Ejsnah,

Paywall!

Toen Halsema de vorige week met dat plan kwam was ik eigenlijk wel onder de indruk, vooral omdat het bij zo'n linkse hotemetoot wegkwam.
Maar! Verrassing!

Nou heb ik begrepen dat ze met een voornamelijk links college te maken heeft. Ik ben benieuwd hoe dit af loopt!

Doet de rest van het artikel daar mededelingen over?

29-08-2018, 18:01

Citaat door WildeBertram:
Ejsnah,

Paywall!

Toen Halsema de vorige week met dat plan kwam was ik eigenlijk wel onder de indruk, vooral omdat het bij zo'n linkse hotemetoot wegkwam.
Maar! Verrassing!

Nou heb ik begrepen dat ze met een voornamelijk links college te maken heeft. Ik ben benieuwd hoe dit af loopt!

Doet de rest van het artikel daar mededelingen over?



Nee, voor de rest gaat het met name over Saoedi-Arabië en het salafisme.
Het is overigens een opiniestuk van Maarten Zeegers, arabist, islamoloog
en auteur van "Ik was een van hen. Drie jaar undercover onder moslims".

29-08-2018, 18:15

Citaat door Aviator:
Gammela gammela
Nee er staat overduidelijk

Hollandse meiden zijn in en uitgedeukt

29-08-2018, 18:16
[QUOTE=WildeBertram;133706735]Ejsnah,

Paywall!

Toen Halsema de vorige week met dat plan kwam was ik eigenlijk wel onder de indruk, vooral omdat het bij zo'n linkse hotemetoot wegkwam.
Maar! Verrassing!

Nou heb ik begrepen dat ze met een voornamelijk links college te maken heeft. Ik ben benieuwd hoe dit af loopt!

Doet de rest van het artikel daar mededelingen over?[/QUOTE

Ja die zegt dat jij ook een zionkreng bent

29-08-2018, 18:17
Voor zover dit stukje: helemaal mee eens. Niet samenwerken met extremistische groepjes. Geen salafisten als het over deradicalisering of integratie gaat, geen bevindelijk gereformeerden als het over de noodzaak van vaccinatie gaat.

Het is een paard van Troje!

29-08-2018, 18:17

Citaat door ejsnah:
Nee, voor de rest gaat het met name over Saoedi-Arabië en het salafisme.
Het is overigens een opiniestuk van Maarten Zeegers, arabist, islamoloog
en auteur van "Ik was een van hen. Drie jaar undercover onder moslims".
Ach ja hollanders mogen ook een mening hebben wil nog niet zeggen dat die waatdevol is

29-08-2018, 18:18

Citaat door WildeBertram:
Voor zover dit stukje: helemaal mee eens. Niet samenwerken met extremistische groepjes. Geen salafisten als het over deradicalisering of integratie gaat, geen bevindelijk gereformeerden als het over de noodzaak van vaccinatie gaat.

Het is een paard van Troje!
wat heb je met paarden wilde bram wil jij soms een wilde paard in je achterste is een xxl dildo niet genoeg voor je

29-08-2018, 18:18



Citaat door touzaniabdelos:
[QUOTE=WildeBertram;133706735]Ejsnah,

Paywall!

Toen Halsema de vorige week met dat plan kwam was ik eigenlijk wel onder de indruk, vooral omdat het bij zo'n linkse hotemetoot wegkwam.
Maar! Verrassing!

Nou heb ik begrepen dat ze met een voornamelijk links college te maken heeft. Ik ben benieuwd hoe dit af loopt!

Doet de rest van het artikel daar mededelingen over?[/QUOTE

Ja die zegt dat jij ook een zionkreng bent
Toes!
Ik dacht al, waar blijft ie!
Onze vrolijke noot!

29-08-2018, 18:20

Citaat door WildeBertram:
[QUOTE=touzaniabdelos;133706795]


Toes!
Ik dacht al, waar blijft ie!
Onze vrolijke noot!
Oh ik zat bij een hollandse vriendin van je

Ja tussen mij en haar was het heel vrolijk

Ik leerde haar salsa dansen zonder muziek
Want zij maakte zelf muziek van het uitschreeuwen

09-09-2018, 18:16
Burgemeester Femke Halsema krijgt steun van de Amsterdamse gemeenteraad voor de nieuwe koers die ze inslaat met het anti-radicaliseringsbeleid. Halsema wil een duidelijke streep in het zand trekken, zei ze donderdagavond. "Ik ben niet op zoek naar samenwerking met salafistische organisaties en wil daar geen onderzoek naar doen. Ik ben op zoek naar nieuwe netwerken in de wijken van vrijdenkende jongeren en vrouwen die zich emanciperen en wil kijken of die helpen radicalisering tegen te gaan." Wel zegde ze toe elke uitgestoken hand van salafisten te aanvaarden.

http://https://www.parool.nl/amsterdam/steun-voor-anti-radicaliseringsbeleid-halsema~a4604077/

Pagina's : [1] 2