Bekijk volle/desktop versie : wie kan mij dit uitleggen?

14-05-2005, 20:01
salaam ailakum beste broeders en zusters,

Tot mijn verbazing kwam ik iets tegen wat mij onduidelijk was.
Namelijk over het al-fadjr gebed.

De volgende ahadith kwam ik tegen:

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

En deze ahadith kreeg ik van mijn docent tijdens les:

overlevering van Aboe hourayra:

Wie 1 rakkat van fadjr weet te halen voor zonsopgang heeft fadjr gehaald.(boecharie en moslim)

Mag je dus al fadjr wel tot voor zonsopgang bidden of als het fadjr is om 04.10 dat je dan ook om 04.10 moet bidden?

ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.

Wassalaam ailakum

14-05-2005, 21:09

Narrated Abu Huraira

The Prophet had forbidden: (A) the Mulamasa and Munabadha (bargains), (B) the offering of two prayers, one after the morning compulsory prayer till the sun rises, and the others, after the 'Asr prayer till the sun sets (C) He also forbade that one should sit wearing one garment, nothing of which covers his private parts (D) and prevent them from exposure to the sky; (E) he also forbade Ishtimal-as-Samma'.

Narrated 'Abdullah bin Abi Qatada:
My father said, "One night we were traveling with the Prophet and some people said, 'We wish that Allah's Apostle would take a rest along with us during the last hours of the night.' He said, 'I am afraid that you will sleep and miss the (Fajr) prayer.' Bilal said, 'I will make you get up.' So all slept and Bilal rested his back against his Rahila and he too was overwhelmed (by sleep) and slept. The Prophet got up when the edge of the sun had risen and said, 'O Bilal! What about your statement?' He replied, 'I have never slept such a sleep.' The Prophet said, 'Allah captured your souls when He wished, and released them when He wished. O Bilal! Get up and pronounce the Adhan for the prayer.' The Prophet performed ablution and when the sun came up and became bright, he stood up and prayed."

Je mag voorzoverre ik de ahadieth begrijp geen EXTRA gebed doen NA het Fajr gebed TOTDAT de zon is opgekomen...
het Fajr gebed moet je binnen een bepaalde tijd doen en voordat de zon opkomt. Zoals af te leiden is uit de tweede hadieth kun je bij missen van het fajr gebed deze inhalen nadat de zon is opgekomen..

wa Allahoe a'lam

wa a'laikoem assalaam wa rah'matoe Allah

14-05-2005, 22:45
bedoelt hij niet gewoon dat als je het fajr gebed gebeden hebt, dat je dan niet nog een gebed (vrijwillig ofzo) mag doen vooraleer de zon opgekomen is? En dat net hetzelfde voor gebeden na het asr-gebed. In dat geval kloppen de 2 stellingen.