Bekijk volle/desktop versie : Slaapverlamming



05-08-2018, 17:24
SLAAPVERLAMMING

Shaykh ibnoe Baaz - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd:

Ik heb vaak last van “Djaathoem” (1), en ik hoor van velen dat ook zij daar last van hebben. Wat is de oorzaak van deze ziekte? Is het een lichamelijk iets of is het geestelijk? Of is het een djinn? En hoe kom je ervan af?

“Ik weet niet wat het zou kunnen zijn, behalve dat ik aanraad om bij het slapengaan de Islamitisch voorgeschreven gedenkingen in acht te nemen. Dat je bij het slapengaan de Islamitische gedenkingen opzegt, zoals: {Allaahoe laa ilaaha illaa Hoew, al-Hayyoe al-Qayyoem…} “aayatoel-Koersie.” (2) en driemaal: {Qoel: Hoewal-Laahoe ahad…} en {Qoel: A’oedhoe bi Rabbil-falaq…} en {Qoel: A’oedhoe bi Rabbin-Naas…} bij het slapengaan. Dit zal je ertegen beschermen, als Allaah het wil.

En ook dat je bij het slapengaan driemaal zegt: ((A’oedhoe bi-kalimaatil-Laahit-taammaati min sharri maa galaq)). En dat je aan het begin van de nacht, of bij het slapengaan, driemaal zegt: ((Bismil-Laahil-ladhie laa yadoerroe ma’as-mihi shayoen fil-ardi wa laa fis-samaae, wa Hoewas-Samie’oel-‘Aliem)). Dit zijn allemaal middelen om je te beschermen tegen deze Djaathoem.

En in de meeste gevallen, en Allaah weet het beste, gaat het om het werk van duivels. Maar deze toevlucht zoekende gedenkingen en verzen / smeekbeden laten het doen verdwijnen en tegenhouden, en alle lof zij Allaah.”

Geachte shaykh, onze zuster zegt dat zij zich vasthoud aan de ochtend- en avond adhkaar?

De shaykh: “Wanneer zij oprecht is dan zal dit kwaad verdwijnen. Wanneer zij oprecht is en deze adhkaar (en verzen / smeekbeden) opzegt met kennis, overtuiging en een zuivere intentie dan zal Allaah haar beschermen tegen dit kwaad.”

LINK: http://https://www.binbaz.org.sa/noor/8396

(1) Het woord “Djaathoem” komt van “djathama – yadjthoemoe” wat betekend: op één plek blijven, vastgenageld zijn. In het Arabische woordenboek “Lisaan al-‘Arab” staat: “Een drukkende kracht op de borstkas (bij een slapend persoon).”
(2) Aayatoel-Koersie is versregel 255 van soerah al-Baqarah.

En Allaah weet het beste.