Bekijk volle/desktop versie : Haj: Palankijn: indische draagstoel met hemel en gordijnen



03-08-2018, 22:57
Bron: Mukhatasar al-Khiraqi

Voor de man:

Citaat:
"Het is toegestaan bovenkleren met lange mouwen of een bovengewaad over de schouders te dragen, maar de handen moeten niet in de mouwen gestoken worden.[6] Het is niet toegestaan het hoofd met een schaduw van de palankijn[7] te bedekken.[8] Indien het gedaan wordt dan is een bloedoffer vereist. Een prooi mag niet gedood of op gejaagd worden, of naar gewezen worden door een muhrim en men mag ook niet een niet-muhrim of een muhrim er naartoe leiden. Indien er op gejaagd wordt door de niet-muhrim voor de muhrim,[9] dan moet de laatste het niet eten."
voetnoten:

Citaat:
[6]Dit is ook de zienswijze van abu Hanifah. Volgens Malik en al-Shafiʿi is de persoon die zo’n gewaad over de schouder draagt, zelfs zonder de handen in de mouwen te steken, onderhevig aan een boetedoening. (Al-Mughni, deel 3, pag. 286)

[7] Palankijn: Indische draagstoel met hemel en gordijnen. (Van Dale Groot Woordenboek)

[8] Volgens ibn Hanbal is het verwerpelijk het hoofd met een schaduw van de palankijn te bedekken, echter al-Shafiʿi staat het toe. (Al-Mughni, deel 3, pag. 286)

[9]Dit is ook de zienswijze van Malik en al-Shafiʿi. Volgens abu Hanifah mag het door de muhrim gegeten worden. (Al-Mughni, deel 3, pag. 290)

Voor de vrouw:

Citaat:
"De vrouw in de rituele staat van wijding (ihram) laat haar gezicht zien. Het doek wordt op het gezicht gedragen indien noodzakelijk. De randen van de oogleden mogen niet met zwarte kohl gekleurd zijn.[14] Zij vermijd alles wat de mannelijke muhrim vereist is te vermijden, behalve dat zij zich mag kleden en dat ze haar hoofd mag bedekken met een schaduw van de palankijn. Handschoenen, enkelringen enzovoorts worden niet gedragen.[15]"
voetnoten:

Citaat:
[14] Volgens wat van ibn Hanbal is overgeleverd mag de muhrim kohl gebruiken op voorwaarde dat het niet gebruikt wordt om zich mooi te maken. Malik staat ook het gebruik van kohl door de muhrim toe voor de oogkoorts. (Al-Mughni, deel 3, pag. 302)

[15] Malik heeft dezelfde zienswijze. Abu Hanifah staat het toe en beide zienswijzen zijn aan al-Shafiʿi toegeschreven. (Al-Mughni, deel 3, pag. 304)