Bekijk volle/desktop versie : Kamer legt zich niet neer bij niet vervolgen Fawaz



01-07-2018, 11:23
De Tweede Kamer legt zich er niet bij neer dat het Openbaar Ministerie de omstreden salafistische imam Fawaz Jneid niet wil vervolgen. De meeste partijen vinden dat er iets moet gebeuren, maar over wat precies worden zij het niet eens.

(&hellip "Religie zou vervolging in de weg staan, maar dat weten we juist niet", zegt VVD-Kamerlid Rutte. "Want door hem steeds niet te vervolgen wordt religie een soort vrijplaats voor het doen van dit soort uitspraken." Rutte wil dat een rechtszaak uitwijst waar de grenzen liggen.

SGP-Kamerlid Van der Staaij vraagt zich af waarom de rechter Fawaz wel een gebiedsverbod kan opleggen, maar het OM tot de conclusie komt dat de uitspraken niet erg genoeg zijn voor een vervolging voor haatzaaien. (&hellip

Maar het idee van de minister om bepaalde uitspraken eerder strafbaar te maken en ook de straf te verhogen leidt nog niet tot veel enthousiasme in de Kamer. Verschillende partijen vragen zich af waarom zo'n nieuwe wet dan ineens wel tot vervolging door het OM zal leiden, als de heftige uitspraken van Fawaz uit het verleden niet strafbaar zijn. Andere partijen zijn bang dat een strengere wet leidt tot een ongewenste inperking van de vrijheid van meningsuiting.

http://https://nos.nl/artikel/2238755-kamer-legt-zich-niet-neer-bij-niet-vervolgen-omstreden-imam-fawaz-jneid.html

01-07-2018, 12:20


Detail: het geciteerde VVD-Kamerlid Rutte
is niet minister-president Mark Rutte maar Arno Rutte,
beter bekend als zanger van Harige Harry & The Ladyshavers …

http://https://nl.wikipedia.org/wiki/Arno_Rutte

01-07-2018, 12:55
Vervolgen om wat eigenlijk? Deze imam zegt gewoon wat in de koran en ahadieth staat. Er staat nergens in de hol landse wet dat dat verboden is

01-07-2018, 12:57
""Haat imam"""

Hij word idd gehaat door iblies aanbidders ja

01-07-2018, 13:15


Een prediker met een schare volgelingen die door extreme uitspraken olie op het vuur blijft gooien.
Dit werkt polariserend en dat is iets waar de samenleving als geheel niet op zit te wachten. Er zijn meer mensen die dit doen en daar denk ik hetzelfde over.

01-07-2018, 13:59

Citaat door geurkaars:
Vervolgen om wat eigenlijk? Deze imam zegt gewoon wat in de koran en ahadieth staat. Er staat nergens in de hol landse wet dat dat verboden is


Wanneer Fawaz in een preek zou zeggen:
"Aboutaleb is een afvallige en een vijand van de Islam
en moet daarom worden gedood".
zal hij worden opgepakt.

Dat weet Fawaz ook en ik denk ook niet
dat Fawaz echt uit is op de dood van Aboutaleb.

Ik denk dat Fawaz,
behalve de populaire imam onder gefrustreerde moslims uithangen,
wil dat Aboutaleb in het dagelijks leven
voortdurend ongemakkelijk over zijn schouder moet kijken.

Daarom noemt Fawaz Aboutaleb in zijn preken
bewust zelf geen "afvallige" of "vijand van de Islam"
maar noemt hij hem wel steeds in een adem
met personen die hij wel concreet dat stempeltje geeft ...

01-07-2018, 14:18

Citaat door ejsnah:
Wanneer Fawaz in een preek zou zeggen:
"Aboutaleb is een afvallige en een vijand van de Islam
en moet daarom worden gedood".
zal hij worden opgepakt.

Dat weet Fawaz ook en ik denk ook niet
dat Fawaz echt uit is op de dood van Aboutaleb.

Ik denk dat Fawaz,
behalve de populaire imam onder gefrustreerde moslims uithangen,
wil dat Aboutaleb in het dagelijks leven
voortdurend ongemakkelijk over zijn schouder moet kijken.

Daarom noemt Fawaz Aboutaleb in zijn preken
bewust zelf geen "afvallige" of "vijand van de Islam"
maar noemt hij hem wel steeds in een adem
met personen die hij wel concreet dat stempeltje geeft ...
In een youtubefilmpje hoorde ik een uitspraak van Harris over jihad.
Hij zei: er is een kleine kern die bereid is geweld te gebruiken en daaromheen een iets grotere groep die democratie tegen zichzelf wil gebruiken om samenlevingen te destabiliseren en uit te hollen. Deze groep is in totaal zo´n 20%.
Of deze claim klopt weet ik niet, maar moet bij dit soort figuren er wel aan denken.