Bekijk volle/desktop versie : Verlichting, een open brief aan potenrammers en hun sympathisanten



Pagina's : [1] 2 3

13-05-2005, 13:03
Verlichting

Zoals iedereen intussen weet, is er in de vroege ochtend van Koninginnedag een Amerikaanse, homoseksuele journalist in elkaar geslagen door zeven jongeren die waarschijnlijk allemaal van Marokkaanse afkomst zijn. Op de website http://www.forums.marokko.nl was de hoeveelheid reacties op dit nieuws overweldigend, evenals het aantal reacties op aanverwant nieuws, zoals de door wetenschappers onderbouwde stelling dat homoseksualiteit een aangeboren afwijking van de hersenen is. Tot mijn grote opluchting las ik vooral berichten van mensen die de aanval op de journalist op grond van uiteenlopende redenen afkeurden. Helaas waren er echter ook meer dan voldoende berichten van mensen die de daders applaus gaven. Mochten de daders inderdaad van Marokkaanse afkomst zijn en hebben zij de Amerikaanse journalist inderdaad zonder aanleiding aangevallen, dan volgt hier een brief voor hen en voor iedereen die hen steunt of hen de hand boven het hoofd houdt. Ik herhaal: De boodschap in deze brief is alleen bedoeld voor de daders en hun sympathisanten, dus wil je niet met hen geassocieerd worden, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen. Maar mocht het onderwerp je interesse hebben, dan nodig ik ook jou uit deze brief op je gemak te lezen.


Geachte dames en heren,

De Nederlandse bevolking begint u, geweldsdienaar en sympathisant, langzaam maar zeker beu te worden. Er gaan namelijk verontrustende stemmen op. Vroeg of laat vrees ik het ergste, en ik betwijfel het of Allah op dat moment aan uw zijde zal staan, want in mijn ogen steunt Allah uw daden niet. Niet alleen toont u minachting voor uw God, u schoffeert ook hen die dagelijks proberen oprecht naar de wetten van Allah te leven en hen die in twijfel zijn gebracht door de moderne Nederlandse samenleving, maar zich toch voorbeeldig weten te gedragen conform de normen en waarden die hier gelden.

Wanneer u zegt dat het niet verkeerd is om een homo van een flatgebouw te gooien, dan ontkent u één van de belangrijkste aspecten van uw godsdienst: Gij zult niet doden. Dit is iets wat alle godsdiensten met elkaar gemeen hebben: leven en laten leven. Waarom reageert u dan zo vol haat op andere bevolkingsgroepen? Wat doen zij wat u niet zint? Wat het ook mag zijn, de situatie in Nederland begint dankzij u aardig uit de hand te lopen. Uiteindelijk is de koek een keer op en wat gebeurt er dan?

Verdraagzaamheid is in Nederland altijd een groot goed geweest. Eeuwen zijn er voorbij gegaan sinds het humanisme, de leer der verdraagzaamheid, alvorens we op een punt kwamen dat er sprake was van een algemene tolerantie. Wie bent u dan dat u in naam van Allah homo’s mag veroordelen? Voor u en een dergelijke God is geen plaats in Nederland. Wij houden hier niet van oproerkraaiers en haatdragende goden. De God die het Vaticaan ons heeft willen laten aanbidden, hebben we bijvoorbeeld al grotendeels de rug toegekeerd. Een vredelievende God, daar zou iedereen veel meer bij gebaat zijn. Want wat is er heerlijker dan als God te kijken naar de wereld en te zien dat alles in vrede verloopt?

Voor iedereen die het überhaupt interesseert: Als homo werd ik vroeger op school vaak genoeg gepest en in elkaar geslagen. De grap was dat ik zelf nog niet eens in de gaten had dat ik homo was. Ik wist dat ik anders was, en blijkbaar kon iedereen het aan mij zien, maar ik wist niet wat er aan mij mankeerde. Langzaam maar zeker begon het kwartje te vallen: Waarom zat ik meer aan Jan te denken dan aan Marianne? Toen ik mij bewust werd van mijn gevoelens voor jongens, schaamde ik mij diep. Ik homo? Echt niet! Ik zag mezelf al lopen in een leren broek, met een leren pet op mijn hoofd en met een dikke snor onder m’n neus. In mijn ogen waren dát namelijk homo’s. In mijn directe omgeving kende ik geen één andere homo en de homo’s die ik kende, kende ik van de televisie. Ook al wisten de mensen om mij heen uiteindelijk heel goed wat er met mij gaande was, ik probeerde het in alle toonaarden te ontkennen. Door het te ontkennen zou het misschien weggaan, maar helaas, mijn gevoelens verdwenen niet.

Bovenal was ik bang voor God, doodsbang zelfs. Waarom had Hij mij zo gemaakt? Waarom juist ik? Waarom werd ik zo op de proef gesteld door Hem? En ging ik nu echt naar de hel? Antwoord op de vraag waarom ik homo ben, heb ik nooit gekregen. Is het dan inderdaad een afwijking van de hersenen zoals men de laatste tijd beweert? Dat zou prima kunnen, maar wie weet ligt er wel een andere oorzaak aan ten grondslag. In ieder geval heb ik er nooit voor gekozen en in mijn puberjaren heb ik er alles aan gedaan mijn gevoelens te verdringen. Pas toen de mensen in mijn directe omgeving, waaronder de dominee, mij zeiden dat er niets mis was met homoseksuele gevoelens, dat God mij als homo gewoon accepteert, viel er een last van mijn schouders.

Oorspronkelijk kom ik uit een redelijk zwaar christelijk milieu. En laat mij u vertellen dat opgroeien in een dergelijk milieu zeker geen pretje is. Praten met de dominee hielp echter meer dan ik had durven dromen. Hij sterkte mij in het gevoel dat ik er gewoon mag zijn, ongeacht mijn geaardheid. Het zou God niet uitmaken of ik homo of hetero ben. Het zou Hem erom gaan of ik goed ben geweest voor de mensen om mij heen, of ik verantwoording kan nemen voor mijn daden, of ik zou kunnen sterven zonder slecht geweten. Tot op de dag van vandaag maken deze vragen dagelijks onderdeel uit van mijn leven. Dergelijke vragen hebben mij bewust gemaakt van de wereld om mij heen en doen mij bovenal geloven in mijzelf.

Vertrouw mij dus als ik zeg dat ook ik de nodige worstelingen met het geloof heb ervaren en vertrouw mij daarom ook als ik zeg dat homoseksualiteit geen keuze is; je kiest niet voor eenzaamheid en angst. Denkt u echter toch dat homoseksualiteit een keuze is, dan bent u naar mijn mening letterlijk achterlijk. Dan kunt u zich achter de Koran (de Bijbel overigens net zo goed) verschuilen zo veel u wilt, maar dat geeft slechts blijk van een gebrek aan inzicht in de wereld om ons heen. Allah geeft u niet alle antwoorden, Hij geeft u de kracht de antwoorden zelf te vinden.

(einde deel 1)

13-05-2005, 13:04


Verlichting 2

Wat maakt mij als vredelievende homo tot vijand van de Islam? U kunt mij uitmaken voor varken en kindverkrachter, maar diep in uw hart weet u dat in deze opmerkingen geen waarheid schuilt. Waarom bent u van mening dat Allah mij bij voorbaat al veroordeeld heeft? Dacht u nu werkelijk dat ik minder ben ten opzichte van u? Waarom kunt u homoseksualiteit niet als ‘anders’ zien in plaats van het als ‘slecht’ of ‘onrein’ te bestempelen? Iets dat anders is, is niet persé fout of minder. Ik als kaaskop geniet alleen maar van de diversiteit die in Nederland is ontstaan. Maar waarom moeten we het elkaar in dit kleine, maar kleurrijke land toch zo moeilijk maken?

Geweld tegen homo’s uit religieuze motieven noem ik fundamentalisme, een ontaarding die uitmondt in intolerantie en geweld, zoals Frits Bolkestein ooit pakkend het fundamentalisme wist te definiëren. En ook al lees ik op http://www.forums.marokko.nl veel kritiek op degenen die geweld goedkeuren, toch lijkt er in de woorden van Herman Philipse in Nederland sprake te zijn van ‘een grote meerderheid van gematigde moslims, die nochtans stilzwijgend morele steun geeft aan een kleine radicale en gewelddadige voorhoede.’ Waar is dan de Verlichting, de zelfstandigheid in het eigen denken, gebleven? Durf eens kritisch na te denken. Waarom moet een ieder die anders denkt, of anders voelt, gedood of mishandeld worden, of niet als volwaardig worden beschouwd?

Het is niet mijn geest die ontwricht is, het is de geest van de agressor die is ontspoord. Bij gebrek aan een eigen identiteit zoekt u, potenrammer en zijn supporter, uw heil in een geloof dat u anderen wenst op te dringen. Maar u zult mij nooit kunnen dwingen in iets te geloven waar ik mij niet goed bij voel. Het feit dat ik een ander geloof koester, maakt mij wellicht anders, maar zeker niet ongelovig. Anders zou u in de ogen van een niet-moslim net zo goed als ongelovig kunnen worden beschouwd. Ik zeg nog één keer dat alle godsdiensten deze regel gemeen hebben: Gij zult niet doden. Vindt u het dan niet frappant dat juist dit de regel is die het meest wordt overtreden? Zo waren ook de christelijke kruisvaarders geen lieverdjes, ook zij wilden anderen hun geloof opdringen. Maar de geschiedenis leert ons keer op keer dat dat nooit werkt.

Ik heb op http://www.forums.marokko.nl zeer bewonderenswaardige bijdragen gelezen met betrekking tot de Islam. De schrijvers zijn veelal jong, maar uitermate welbespraakt en soms ook zeer goed op de hoogte van de westerse Verlichting en de daaruit voortvloeiende filosofieën. Vergeet echter niet dat de Verlichting niet zomaar is ontstaan. De versnelde ontwikkelingen in diverse wetenschappen verklaarden de wereld op een manier zoals daarvoor nooit eerder had plaatsgevonden. De grootse vinger van God werd naar de achtergrond verdrongen, waardoor de mens meer op zichzelf was aangewezen en daardoor gedwongen werd kritisch naar de wereld en vooral naar zichzelf te kijken.

De Verlichting gaf velen het gevoel dat alle houvast verdwenen was, dat de antwoorden niet meer aan God ontleend konden worden, waardoor er een verandering van mentaliteit plaatsvond die uiteindelijk heeft geleid naar een dieper zelfbewustzijn en een gevoel van verantwoordelijkheid voor eigen daden. Met de Verlichting was de moderne tijd geboren die de basis vormde voor het leven van vandaag. Ook homoseksualiteit heeft in dat proces van vooruitgang een plaats gekregen. Wie bent u dan mij dat af te nemen? Open uw ogen in plaats van een ander blindelings te veroordelen.

Uw probleem, het probleem van de zogenaamde Marokkaanse probleemjongeren, is dat u problemen maakt van zaken die hier al heel lang geen werkelijk probleem meer vormden. Maar blijkbaar moet dankzij u het hele emancipatieproces opnieuw beginnen. Maar wat de boer niet kent, dat moet ‘ie toch niet? Vroeger lustte ik ook geen andijvie, maar ik heb geléérd het te eten. Léér daarom eens van de maatschappij waarin je leeft in plaats van je er steeds tegen te verzetten. Zodadelijk ben je een jaar of veertig en wat heb je dan? Helemaal niets, behalve een hart vol haat. Thanks, but no thanks. Wees verlicht in plaats van bang. Macha Allah…

Het is juist dit forum, http://www.forums.marokko.nl waar ik eindelijk licht in de duisternis zie. U slaat wellicht homo’s in elkaar, maar de meerderheid op dit forum veroordeelt uw daden. Hier wordt kritisch nagedacht, hier wordt gediscussieerd, hier is Verlichting. Ondanks alles doet dit mij optimistisch naar de toekomst kijken.

Mocht u desondanks toch nog van mening zijn dat ik als gevolg van mijn homoseksuele geaardheid gedoemd ben tot de hel, dan is dat geen enkel probleem: Ik spreek best goed Duits.

Hoogachtend,

Lucien

13-05-2005, 13:14
Ok Lucien, Ich hoffe, du brauchst deine Deutschkenntnisse nicht sehr bald in Einsatz zu bringen. Sonst habe ich dein Schreiben genossen. Ein schönes Wochenende noch!

DB.

13-05-2005, 13:18
Hoewel het bedrijven van seks tussen hetzelfde geslacht een pure zonde is in Islam en elk geloof wilt dat niet zeggen dat wij als mens onszelf in de positie van Allah denken te plaatsen.

Met andere woorden, ik mag jou niet afmaken omdat jij seks bedrijft met een andere man, dat zijn mijn zaken niet.. en iedereen wordt PERSOONLIJK veroordeeld op zijn daden.

Ook staat er nergens in de Koran dat ik je mag uitschelden, bedreigen of wat dan ook..ik kan je erop wijzen wat de eventuele consequenties zijn maar voor de rest laat ik je in je waarde.

Maar ik ga me, als Moslim ook niet verantwoorden omdat een paar jochies een Amerikaanse homo in elkaar hebben geslagen, dit hebben ze echt niet vanuit Islam gedaan of omdat de Koran ons dat aanraadt/verplicht maar vanuit hun persoonlijke afkeur, dat weet jij denk ik net zo goed als mij.

Voor de rest, weet ik niet of homosexueel zijn een ziekte, aangeboren of beproeving is. Alleen weet wel dat het seks hebben met eigen geslacht een zonde is in zowel Islam, Christendom als Jodendom.

13-05-2005, 13:26


Alulu zegt:

"Met andere woorden, ik mag jou niet afmaken omdat jij seks bedrijft met een andere man, dat zijn mijn zaken niet.. en iedereen wordt PERSOONLIJK veroordeeld op zijn daden.

Ook staat er nergens in de Koran dat ik je mag uitschelden, bedreigen of wat dan ook..ik kan je erop wijzen wat de eventuele consequenties zijn maar voor de rest laat ik je in je waarde.

Maar ik ga me, als Moslim ook niet verantwoorden omdat een paar jochies een Amerikaanse homo in elkaar hebben geslagen, dit hebben ze echt niet vanuit Islam gedaan of omdat de Koran ons dat aanraadt/verplicht maar vanuit hun persoonlijke afkeur, dat weet jij denk ik net zo goed als mij."



Geachte Alulu, inderdaad weet ik dat net zo goed als jij. Daarom stel ik het geloof van de oproerkraaiers ook aan de kaak en niet het jouwe.

13-05-2005, 13:29
En stel nu dat homoseksualiteit inderdaad een zonde is... Je maakt mij niet wijs dat het mij niet vergeven zal worden, vooral omdat het in het niet valt met al de 'goede' eigenschappen die ik wel bezit. Is u dan allen zonder zonden? Nogmaals, durf eens kritisch na te denken over de wereld waarin je leeft.

13-05-2005, 13:36
Lucien mijn zegen heb je. Gee, i'm happy

13-05-2005, 13:43
Mwa, homoseksualiteit is een redelijk normaal iets. Mensen die homoseksuelen haten om wat voor redenen dan ook vindt ik zwak. En zeggen dat twee homo's die handen vasthouden provoceren is onzin, zo'n reden komt enkel voort uit jaloezie omdat de personen die het zeggen er niet tegen kunnen dat ook homo's gelukkig kunnen zijn en dat liefde dus niet enkel aan hetro's is voorbehouden.

Mwa, ik ben geen homoseksueel, maar ik ben wel een mens en daarmee is voor mij de kous af.

13-05-2005, 14:28

Citaat door Lucien:
En stel nu dat homoseksualiteit inderdaad een zonde is... Je maakt mij niet wijs dat het mij niet vergeven zal worden, vooral omdat het in het niet valt met al de 'goede' eigenschappen die ik wel bezit. Is u dan allen zonder zonden? Nogmaals, durf eens kritisch na te denken over de wereld waarin je leeft.
Als je de Koran leest, ook wat dit onderwerp betreft is het een zonde ja. Hoewel ik weet dat er veeel Moslims zijn die zeggen dat je niet Moslim en homo kunt zijn ben ik het daar niet mee eens. Inderdaad is het een zonde, maar ik denk dat als iemand homo is maar voor de rest een goede Moslim (bijv) of gelovige is tot in het ruimste begrip van het woord het hem ook wel vergeven kan worden.

Ik durf niet echt duidelijk uitspraak over te doen, want die wijsheid ligt bij Allah en niet bij mij, ga geen richtlijnen maken van als je homo bent ga je naar Hel.. want dat wordt me nergens in de Koran duidelijk gemaakt.

We zijn allemaal met zonden, zondigen waarschijnlijk allemaal wel op een dag maar daarom zegt Allah dat we aan Hem vergeving en hulp moeten vragen om het goede te doen, en ernaar streven vanuit puur hart.

Voor de rest is het onzin dat als iemand homo is dat dan de rest in het te niet valt, iemand kan homo zijn maar heel aardig, goed, rechtvaardig etc.

Waar ik me aan stoor is bij deze jongens, toevallig van Marokkaanse afkomst dan wordt nu ook gelijk weer geloof erbij gehaalt. Terwijl ik durf te wedden dat ze dat gewoon deden omdat ze vanuit hunzelf (en niet omdat Islam dat voorschrijft) pure haat/afgunst hebben tegen homos.

Met andere woorden, Islam heeft niks met die actie te maken, zij geven (denk ik) niet aan waarom wordt dan bij alles wat Moslims doen hun geloof erbij gehaald, in ieder geval steeds vaker laatste tijd.

Wa Salaam

13-05-2005, 15:01

Citaat door Alulu:

Waar ik me aan stoor is bij deze jongens, toevallig van Marokkaanse afkomst dan wordt nu ook gelijk weer geloof erbij gehaalt. Terwijl ik durf te wedden dat ze dat gewoon deden omdat ze vanuit hunzelf (en niet omdat Islam dat voorschrijft) pure haat/afgunst hebben tegen homos.

Met andere woorden, Islam heeft niks met die actie te maken, zij geven (denk ik) niet aan waarom wordt dan bij alles wat Moslims doen hun geloof erbij gehaald, in ieder geval steeds vaker laatste tijd.

Wa Salaam
Hallo Alulu,

Op de eerste plaats vind ik je reaktie weloverwogen, ook al ben ik het er op punten niet mee eens. Da's OK

Ik denk echter dat de marokkaanse afkomst van de jongens niet toevallig is.

Jarenlang was homoseksualiteit in NL niet alleen getolereerd maar ook geaccepteerd en zelfs min of meer geintegreerd. Het zgn. Potenrammen was werkelijk een randverschijnsel geworden waar je nog maar zelden over hoorde.
Het fysieke geweld ten opzichte van homo's neemt de laatste tijd echter hand over hand toe. De daders zijn vooral in een bepaalde bevolkingsgroep te vinden. Toen het hele "El Moumni en de weg van de moslim" gebeuren plaatsvond hoorde je al geluiden in de trant van:"Het zal mij benieuwen wanneer de volgende potenrammers deze onzin als waarheid en motief voor geweld zullen gebruiken".

Hier begint mijn stelling:

Groepen jongeren legitimeren hun geweld tegen homo's met de stellingen die ze vanuit de geloofsgemeenschap aangeboden krijgen. Eigenlijk hebben ze het gevoel met het geweld iets goeds te doen.

13-05-2005, 15:20

Citaat door dutchbirdy:
Hallo Alulu,

Op de eerste plaats vind ik je reaktie weloverwogen, ook al ben ik het er op punten niet mee eens. Da's OK

Ik denk echter dat de marokkaanse afkomst van de jongens niet toevallig is.

Jarenlang was homoseksualiteit in NL niet alleen getolereerd maar ook geaccepteerd en zelfs min of meer geintegreerd. Het zgn. Potenrammen was werkelijk een randverschijnsel geworden waar je nog maar zelden over hoorde.
Het fysieke geweld ten opzichte van homo's neemt de laatste tijd echter hand over hand toe. De daders zijn vooral in een bepaalde bevolkingsgroep te vinden. Toen het hele "El Moumni en de weg van de moslim" gebeuren plaatsvond hoorde je al geluiden in de trant van:"Het zal mij benieuwen wanneer de volgende potenrammers deze onzin als waarheid en motief voor geweld zullen gebruiken".

Hier begint mijn stelling:

Groepen jongeren legitimeren hun geweld tegen homo's met de stellingen die ze vanuit de geloofsgemeenschap aangeboden krijgen. Eigenlijk hebben ze het gevoel met het geweld iets goeds te doen.
Laat me graag weten waar je het niet met mee eens ben, op welke punten en waarom.. ben ik nieuwschierig naar.

Homoseksualiteit is nooit ECHT geaccepteerd geweest als je het mij vraagt, de mate waarin in NL homos aftuigde was heeel laag, dat geef ik toe.
Maar bijna alle culturen en samenlevingen is het nog steeds een groot taboe, bij de ene gaat men verder om het tegen te gaan dan anderen daar geef ik je gelijk in.

Ik denk dat je alleen niet moet onderschatten dat er ook onder Nederlanders nog steeds een grote groep is die er echt een afkeer van hebben, ook daar zitten ouders onder (onder gelovigen en niet-gelovigen NLers) die hun kinderen gewoon niet meer willen kennen.

Aan de andere kant snap ik wat je bedoelt, hier is men toch wat vrijer erin dan in andere landen en kunnen ze ook bijv trouwen.

Jongeren legitimeren hun geweld niet vanuit de geloofsgemeenschap, omdat (in dit geval) Islam simpelweg niet aanspoort of geweld toestaat ook niet als het homos zijn. Hier zit dus al iets scheef in je stelling, vandaar dat ik het geloof zou veranderen in cultuur. Ten eerste omdat het over het algemeen toch meer een macho-cultuur is ten tweede omdat de cultuur wel is doorweven met Islam maar niet alle gebruiken, denken en doen komen overeen met Islam.
Sommige gebruiken zijn zelfs in strijd met het geloof.

Anders zou een Nederlandse bekeerling of Amerikaanse bekeerling die Moslim wordt ook opeens legitimeren dat deze jongens homos neerslaan, als het puur vanuit het geloof zou zijn.. dat is dus niet zo.

Mee eens of neit?

13-05-2005, 15:33
Shakazoeloe, wat een kutland is Nederland hè?!

13-05-2005, 15:35


Dus als het je hier niet bevalt, als je je weigert aan te passen, waarom ga je dan niet gewoon weg?

13-05-2005, 15:40
Shakazoeloe, kom eens met goed onderbouwde redenen waarom jij denkt dat je meer bent dan ik. Want tot nu toe gedraag je je als een 13-jarig kind dat z'n zin niet krijgt.

13-05-2005, 15:48
Nee, Shakazoeloe, het zijn slechts mensen zoals jij die het voor iedereen verpesten en die anderen een slechte naam geven. Kom maar op, geef mij een goede reden waarom jij beter bent dan ik.

Pagina's : [1] 2 3