Bekijk volle/desktop versie : ABN hoeft verkeerd overgeboekte €90.000 niet terug te betalen



Pagina's : [1] 2

03-05-2018, 10:32
AMSTERDAM - ABN Amro hoeft een klant die per ongeluk bijna een ton naar de verkeerde rekening overmaakte niet te compenseren. De man is zelf verantwoordelijk voor zijn fouten, oordeelt de rechter.


De klant boekte in 2014 bedragen van €22.000 en €70.019,99 per ongeluk naar de verkeerde rekening over. Hij wilde die van zijn ABN-rekening naar een spaarrekening bij Nationale-Nederlanden overmaken. De klant voerde zijn eigen naam in, maar een nummer dat geen rekeningnummer was. ABN stelde daarom een ander rekeningnummer voor en dat accepteerde de klant.


Dat bleek alleen het rekeningnummer van heel iemand anders te zijn en het geld verdween uit de greep van de man. Degene die het geld wel kreeg, maakte het snel over naar de rekening van zijn zoon die het weer naar andere spaarrekeningen bij ING overboekte. Daarvandaan werd het binnen een maand grotendeels uitgegeven.

Pogingen bank voldoende

ABN Amro stuurde een paar verzoeken aan ING en de ontvanger van het geld om het terug te boeken, maar dat was zonder succes. De klant legde ook nog beslag op zijn rekening, maar toen was het geld al verdwenen. De rechtbank oordeelde in 2015 ook al dat de ontvanger het geld terug moet betalen, maar hij en zijn zoon hebben geen cent te makken.

Daarom probeert de klant het nu alsnog bij ABN Amro en ING, maar hij vindt bij de rechtbank geen gehoor. Die concludeert dat ABN niet aansprakelijk is voor een mislukte betaalopdracht als de klant per ongeluk een verkeerd rekeningnummer intoetst. Ook niet als het zelf een suggestie doet voor een bepaald nummer, zoals nu gebeurde. Het blijft de verantwoordelijkheid van de klant dit zelf te controleren.

Dat ING de rekening van de ontvanger niet blokkeerde was ook terecht, schrijft de rechtbank. Dat mag de bank alleen als er gevaar dreigt voor derden en daar was hier geen sprake van.


Bron: Telegraaf

03-05-2018, 10:35


let me get this straight... dus als de staat mij per ongeluk 30.000.0000 op mijn rekening boekt en ik maak het over naar Marokko en geef dat allemaal uit dan heeft de staat domweg gewoon pech en ik geluk?


Gelukkig voor de staat ben ik een moslim en de islam verbiedt mij zo te handelen... onbedoelde fouten moet je niet afstraffen maar je moet mensen beschermen tegen fouten die zij niet beoogd hadden te maken.

03-05-2018, 10:40
oud nieuws bro

Heb ooit zo een 3500 euro op men rekening gehad van men verzekeringsmakelaar

Je kan het vergelijken met geld op straat zien liggen,vindersloon zeg maar

Niks haraam aan

Ja dikke pech vr de staat!!

Die buiten het meesten uit

03-05-2018, 10:43
Zo werkt dat inderdaad, heel oneerlijk, maar dat is wel meer.

03-05-2018, 11:07


de gene die het geld heeft opgemaakt zal waarschijnlijk deurwaarders aan de deur krijgen

03-05-2018, 11:10

Citaat door LtiFo:
de gene die het geld heeft opgemaakt zal waarschijnlijk deurwaarders aan de deur krijgen
Neen bro

Foutje van de firma kan niet aangerekend worden

03-05-2018, 11:19
paar jaar geleden heeft gemeente amsterdam aan uitkerings trekkers een soort eenmalig uitkering zich vergist in de komma, mensen die bijv 190,00 euro zouden krijgen hebben 19000 euro op hun rekening gekregen hebben ze na paar uur proberen terug te boeken, alleen bij 8 miljoen euro is het niet gelukt,

die klanten werden wel vervolgd

03-05-2018, 12:33

Citaat door LtiFo:
paar jaar geleden heeft gemeente amsterdam aan uitkerings trekkers een soort eenmalig uitkering zich vergist in de komma, mensen die bijv 190,00 euro zouden krijgen hebben 19000 euro op hun rekening gekregen hebben ze na paar uur proberen terug te boeken, alleen bij 8 miljoen euro is het niet gelukt,

die klanten werden wel vervolgd
ik kan mij zoiets wel herinneren inderdaad, maar met resultaat? Het ging volgens mij ook om bijstandsgerechtigden of zo... probleem is natuurlijk wanneer je het niet terugbetaalt of überhaupt een beetje tegenwerkt dat je je uitkering kwijt raakt en in het ergste geval je de hele uitkering terug moet betalen vanwege dat geld wat je had... ik bedoel, de gemeente is heel goed in het intimideren van kwetsbare mensen.

03-05-2018, 12:58
Rare rechter heb je dan, ABN is wel degelijk schuldig in dit, als de man zijn naam invoerde en ABN een suggestief nummer geef (waarom uberhaupt suggestieve rekenings nummers aan klanten geven is al vreemd) als het nummer niet overeenkomt met de naam moet men zoiets ook niet koppelen.

90.000e is voor mij genoeg om koppen te snellen.

03-05-2018, 13:32

Citaat door Si.Lgdr:
ik kan mij zoiets wel herinneren inderdaad, maar met resultaat? Het ging volgens mij ook om bijstandsgerechtigden of zo... probleem is natuurlijk wanneer je het niet terugbetaalt of überhaupt een beetje tegenwerkt dat je je uitkering kwijt raakt en in het ergste geval je de hele uitkering terug moet betalen vanwege dat geld wat je had... ik bedoel, de gemeente is heel goed in het intimideren van kwetsbare mensen.
http://https://www.businessinsider.nl/amsterdam-mist-nog-8-miljoen-van-fout-overgemaakte-uitkering-maar-meeste-geld-is-terecht-416150/

03-05-2018, 13:40

Citaat door LtiFo:
http://https://www.businessinsider.nl/amsterdam-mist-nog-8-miljoen-van-fout-overgemaakte-uitkering-maar-meeste-geld-is-terecht-416150/
incassomaatregelen lees ik, daaronder zou kunnen vallen het terugvorderen of stoppen van de uitkeringen. De gemeente heeft middelen om mee te dreigen waardoor een rechter niet eens van pas hoeft te komen. Ik denk ook niet of het iets uitgemaakt heeft of het nou om een technische fout ging of niet. Uiteindelijk hebben zij een bepaalde machtspositie.

03-05-2018, 13:41

Citaat door Si.Lgdr:
incassomaatregelen lees ik, daaronder zou kunnen vallen het terugvorderen of stoppen van de uitkeringen. De gemeente heeft middelen om mee te dreigen waardoor een rechter niet eens van pas hoeft te komen. Ik denk ook niet of het iets uitgemaakt heeft of het nou om een technische fout ging of niet. Uiteindelijk hebben zij een bepaalde machtspositie.
als je het niet betaald belandt het wel bij de rechter

03-05-2018, 13:47


wel dom van die man, 90.000 euro controleer je tien keer voor je op knopje klikt

je krijgt ook de naam van de rekeninghouder op het scherm

03-05-2018, 13:47

Citaat door LtiFo:
als je het niet betaald belandt het wel bij de rechter
ja dat is ook een dreigement, wilt nog niet zeggen dat de uitspraak in jouw nadeel zal zijn. Incassobureaus dreigen aan de lopende band met dagvaardingen

03-05-2018, 13:48

Citaat door LtiFo:
wel dom van die man, 90.000 euro controleer je tien keer voor je op knopje klikt

je krijgt ook de naam van de rekeninghouder op het scherm
Wat ik nog vreemder vind is dat je 90K zo ff over kunt maken. Laats iets minder dan dat overgemaakt en het leek wel een virtuele douane waar je doorheen moet voordat de opdracht naar de bank verzonden wordt...

Pagina's : [1] 2