Bekijk volle/desktop versie : Haram of Halal ???

Pagina's : [1] 2

04-03-2003, 21:44
Kan iemand mij vertellen of het verfen van haren nou haram of halal is. Niet dat ik het wil doen, ik ben tevreden met mijn haar, maar ik ben gewoon nieuwsgierig, omdat veel meisjes dat doen.
Weet iemand het????????

04-03-2003, 21:48

ik heb ook geen idee, maar haren kort knippen (dan bedoel ik echt kort bijv op oorlengte) is wel Haram geloof ik

04-03-2003, 22:11

Citaat:
Origineel gepost door maghrebgirl20
ik heb ook geen idee, maar haren kort knippen (dan bedoel ik echt kort bijv op oorlengte) is wel Haram geloof ik
Euhm ik denk het niet
dat werd me jaren wijsgemaakt maar naar horen is het toch niet zo
Je draagt toch hidjaab wie ziet hoe je haar is, waarschijnlijk zoals een man kort knippen is hram want een man nadoen is hram

04-03-2003, 23:02
volgens mij mag het wel, behalve de kleur zwart mag niet.
dat is iets wat ik een keer heb gehoord

05-03-2003, 00:19

inprincipe is het halal geen probleem tenzij je je haren zwart verft om jong te lijken dan mag het niet of als je op pamela anderson wil lijken bijvoorbeeld dan mag het niet voor de rest geen problemos

05-03-2003, 02:35

Citaat:
Origineel gepost door lalamyriam
Kan iemand mij vertellen of het verfen van haren nou haram of halal is. Niet dat ik het wil doen, ik ben tevreden met mijn haar, maar ik ben gewoon nieuwsgierig, omdat veel meisjes dat doen.
Weet iemand het????????
Hadith over Henna (Bericht #)

“Er is geen plant dierbaarder voor Allah dan henna.”

"Ahmad ibn Hanbal zei: “Ik hou van geen enkele man, die zijn grijze haar niet verft om zo niet op de Mensen van het boek te lijken. Want de Profeet heeft eens gezegd: “Zij hebben hun haar niet geverfd en leken daarom op de Mensen van het boek.”

"de Profeet klaagde over hoofdpijn. Alles wat tegen hem gezegd werd, was: “neem een heet bad. En tegen degene die over pijn in zijn benen klaagde, was alles wat hij zei: “Verf ze met henna.”

"Om het haar met hennax en waswax te verven of het gewoon wit te laten"

Uitleg:x

Hennax = Rood kleur
Waswax= Blauwe kleur

05-03-2003, 14:00
je mag alles doen maar zoals de koran het zegt mag je het alleen voor je man doen je moet niet opzichtig zijn voor andere mannen.

Liefs Nora

05-03-2003, 19:10

Citaat:
Origineel gepost door NoraNador
je mag alles doen maar zoals de koran het zegt mag je het alleen voor je man doen je moet niet opzichtig zijn voor andere mannen.

Liefs Nora
Bron?

Waar in de Qur'aan heb jij dat gevonden???

05-03-2003, 21:01
ik heb onlangs gelezen dat het wel mag!!!!je mag ze zelfs blond verven.
ik denk niet dat het haram is.vriendelijke groeten.doei

05-03-2003, 21:17
je mag je haren verven, maar niet zwart.

Je dient tevens wel gesluierd te lopen....

Anders zou je het aan een echte imam moeten vragen.

EEN GOEDE VRAAG...

05-03-2003, 21:26
Salaam oe alaikoem,

"Abou Bakr verfde zijn haar met henna en katam en Omar verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

De profeet (vzmh) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.

Over andere kleuren staat dus geen regel dus zijn allemaal toegestaan inshalah

Allah weet het beste

05-03-2003, 21:29
broeders en zusters hier nog enkele overleveringen omtrent dit onderwerp

Boecharie overleverde(op gezag van Aboe Hurrairah) dat de Profeet (saw) gezegd heeft:
" De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzlefde als hen bent"

al Zuhri zei eens: "We verven ons haar zwart als het gezicht nog jong uitziet, maar vermijden het als het gezicht gerimpeld wordt en de tanden er uit vallen" (Over geleverd door Ibn Aboe Asim is het boek verven van het haar)

Een aantal geleerden aanschouwen het verven van het haar in 't zwart niet als toegestaan, behalve in tijden van oorlog, wanneer de vijand geïmponeerd wordt door het feit, dat alle soldaten van de moslims er jong uitzien.(In Fathui Bari)

Raad: grijs haar kan het beste geverfd worden met henna

en voor de geinteresseerden hier een link naar een fatwa van Qardawi
http://www.islam-online.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatw aID=40516

06-03-2003, 09:53

yaminake,

de mannen mogen geen lange haren hebben???
de meesten hadden lange haren vroeger zelfs onze profeet (vzmh)

haren verven is zeker toegelaten volgens de islam, tenzij je het doet voor de buitenwereld zoals bv haren verven (rood of zo...) en opstraat komen zonder hoofddoek.

je kan gerust je haren verven voor je eigen of speciaal voor je man ( snif snif)

06-03-2003, 15:48
Zwart is de haarkleur van de joden en daarmee verven zij ook hun haren.
Dus mogen wij moslima`s dat niet doen.

06-03-2003, 17:57

Citaat:
Origineel gepost door Yaminake
Salaam Roemeina,

sorry dat ik je moet ongelijk geven maar je mag zeker je haren niet verven. echt niet.
yamina aghtie,

lees mijn vorige berichten, met bewijzen uit ahadieth enz. je haren mag je wel kleuren, alleen niet in e extreme kleuren bv blauw groen,....

Pagina's : [1] 2