Bekijk volle/desktop versie : 'Ik hou niet van mijn krulhaar', Belgische uitgever haalt omstreden tekst uit schoolt



Pagina's : [1] 2

15-03-2018, 08:27

Citaat door MNL-CSI:
'Ik hou niet van mijn krulhaar', Belgische uitgever haalt omstreden tekst uit schooltoets
,,Ik hou niet van mijn krulhaar. Misschien moet ik me een kale knikker scheren." Die boodschap staat te lezen in een toets op Belgische basisscholen. Op Facebook is ophef ontstaan over de test. De uitgeverij heeft daarop besloten om de oefening te schrappen uit het aanbod.

Sophie Crane plaatste ontstemd een foto van de toets op Facebook. ,,Om van te huilen. Mattis heeft ook zijn mooie bos krullen, waar hij zich anders geen vragen bij stelt", schrijft ze over haar zoontje dat de test moest doen. Haar Facebook-post veroorzaakte hevige reacties van onder anderen bekende Belgen.

De test komt uit een oefeningenreeks van Tijd voor taal, een basisschoolboek van uitgeverij Van In. Het zoontje van Crane kreeg de toets in op een Antwerpse school. De tekst gaat over een kind dat duidelijk niet tevreden is met zijn kroeshaar, en erover nadenkt om het af te scheren. ,,Ik meen dat niet echt. (...) Ik zal maar leren leven met mijn krullenbol."

In een reactie aan De Morgen vertelt Crane dat ze erg geschrokken was toen de toets zag. ,,Ik werd aangetrokken door de foto die erbij staat, omdat ik dacht: eindelijk worden mensen met een migratieachtergrond vertegenwoordigd. Maar toen zag ik de tekst. Mijn zoontje was er op het eerste gezicht niet van aangedaan, maar hij beseft wel dat het ook over zijn haar gaat. Hij vindt het vreemd."

Uitgelezen kans
We beseffen dat deze oefening en de woordkeuze voor ongemak kunnen zorgen. Daarvoor bieden we onze excuses aan

Winfried Mortelmans, CEO Van In
Crane nam contact op met de uitgeverij, maar kreeg zelf nog geen concreet antwoord, zegt ze. ,,Het is toch een uitgelezen kans om hier op een positieve manier op te reageren." Tegen De Morgen zegt directeur Winfried Mortelmans: ,,Het is zeker niet de bedoeling om met deze oefening mensen te stigmatiseren. De oefening in kwestie past in een hele reeks van oefeningen met als thema 'Anders Zijn'. De rode draad daarin is dat de leerlingen meekrijgen dat ze trots mogen zijn op hun anders zijn.”

Vervolgens biedt hij volgens de krant excuses aan. ,,We beseffen echter terdege dat deze oefening en de woordkeuze erin, als ze op zichzelf staan, voor ongemak kunnen zorgen. Daarvoor bieden we onze excuses aan. We hebben dan ook besloten om de oefening te verwijderen uit ons onlineaanbod voor Tijd voor Taal accent 5 en ze te vervangen door een andere oefening.”

http://https://www.ad.nl/buitenland/ik-hou-niet-van-mijn-krulhaar-belgische-uitgever-haalt-omstreden-tekst-uit-schooltoets~a05ed13a/
.

15-03-2018, 10:51


Marokkanen zijn ook racistisch vooral tegen negers

15-03-2018, 14:27

Citaat door MNL-CSI:
Allé Marokkanen?
Nee, die niet, maar wel alle Belgen

15-03-2018, 14:51
" Mijn zoontje was er op het eerste gezicht niet van aangedaan,"

Nee, tot zijn moeder haar eigen complexen losliet op haar zoontje.
Maar weer eens de racisme kaart getrokken.

Het barst van de kinderen (en volwassenen!) die balen van wat de natuur hen als uiterlijk heeft gegeven .
Dat willen veranderen, daadwerkelijk laten veranderen?
Maar jongens toch als het om krulletjes haar gaat!

En al die mensen met dat haar die daar ook niet blij mee zijn, en hun haar steeds laten ontkroezen?

15-03-2018, 15:00



Citaat door MNL-CSI:
You are a old grumpy racist man
Leg eens uit?
Je ontkent dat heel veel mensen, zeker jonge mensen, helemaal niet blij zijn met hun uiterlijk?

15-03-2018, 15:00

Citaat door MNL-CSI:
Doe niet zó waus.

Zeg maar net zoveel rechts-extremisten als hier in NL.

Je moet niet iedereen over één kam scheren.




Citaat door MNL-CSI:
Racistische kut Belgen
.

15-03-2018, 15:10

Citaat door MNL-CSI:
Ik ontken niks. Jij ontkent je schepper.
Dat is het ergste wat een mens kan doen ongeacht iemand zijn of haar krulletjes lelijk of mooi vindt.
Ik kan niet anders dan vaststellen dat nog nooit in de geschiedenis van de mensheid enig wetenschappelijk, objectief bewijs is geleverd voor hun bewering van het bestaan van goden.
Daarom wordt het ook "geloof" genoemd, je neemt dat aan zonder enig bewijs of niet.

15-03-2018, 15:31

Citaat door MNL-CSI:
Jij bent vrij omdat te denken. Maar val ons moslims daar niet mee lastig.
Mensen doen hier beweringen. Ik stel mijn mening daar tegenover, dat is alles.
Zo gaat dat op discussie fora.
Wat het onderwerp ook is.

Pagina's : [1] 2