Bekijk volle/desktop versie : Een peuterspeelzaal in de achterbuurt....doen of niet?



09-03-2018, 14:20
Mijn zoontje moet binnenkort ergens ingeschreven gaan worden voor een psz. Nu is er eentje op 3 minuten loopafstand, maar dat zit dan hartje achterbuurt. Ik heb er al eens een kijkje genomen en de meeste kindjes zijn daar buitenlands en meertalig opgevoed, of alleen in hun moedertaal. Deze psz bevindt zich ook in een buurthuis, dus er loopt daar ook van alles rond, maar het lokaal wordt wel afgesloten.

Een andere psz is gelijk 15 minuten lopen, maar die psz is blanker, netter etc. Nadeel hier is dat ik dan best veel tijd kwijt ben aan brengen en halen, terwijl ik tegen die tijd ook nog een 2e kindje heb insha allaah.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel het uitmaakt waar je kind naar school gaat?? Maakt het uit of je kindje in de achterbuurt naar school gaat of juist naar een hele blanke shool? Of maakt het voor de ontwikkeling van je kindje niet zoveel uit allemaal?

Ik twijfel heel erg, dus jullie advies is erg welkom!

09-03-2018, 15:13


Mijn zusje doet pedagogische wetenschappen ik zal het even voor je vragen.
Buurthuizen zou ik zelf niet fijn vinden.

09-03-2018, 15:14
Woordje blank zou ik verder niet gebruiken.

09-03-2018, 15:20
Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit belangrijk is, dus de opleiding van de medewerkers en de interactie tussen de groepsleiders en kinderen.
Een kind dat thuis een ander taal spreekt kan zich optrekken aan de Nederlandstalige kinderen. Dit heeft dan een positief effect op het ''buitenlands'' kind. Maar er is geen onderzoek dat de negatieve effecten laat zien an de aanwezigheid van buitenlandse kinderen.
Bovendien is er sprake van een selectiemechanisme. Witte ouders verdiepen zich in de opvang en komen daardoor bij een opvang met een goed pedagogisch klimaat.

09-03-2018, 15:23


Ze typt door. Bij buitenlandse ouders is er minder sprake van oriëntatie en verdieping waardoor de kinderen niet perse op een goede opvang komen. Dan lijkt het net alsof de opvang slecht is door de aanwezigheid van die kinderen, maar die pedagogische klimaat is veel belangrijker.

-Ze hoopt dat het duidelijk is-

Er is altijd veel kritiek op de opvang. Het is bijvoorbeeld goed voor de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Maar uit onderzoek blijkt ook dat kinderen die naar een opvang gaan een hoge coritsolproductie hebben gedurende hun verblijf op de opvang. Dat betekent dat zij meer stress ervaren.

09-03-2018, 15:24
Allah yhawen ochtendmens, insa'Allah maak je de juiste beslissing voor je zoontje.

09-03-2018, 15:57
Wow wat superlief om zo een deskundig advies helemaal te geven. Baraka allaahoe fiekom. Het bevestigt wel een beetje wat ik ook een beetje voel, dat het meer om de school/psz gaat dan de populatie die er rondloopt.

Subhan allaah ik schrik wel van dat verhoogde cortisol bij kindjes die naar de psz gaan. Dat is juist iets wat je niet voor je kindje wil. Is dat ook zo als het kindje 4 is en naar de kleuterschool gaat?

Echt fijn om dit te lezen. Nogmaals dank!

09-03-2018, 18:31
Brengen en halen is sowieso een dingetje met psz, neemt gewoon wat tijd in beslag.
Ik zou daar iig mijn keuze niet vanaf laten hangen.
Verder eens met HRS.

Ghayr inshaAllah.

09-03-2018, 19:03
Typisch,,,,zelf is ze een tokkie die in een achter buurt woont in een sociale huurwoning op 4 hoog,,,maar vind zich zelf en d'r gezin te goed voor de buurt en haar mede bewoners ,,,,,,

09-03-2018, 21:07
Ik zou voor de beste kiezen, ongeacht afstand.

09-03-2018, 21:29
Je bent zelf toch ook buitenlander. Misschien dat blanken niet zitten te wachten om bij een allochtoon in de klas te zitten.

09-03-2018, 21:31
http://https://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/zoeken/AlleOkoTypenZoekScherm.jsf

Misschien vind je dit wel handig. Je kunt er inspectierapporten lezen en dan een vergelijking maken? Hopelijk helpt dit je een stapje verder.

10-03-2018, 08:30


Dank voor jullie reacties!

Voor degenen die niet begrijpend kunnen lezen, Allaahi 3awenkom.

Nad Chukran voor de link. Ik zocht al iets van beoordelingen online maar kwam er niet direct uit. Ik ga ernaar kijken!

10-03-2018, 11:04
Scholen psz bezoeken en je gevoel/intuitie meenemen.
Voor psz was ik niet zo kritisch. Kwam hier in de buurr allemaal oo hetzelfde neer. Mn oudste sprak toen nauwelijks Nederlands. Met twee ochtenden in de week kreeg ze ook niet echt de gelegenheid zich qua taal op te trekken. Dat kwam pas op de basisschool. Haar taal, spelling is nu ruidm voldoende. Aldus cito. Wel echt schilen bezocht en rapporten gelezen.
Nadeel is dat je op een witte school wel tegen...uhm...onderbuikdinges aanloopt. Ik twijfelde altijd heel erg of dit wel goed voor haar was. Qua schoolprestaties gaat het nu prima. Vanuit huis weet ze heel goed dat we moslims en Marokkanen zijn. Maar e s nu zes en ik voorzie dat het beter is om meer om te gaan met Marokkanen en moslims.
Nu gaan we verhuizen naar een omgeving met meer kleur en de scholen dus ook. Bewuste keuze. Laat haarvtot de zomervakantie op de oude school en daarna moet ik weer eens kijken welke het wordt.

Succes met een goede keuze.