Bekijk volle/desktop versie : baklava bites - baklava cupcakes



03-03-2018, 13:47
Laat ik allereerst beginnen met te zeggen dat ik alles op gevoel heb gedaan. Vooral met baklava is het niet altijd goed om de hoeveelheden erbij te zetten omdat dit per persoon verschilt. De een houdt er bijvoorbeeld van als het filodeeg doordrenkt is met boter en de ander gebruikt juist helemaal liever geen boter.



Werkwijze is als volgt:

Eerst gaan we de siroop maken, hiervoor heb je wat citroenschijfjes, suiker en 2 glazen water nodig.



Voeg dit in een kom en laat dit op een vuurtje tot kookpunt komen. Roer af en toe even door totdat het suiker volledig is opgenomen. Je kunt de siroop af en toe even proeven om te kijken of het de juiste smaak voor je heeft. Dit verschilt per persoon. Als dit klaar is, laat je het even staan zodat het goed kan intrekken.



baklava maken:

laat het filodeeg ontdooien.

Om de baklava hapjes te maken heb ik een ronde bakvorm gebruikt maar je kunt het filodeeg ook in vierkanten snijden en dan in de cupcake vorm doen.

Snijd de vormen eruit.



Doe de walnoten in een foodprocessor en maal dit grof/fijn.



Smelt wat boter in een pannetje.



Dan heb je alles wat je nodig hebt.



Verwarm je oven voor op 180-200 graden.



Pak een filodeeg rondje (of vierkantje) en leg deze in de cupcakevorm, pak gelijk 2 zodat je een kleine bodem hebt van filodeeg anders gaat alles plakken of uitlopen.


Dan smeer je wat boter op het filodeeg in de cupcake vorm, wat walnoten, filodeeg met boter, walnoten totdat je een goede laag hebt of tot de cupcake vorm vol is.



Dan mag het de oven in voor ongeveer 15-20 minuten tot het goudbruin is geworden op 180-200 graden.



In de tussentijd kun je de siroop weer opwarmen en deze giet je gelijk over de baklava als het uit de oven is.



[video=youtube_share;urxQS7hpUgM]https://youtu.be/urxQS7hpUgM[/video]