Bekijk volle/desktop versie : sallahudeen



10-05-2005, 23:23
Lezend op het internet lees ik het volgende stuk:

Vanavond hebben we weer eens een bezoek aan de bios gebracht: Kingdom of heaven was de film en ik moet zeggen dat de recensies prima klopten: de hoofdrolspeler te licht en de islam te voorzichtig benaderd. Gelukkig was de reklame van Lipton-ice leuk en het eten in de bios dik in orde. Na afloop werd het Schuttershof nog even bezoch

Rara waar ergerde ik me aan, ja natuurlijk aan het dikgedrukte stuk. Als moslim vind ik dit niet leuk om te lezen natuurlijk. Maar de volgende dag schreef meneer het volgende, mashallah wat spreekt onze moslim broeder tot de verbeelding!!!!!:

Saladin Omdat de film van gisteravond toch wat historische vragen achterliet ben ik vanochtend maar ‘ns gaan struinen naar de ‘waarheid’. Opmerkelijk weinig is er te vinden op het Nederlandstalig deel van internet, maar andere talen weten veel meer over de kruistochten die de bron vormen voor “Kingdom of heaven’. Het wel erg nobel neerzetten van de islam in het verhaal (zoals de kritieken en mijn opinie gisteren opmerkten) blijkt voor een belangrijk deel toch wel terecht: in de wereldgeschiedenisboeken komt de naam van Saladin alleen op een positieve manier voor. Deze in 1137 in Tikrit geboren Salah al Din Yusuf Ibn Ayyub wordt fraai neergezet door de Syrische akteur Ghassan Massoud en bepaalde het nobele gedrag: als leider van Syrië (en een groot deel van het Midden Oosten) heroverde hij Jerusalem op de kruisvaarders. Net als in de film liep het goed af voor de meesten op deze tweede oktober in 1187 en werd Raynald er een kop kleiner gemaakt. Hier stopt de film, al zie je aan het einde nog dat de Engelse koning richting Jerusalem gaat. Dit zal wel een vervolg gaan worden op deze film, want ook dat berust op waarheid: In 1191 vertrok koning Richard I voor de derde kruistocht. Het lukte niet om de stad te heroveren. Historisch zijn een paar zaken: Saladin stuurde zijn beste geneesheren naar Richard toen die gewond raakte en toen zijn paard ervandoor ging kreeg hij van Saladin twee andere. Uiteindelijk bestond het bestand uit een vrije doorgang voor de Christelijke pelgrims via een smalle route richting de heilige stad.
Saladin overleed in 1193 in Damascus. Na zijn dood bleek er geen geld voor een begrafenis te zijn: hij had alles aan de armen gegeven. Nog altijd gaan veel toeristen een kijkje nemen bij zijn graf, want in het Midden Oosten is hij nog altijd een historisch figuur. En in het Westen nu dus ook.
Op deze manier gaat de film achteraf toch meer spreken

12-05-2005, 20:43


asalaamoe 3aleikom

Ik heb de film ook gezien.. ik moet zeggen dat hij wel goed was.. mooi gefilmd..goed geregisseerd..niet Te partijdig(christenen en moslims vechten om EL qods(Jeruzalem)

Sallaheddine. straalde macht & zekerheid uit,Het leger van Sallaheddine was massaal en waren trouwe vrome moslims...

Er wordt hier en daar arabisch gesproken, en het is in ouarzazate opgenomen ...ai ai ... zie ondertekening

Alhoewel er een paar foutjes waren..heeel jammer.. het viel mij en meerdere mensen gelijk op:

EERSTE FOUT-- ..Je zag ergens in de film .. dat de moslims gingen biddden(vlak voor de kust)...dat was mooi.. alleen een helle grote fout...Ze bidden elk apart.. hier en daar.. dus niet in rijen... Volgens mij was het alleen voor het effect

TWEEDE FOUT-- ..Toen het hele leger van Sallahedinne ging bidden...hoorde je tijdens het gebed...De adhan......dat klopt ook niet...want die wordt altijd voor het gebed opgezegd...

EEN OPVALLEND stukje-- ... toen ze de overledenen - moslims gingen begraven na de eerste aanval... toen ging salahedine Sora el fati7a oplezen.( voor de overledenen die al gereinigd en elk apart lagen in hun graf om opgeborgen te worden)... maar hij maakte de sora niet af ..en zei .. Sadaqa allahoe el3adiem ........

Jammer dat hij de sora niet afmaakte...of mischien is het de bedoelling.. allahoe a3lam..

Maar het doel van dit stukje.. is volgens mij om te laten zien ... dat de moslims hun overledenen reinigen en in een witte laken met respect elk apart begraven... en bij de chirstenen.... zij wilde zo snel mogelijk de lijken op een hoop verbranden .. om zo van de geur en ziekte voorkomen.zonder pardon...zonder enige eerbetoon

Mijn mening over de film: ik vond het een goede film... ik voelde me trots als moslima.. omdat de moslims erg trouw en vroom..prezen allahwaren aan hun geloof(imaan allah) ...en geduldig.. in tegenstelling tot de ow zo vrome trotse christenen....


ik weet niet of het allemaal volgens het echte verhaal van sallahedine was... dont know

wa salaam

xx mina
.

14-05-2005, 01:39
jammer dat er neit gereageert wordt.. ik zou namelijk de mening willlen weten van anderen...

dus klik effe.. en zeg je ding

wa salaam