Bekijk volle/desktop versie : Wie een moebtadi3 eert, heeft bijgedragen aan de verwoesting van de Islaam



13-01-2018, 09:49


'Abdullaah ibn 'Abbaas (radiallaahoe 'anhoe) heeft gezegd: Zit niet met de mensen der innovatie, want waarlijk, hun zittingen zijn een ziekte voor de harten. [ash-Sharie'ah p. 65 van al-Aajurie" -->

Sa'eed ibn 'Aamir (rahimahoellaah) heeft gezegd: ¡§Ik hoorde Ismaa'eel (i.e. ibn Khaarijah) zeggen: twee mensen van de mensen der geinnoveerde sekten kwamen naar Muhammad ibn Sireen en zeiden: O Abu Bakr wij willen jou iets overleveren.¡¨ Hij zei: Nee. Zij zeiden: "Mogen we dan een Aayah (vers) uit het boek van Allaah voor jou reciteren?" Hij zei: Nee. Hij (ibn Sireen) zei: Of jullie twee staan op en vertrekken of ik sta op¡¨. Dus stonden de twee mannen op en vertrokken. Dus zei een van de mensen: Wat voor schade zou het jou berokkent hebben, indien hij een vers (uit de qur'aan) zou hebben gereciteerd? Hij zei: Ik verafschuwde het, dat hij een Aayah zou reciteren en zij dat zouden verdraaien en het mijn hart dan zou binnentreden. [Sharh Usool ul-I'tiqaad]

Ma'mar (rahimahoellaah) heeft gezegd: Ibn Taawoos zat, toen iemand van de Mu'tazilah (een afgedwaalde sekte) kwam en begon te spreken, dus deed ibn Taawoos zijn vingers in zijn oren en zei tegen zijn zoon: O mijn zoon, doe je vingers in je oren en druk deze stevig aan, zodat je niets hoort van wat hij zegt. Ma'mar zei: wat betekent dat het hart zwak is. [Sharh Usool ul-I'tiqaad]

Al-Fudayl ibn 'Iyaad (rahimahoellaah) heeft gezegd: Zit niet met een persoon der innovatie. Allaah heeft zijn daden vruchteloos gemaakt en het licht van de Islaam uit zijn hart gehaald. [Sharh Usool ul-I'tiqaad van al-Laalikaa'ee, 110. 260]

Al-Fudayl ibn 'Iyaad (g. 187H rahimahoellaah) heeft gezegd: Ik heb de beste mensen ontmoet, allen mensen van de Sunnah en zij verboden het vergezellen van de mensen der innovatie. [al-Laalikaa'ee ) nr. 267)]

Al-Hasan al-Basri (g. 110H rahimahoellaah) heeft gezegd: Zit niet met de mensen der innovatie en begeertes, discussieer niet met hen en luister niet naar hen. [ad-Daarimee in zijn Sunan (1/121)]

13-01-2018, 09:51



13-01-2018, 09:52


Laat je dus niet misleiden door de uiterlijke kenmerken van de innoveerders, hoe vroom of nederig iemand ook lijkt te zijn, de geloofsleer en methodiek van deze persoon dient in de weegschaal van de Qur'aan en de Sunnah te worden gelegd en daarin te worden gewogen. Dat is de geloofsleer en methodiek van ahlussunnah wal jamaa'ah. Lees de volgende overlevering met betrekking tot imaam Ahmad aangaande deze kwestie: 'Ali ibn Abi Khalid (rahimahoellaah) heeft gezegd: Ik zei tegen Imaam Ahmad ibn Hanbal, Deze oude man ¡V refererend naar een oude man die aanwezig was met ons, en hij was tevens mijn buurman ¡V ik heb hem gewaarschuwd tegen een persoon, maar hij wil horen wat jij te zeggen hebt over hem. Haarith al-Qaseer en jij zag mij jaren geleden met hem en jij adviseerde mij zeggende, 'Zit niet met hem en spreek niet met hem.' Ik heb sindsdien niet met hem gesproken, echter zit deze oude man met hem. Wat zegt u over hem (i.e. over deze innoveerder)?¨ Ik zag dat imaam Ahmad rood werd, zijn aderen en zijn ogen zwelden op. Ik had hem daarvoor nog nooit zo gezien. Toen zei hij, Dat is iemand tegen wie Allaah dit en dat heeft gedaan. Niemand weet daarvan, behalve iemand die hem heel goed kent. O wee! O wee! O wee! Hij is iemand die niet gekend wordt, behalve door iemand die hem heel goed kent. Hij was degene met wie al-Maghaazilee zat en Ya'qoob en die en die. Hij leidde hen naar de zienswijze van Jahm. Zij werden vernietigd door hem.¡¨ De oude man zei, 'O abu 'Abdillaah! Hij overleverde ahadieth, toont waardigheid en vrees. Hij is zo en zo. Abu 'Abdillaah (imaam Ahmad) werd boos en zei, laat je niet bedriegen door zijn vrees of zijn zachtaardighed. Laat je niet bedriegen door de manier waarop hij zijn hoofd laat hangen (in nederigheid). Hij is een kwaadaardig persoon. Dit zal niet bekend worden, behalve bij iemand die hem goed kent. Zit niet met hem, want er is voor hem geen eer. Zul je zitten met iedereen die de ahadieth van de Boodschapper van Allaah overlevert en (terwijl hij) een innoveerder is! [Overgeleverd door ibn Abee Ya'laa in Tabaqaatul-Hanaabilah (1/223-234) in de biografie van 'Ali ibn Abi Khalid" -->

Als laatste nog twee concluderende uitspraken:

Abu 'Uthmaan as-Saaboonie (rahimahoellaah) heeft gezegd, Ahlus-sunnah beschrijvende: "En zij vermijden de mensen der innovatie en dwaling, waarbij ze vijandschap hebben voor de mensen der begeerten. Zij haten de mensen der innovatie, die introduceren in de Dien (religie) wat er niet toe behoort. Ze houden niet van hen, zij vergezellen hen niet, zij luisteren niet naar hun woorden, noch zitten ze met hen of arugmenteren of disputeren ze met hen betreffende de Dien (religie). En zij beschermen hun oren tegen het luisteren naar hun valsheden, die, indien ze de oren passeren en in de harten nestelen, de harten schaden en hen slechte ideeen en influisteringen brengen." [Aqeedatus-Salaf wa Ashaabil-Hadieth, p. 99]

Imaam al-Baghawee (rahimahoellaah): En de Sahaabah, de Taabi'een, hun opvolgers en de Geleerden van de Sunnah stierven terwijl zij op deze (weg) zaten, verenigd en unaniem eens over het hebben van vijandschap tegenover de mensen der Innovatie en het wegvluchten van hen. [Sharh us-Sunnah]

Heeft men hierna nog een excuus? En zoals eerder was aangegeven; indien je iemand zijn status niet kent, ga dan niet bij diegene zitten, totdat je bent teruggekeerd naar de Geleerden van Ahlussunnah en zeker bent over zijn situatie:

Zoals Muhammad ibn Sireen, Maalik ibn Anas en anderen van onder de Salaf hebben gezegd: ¡§Deze kennis is (van) de Religie, kijk dus van wie jullie je Religie aannemen.¡¨ [zoals o.a. terug te vinden is in een uitspraak van Imaam Muslim (van ibn Sireen) in de introductie van zijn boek van Hadieth]

Kijk dus van wie je je religie aanneemt.

[1] Aan het document, betreffende innovaties binnen de religie, wordt gewerkt (ter vervanging van een eerder document), een aantal overleveringen hieruit: Allaah ('azza wa jall) zegt (in vertaling): Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islaam voor jullie als godsdienst gekozen. [Soerah al-Maa'idah (5):3]
De profeet (salallaahoe 'alayhi wassalam) heeft gezegd:
Wie innoveert (binnen de religie) of een innoveerder accommodeert, op hem rust de vloek van Allaah, Zijn engelen en de gehele mensheid.¡¨[Bukhaarie (12/41) en Muslim (9/140)]

Al-Irbaad ibn Saariyah heeft overgeleverd: Op een dag leidde de Boodschapper van Allaah ons in het gebed, waarna hij zich naar ons wendde en ons een krachtige vermaning (preek) gaf, waardoor de ogen tranen lieten en de harten vreesden. Een man vroeg: O Boodschapper van Allaah! Het lijkt alsof het een afscheidspreek is, dus wat adviseert u ons? Hij zei toen: Ik roep jullie op om Allaah te vrezen, en te luisteren en te gehoorzamen (naar de heerschappij/autoriteit), zelfs als het een Etiopische slaaf is, want voorwaar, degenen van jullie die na mij leven, zullen veel onenigheid meemaken. Jullie dienen dus mijn Sunnah te volgen en die van de rechtgeleide Khaliefen. Houdt het (daaraan) vast met jullie kiezen. En pas op voor nieuw-uitgevonden zaken, want iedere nieuw-uitgevonden zaak is een innovatie, en iedere innovatie is een dwaling.¨ [Saheeh - Ibn Maajah (nr. 42)]

En hij (salallaahoe 'alayhi wassalam) heeft gezegd: ... en iedere innovatie (binnen de religie) is een dwaling en alle dwalingen zijn in het Hellevuur¨ [an-Nasaa'ee (1/224)]

Ibn 'Umar (radiallaahoe 'anhoe) heeft gezegd: Iedere innovatie (binnen de religie) is (een) dwaling, zelfs als de mensen het zien als iets goeds. [Abu Shaamah (nr. 39)]

Mu'aadh bin Jabal (radiallaahoe 'anhoe) zei, wanneer hij zat in een kennisbijeenkomst, En ik waarschuw jullie tegen hetgeen is geinnoveerd (binnen de religie), want alles wat is geinnoveerd is dwaling. [ash-Sharee'ah p. 55, ook abu Dawud met gelijke bewoordingen]

Hudhayfah bin al-Yaman (radiallaahoe 'anhoe) heeft gezegd: Iedere daad van aanbidding die de Metgezellen niet hebben gedaan, doe dat niet. [Abu Dawud]

bron: http://www.sincerehearts.nl/lessen/mensen%20der%20innovatie.pdf

23-04-2018, 19:35
Bismillah

24-04-2018, 20:19


Bismillah

08-12-2018, 22:46
Bismillah