Bekijk volle/desktop versie : Groningen neemt schade op na zwaarste aardbeving sinds 2012



Pagina's : [1] 2

08-01-2018, 19:01
In de provincie Groningen heeft maandagmiddag een aardbeving met een magnitude van 3,4 plaatsgevonden. Het epicentrum lag bij Zeerijp, dat in de gemeente Loppersum ligt.

De beving werd rond 15.00 uur gevoeld.xUit metingen van het KNMI blijkt dat de aardbeving op drie kilometer diepte plaatsvond.x

De beving is op meerdere locaties in de provincie gevoeld, waaronder de stad Groningen. Vooralsnog zijn geen grote calamiteiten bekend, laten de politie en de brandweer weten.

Een aardbeving met een magnitude van 3,4 is uitzonderlijk hoog voor de provincie. In 2012 werd in Huizinge de zwaarste beving tot nu toe gemeten. Deze had een magnitude van 3,6, wat honderden schademeldingen tot gevolg had.

Schademeldingen

"De telefoon staat roodgloeiend", meldt het Centrum Veilig Wonen (CVW), waar Groningers hun schade kunnen melden. Er is nog geen zicht op hoeveel schade er precies is. Wel blijft het CVW tot maandagavond 20.00 uur bereikbaar, wat twee uur langer is dan normaal.

Ook kunnen de bewoners op het gemeentehuis van Loppersum terecht om schade te melden. "Na 20.00 uur kunnen we een eerste inschatting maken van het aantal meldingen", aldus de woordvoerder.x

Tweede Kamer

In een eerste reactie na de aardbeving stelt minister Eric Wiebes (Economische Zaken) dat de gaswinning in Groningen deze kabinetsperiode maximaal moet worden verminderd. Hij zei daarbij zich niet per se te willen houden aan wat in het regeerakkoord staat.

De coalitiepartijen hebben afgesproken de winning tot 2021 te verlagen, van 21,6 naar zo'n 20 miljard kubieke meter. De minister is al langer bezig alle mogelijkheden om de winning te verlagen op een rijtje te zetten. ''Ik probeer maximaal te verminderen'', aldus Wiebes.

''Wat we ook maar kunnen verzinnen. We moeten de gaswinning omlaag krijgen. Nederland moet van het gas af.''

Felx

Politieke partijen reageerden maandag fel op het nieuws. SP-Kamerlid Sandra Beckerman wil dat de Tweede Kamer eerder terugkomt van reces, en ook Agnes Mulder (CDA) en Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) willen snel met Wiebes in debat over de kwestie.

Henk Nijboer (PvdA) vindt dat er meer tempo moet worden gemaakt met het opstellen van een nieuw schadeprotocol voor de getroffen Groningers.

Toename bevingen

De provincie kreeg in 2017 meer aardbevingen te verwerken dan het voorgaande jaar.xEr waren achttien aardbevingen die een kracht hadden van 1,5 of hoger. In 2016 waren dat er dertien. De zwaarste beving van vorig jaar, op 27 mei in Slochteren, had een magnitude van 2,6.

De aardbevingen worden veroorzaakt door de gaswinning in Groningen. Dit heeft in sommige gevallen schade aan de huizen als gevolg. De gaswinning in de provincie is daarom de afgelopen jaren meermaals verlaagd,xper 1 oktober van 2017xwordt 21,6xmiljard kuub per jaar uit de grond gehaald.x

Schadeprotocol

Op dit moment is er geenxschadeprotocol, dat geldt als handboek voor hoe de schademeldingen worden afgehandeld. Dat betekent volgens het CVW niet dat er niets met de meldingen wordt gedaan.

"We registreren elke melding en we sturen er ook een schade-expert naartoe om een rapport te maken. Maar dan stopt het op dit moment."x

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) laat aan NU.nl weten de situatie "te betreuren voor iedereen die op de een of andere manier hiermee is geconfronteerd". "Op dit moment brengen wij de situatie in kaart."

http://https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/gaswinning-groningen/5078339/groningen-neemt-schade-zwaarste-aardbeving-sinds-2012.amp

08-01-2018, 19:02


Gestoorde kapitalisten ze blijven doorgaan tot er doden gaan vallen.

08-01-2018, 19:08

Citaat door TDM:
Gestoorde kapitalisten ze blijven doorgaan tot er doden gaan vallen.
Jouw favoriete partij wil de gaskraan in Groningen verder open draaien, hoor ...

https://www.ad.nl/binnenland/denk-wil-meer-gas-gaan-winnen-in-groningen~a59809b9/

08-01-2018, 19:12

Citaat door ejsnah:
Jouw favoriete partij wil de gaskraan in Groningen verder open draaien, hoor ...

https://www.ad.nl/binnenland/denk-wil-meer-gas-gaan-winnen-in-groningen~a59809b9/
Ik sta achter geen enkele Nederlandse partij.

08-01-2018, 19:26



Citaat door TDM:
Ik sta achter geen enkele Nederlandse partij.
Je staat altijd achter Farid Azarkan,
van wie ik het zelf overigens jammer vind
dat hij heeft aangemonsterd op de Denkboot ...

Dat hij op de Denkboot alleen matroos is
blijkt ook onderaan de Denkwebsite
waar alleen de twee Turkse kapiteins
worden genoemd ...

https://www.bewegingdenk.nl/

08-01-2018, 19:29

Citaat door ejsnah:
Je staat altijd achter Farid Azarkan,
van wie ik het zelf overigens jammer vind
dat hij heeft aangemonsterd op de Denkboot ...

Dat hij op de Denkboot alleen matroos is
blijkt ook onderaan de Denkwebsite
waar alleen de twee Turkse kapiteins
worden genoemd ...

https://www.bewegingdenk.nl/
Ik vind Farid een respectabele persoon die zichzelf kan blijven in plaats van verkopen. Vind ook dat hij zich uitstekend kan uitspreken bij maatschappelijke problematiek.

08-01-2018, 19:35
Het resultaat van een jaar of 60 gas uit de bodem halen. Zelfs al nu de kraan 100 % wordt dichtgedraaid zullen er nog jarenlang van deze problemen optreden/
De aarde onder de winplaatsen moet zich eerst herstellen, alle loos geworden ruimtes "opvullen".

Overigens heeft de NL bevolking door die gasbaten jarenlang boven hun stand kunnen leven.

08-01-2018, 19:37

Citaat door TDM:
Ik vind Farid een respectabele persoon die zichzelf kan blijven in plaats van verkopen. Vind ook dat hij zich uitstekend kan uitspreken bij maatschappelijke problematiek.
Altijd makkelijk als je geen bestuursverantwoordelijkheid hebt.

08-01-2018, 19:38

Citaat door Joosje:
Altijd makkelijk als je geen bestuursverantwoordelijkheid hebt.
Oke

08-01-2018, 20:36

Citaat door Joosje:
Het resultaat van een jaar of 60 gas uit de bodem halen. Zelfs al nu de kraan 100 % wordt dichtgedraaid zullen er nog jarenlang van deze problemen optreden/
De aarde onder de winplaatsen moet zich eerst herstellen, alle loos geworden ruimtes "opvullen".

Overigens heeft de NL bevolking door die gasbaten jarenlang boven hun stand kunnen leven.
Punt is natuurlijk wel dat we het niet wisten.

En nadat het bekend werd, dat we er met z'n allen te lang de ogen voor gesloten hebben.

Dat gas heeft ons inderdaad rijkdom gebracht. Hebben we daarmee boven onze stand geleefd? Ach nee man. Onze hele sociale wetgeving, de verzorgingsstaat, allemaal betaald van ons gas! Goed besteed geld!


Als we van te voren de gevolgen hadden kunnen overzien hadden we de dingen misschien anders aangepakt. Maar goed, hoe zeggen ze dat? "Achteraf kijk je een aap in de kont."


Gelukkig leven we wel in een tijd dat we uitzicht hebben op een andere energievoorziening. Dus kunnen we een hoop van de rest gewoon laten zitten. En ja, die bevingen gaan nog wel een tijdje door.

08-01-2018, 20:38

Citaat door ejsnah:
Jouw favoriete partij wil de gaskraan in Groningen verder open draaien, hoor ...

https://www.ad.nl/binnenland/denk-wil-meer-gas-gaan-winnen-in-groningen~a59809b9/
dat is een rekenfoutje


ondertussen zet ik de verwarming nog even hoger met deze koude rot oostenwind

sorry groningers

08-01-2018, 20:52

Citaat door Neoborn:
dat is een rekenfoutje


ondertussen zet ik de verwarming nog even hoger met deze koude rot oostenwind

sorry groningers
Ik dacht een verbetering van een rekenfoutje.

Maar dat maakt me niet uit. Zet de verwarming maar een tandje hoger. Het is je gegund.


En ja, ik weet zeker dat ik namens alle Groningers spreek! Ook de linkse Groningers, de extreem-linkse Groningers, Groningers met een buitenlandse oorsprong, asielzoekers, statushouders, Nederlanders afkomstig uit andere gebiedsdelen....

En de rechtse tokkies natuurlijk. We gunnen het je allemaal. Wat ons betreft zit je er warmpjes bij!

08-01-2018, 20:57


p.s. Bij mij brandt de kachel ook, hoor. Op gas.

08-01-2018, 21:35

Citaat door Neoborn:
dat is een rekenfoutje


ondertussen zet ik de verwarming nog even hoger met deze koude rot oostenwind

sorry groningers
En bedankt.. Oostenwind ehh? Misschien kunnen we dan beter de Russen wat gas zien af te troggelen.

08-01-2018, 21:49
Kunst is ..hoe ga je met de issue/verantwoordelijkheid om..
Het is niet omdat je je het beter weet.. je per definitie het beter bent alles word alles moeilijke dan...
vragen voor een ander..niet voor mij

Weet zeker voor jou...ik ben super trots..en heb geen emo nodiig..

[video=youtube;Kr7AONv3FSg]https://www.youtube.com/watch?v=Kr7AONv3FSg[/video]

Pagina's : [1] 2