Bekijk volle/desktop versie : VN dringt aan op terugdringen van spanningen in Guerguerat



Pagina's : [1] 2

08-01-2018, 12:32
De Polisario voert daar illegale bewapende activiteiten uit in de bufferstrip.



Na een reeks illegale gewapende operaties uitgevoerd door de Polisario bij Guerguerat, riep secretaris-generaal van de Verenigde Naties Antonio Guterres Marokko en Polisario op om "maximale" terughoudendheid te betrachten om verdere escalatie in de regio te voorkomen.

In een verklaring op zaterdag 6 januari uitte de VN-chef zijn diepe bezorgdheid over de toenemende spanningen nabij de bufferstrip. De verklaring kwam slechts een dag nadat Marokko een brief aan de VN had gericht, waarin het werd aangespoord om in te grijpen m.b.t. de illegale activiteiten van de Polisario in de regio.

Guterres benadrukte dat de terugtrekking van "de Polisario Front-elementen uit Guerguerat in april 2017 samen met de eerdere terugtrekking van Marokkaanse elementen uit het gebied, van cruciaal belang was voor het creëren van een omgeving die bevorderlijk was voor de hervatting van de dialoog onder auspiciën van zijn persoonlijke gezant, Horst Kohler."

De secretaris-generaal van de VN roept volgens de verklaring de partijen in het geschil op om "maximale terughoudendheid te betrachten en escalerende spanningen te voorkomen".

Terwijl de separatistische groep recentelijk vrachtwagens die in Marokko staan geregistreerd heeft gestopt en hen blokkeerde om de Marokkaans-Mauritaanse grens over te steken, zei de VN dat "regulier civiel en commercieel verkeer niet mag worden belemmerd en er geen actie moet worden ondernomen, wat een verandering kan inhouden van de status-quo van de bufferstrip."

08-01-2018, 15:57


Israël heeft meer recht op de Westbank, dan Marokko op de Westelijke Sahara.

08-01-2018, 17:32

Citaat door Vimana:
Israël heeft meer recht op de Westbank, dan Marokko op de Westelijke Sahara.
Kan je sarcasme maar niet begrijpen al bedoel je het goed denk ik

08-01-2018, 17:34

Citaat door URUS:
Het is niet verstandig van Marokko om als 1ste aan te vallen terwijl er een vn mechanisme aanwezig is die het staakt het vuren controleert en kijkt of beide partijen het staakt het vuren naleven.

MINURSO heeft zelf aangekondigd dat de Polisario de voorwaarden van het staakt het vuren schendt en een militair aanval uitlokt.

Marokko staat aan de winnende kant in het “ conflict “ (voor zover je het een conflict kan noemen) aangezien steeds meer landen voor Marokko’s autonomie voorstel gaan, dus Marokko heeft baat aan de huidige status quo. Maar polisario en haar algerijnse pooier doen er alles aan om een ramp te veroorzaken en dit conflict internationaal hoog op de agenda te zetten en zodoende de zielige underdog kan spelen.

Marokko heeft het recht om zich te verdedigen en zal zelfverdediging ook niet uitsluiten.
+++

08-01-2018, 17:35



Citaat door URUS:
geen trollen baffen
Wollah ik snap echt niet wat ik ermee aan moest
Kan je uitleggen bro wat zij ermee bedoeld

08-01-2018, 17:36
Marokko moet zeker bang zijn voor deze woestijnhippies op sandalen...Laat me niet lachen!!!

08-01-2018, 17:44

Citaat door URUS:
Het conflict vergelijken met de israelische bezetting toont al aan dat het aids heeft
Wollah 3adiem aghi ik vermoedde wel dat er iets kwaads achter zat maar wist niet zeker.
Ik geef toe dat ik ff naïef was maar moge die kehba aids en kont en dauw zeer krijgen met haar stomme vergelijking

08-01-2018, 17:55

Citaat door URUS:
Het is te zielig voor woorden dat er verplicht mensen in tentenkampen leven van algerije. Sommige zijn niet eens Marokkaans sahrawi maar gewoon afrikaans die arab spreken... deze mensen krijgen opeens een sahrawi titel en hupa.. nog meer sahrawa
Ze kunnen blijven dromen tot ze een ons wegen. Sahara was is en blijft Marokkaans tot het einde der tijden

09-01-2018, 11:45
Marokkkaan obsessie? Haha je bent een blaffende hond en die bijten niet ... je mand in

Pagina's : [1] 2