Bekijk volle/desktop versie : Hoe moeten wij (moslims) de bejaarden behandelen.



10-05-2005, 14:40
In de Islamitische wereld, vindt men zelden bejaarden tehuizen. De inspanning die iemand zich getroost door voor zijn ouders te zorgen in deze moeilijkste tijd van hun leven, wordt als een eer en een zegening beschouwd en een gelegenheid voor grote geestelijke groei. In de Islaam is het niet genoeg dat we alleen maar wat aandacht aan onze ouders besteden, maar we moeten hen met grensloos erbarmen behandelen en we moeten ons herinneren dat toen we hulpeloze kinderen waren, zij ons boven zichzelf verkoze
Moeders worden in het bijzonder geeerd. Als muslim ouders op leeftijd zijn, worden ze met barmhartigheid, vriendelijkheid en onbaatzuchtigheid behandeld.

In de Islaam is het dienen van iemands ouders een taak na het vijfmaals gebed en het is hun recht om het te verwachten. Het wordt verachterlijk beschouwd om elke vorm van irritatie op te wekken als, buiten hun toedoen, de ouderen moeilijk worden.



Allah zegt in de Qur'aan:

"En jullie Heer heeft bevolen: Dien geen ander dan Hem en wees goed voor je ouders. Als één van hun of beide bij jullie een hoge leeftijd bereiken, zeg dan niet tot hen: Uf (bah: een onrespectabel woord) en stoot hen niet terug, maar spreek hen eerbiedig aan. En strijk voor hen de vleugel der nederigheid uit barmhartigheid en zeg: Mijn Heer erbarm U over hen zoals zij mij grootgebracht hebben toen ik jong was." (Qur'aan 1:23-24)

10-05-2005, 21:18


de waarheid. meer niet

10-05-2005, 21:59
Salamoe alekoem wr wb

Toen jij klein was verschoonde je moeder je niet , kwam je vader met eten thuis, maakte je moeder geen eten klaar als je honger had..Kort om zorgde ze niet voor jou..

Als hun oud worden dan verwacht je teminste er wat voor terug..je stuurt je ouders tog niet een bejaarde tehuis in..

Zorg voor je ouders zoals zij voor jou hebben gezorgd..

Dus denk er aaan....
- je moeder heeft je 9 maanden gedragen in haar buik
-je moeder heeft je borstvoeding gegeven
-ze heeft voor je gezorgd wanneer je hulp nodig heeft

-heeft jou vader niet eten op tafel gezet..?

11-05-2005, 00:11
Als mijn ouders te oud zijn om voor zichzelf te zorgen dan trekken zij bij m ij of mijn broers of zussen in hell no dat ze naar een tehuis gaan.