Bekijk volle/desktop versie : berber of arabier een pot nat



04-03-2003, 12:57
het maakt toch niet uit of je een berber bent of arabier? Al die discussies gaan nu hierover. Nonsens

een mens/ moslim

04-03-2003, 13:12


Maar er is toch verschil...als we dat nou eens van elkaar accepteren..No big Deal..Laat iedereen in zijn waarden zou ik zeggen.

04-03-2003, 15:42
Het maakt niet uit wat je afkomst is.
Voor Allah zijn we allemaal GELIJK.
Zorg dat ISLAM op de eerste plaats komt.

Dit is het enige wat telt...

04-03-2003, 16:02
Islam komt wel degelijk op de eerste plaats, maar je mag van de islam ook niet je afkomst loochenen. Dus zijn wij ook imazighen en geen arabieren. We willen ook niet arabieren genoemd worden. Is het nou zoveel gevraag alleen erkenning.

04-03-2003, 16:11



Citaat:
Origineel gepost door nurdin
Het maakt niet uit wat je afkomst is.
Voor Allah zijn we allemaal GELIJK.
Zorg dat ISLAM op de eerste plaats komt.

Dit is het enige wat telt...
Helemaal mee eens

04-03-2003, 16:17

Citaat:
Origineel gepost door Salaama
Maar er is toch verschil...als we dat nou eens van elkaar accepteren..No big Deal..Laat iedereen in zijn waarden zou ik zeggen.
ja ik heb een vraagje

wat zijn die verschillen dan?
(zou ik echt willen weten)

04-03-2003, 16:28
cultuur is een duidelijk verschil, de taal natuurlijk. Wel een groot overeenkomst: Te trots

04-03-2003, 16:59

Citaat:
Origineel gepost door Billalthefirst
cultuur is een duidelijk verschil, de taal natuurlijk. Wel een groot overeenkomst: Te trots
Daar is niets mis mee te trots, onze afkomst is ook een verschil.

04-03-2003, 17:45

Citaat:
Origineel gepost door Aeler
trots is haram in de islam,

(misschien bedoel je eer)
Kun je mij een bron geven waar je dit vandaan hebt
of is dit zo uit je duim gezogen. Want volgens mij kraam je nu
enorme onzin uit

04-03-2003, 17:52
daar ben ik niet met je eens, trots kan ook zorgen voor je behoud van identiteit. Of je moslim of wat dan ook bent.

Ik weet wel dat je niet teveel aandacht aan je uiterlijk mag besteden maar dat is algemeen bekend. MAar wat is dan ijdelheid, want ik sta echt niet urenlang voor de spiegel ofzo. Ik probeer me wel zo netjes mogelijk te kleden, mijn haar te doen en een geurtje op. Maar dat heb ik in 10 min gedaan.

04-03-2003, 18:02
nee ik leg ook geen verband met trots en uiterlijk dat niet.

Maar trots kan je ook helpen om je eigen identiteit te behouden anders verloochen je je afkomst wat de islam ook afkeurt. D.m.v. trots kan je strijden voor een ideaal en gerechtigheid en daar staan we toch allemaal voor als moslimzijnde. Het klopt ook wat jij zegt trots wat resulteert in het benadelen. Maar ik denk dat welk type dit ook doet nooit echt nadenkt en niet eens over het hiernamaals denkt.

04-03-2003, 18:32
dit speelt zichal jaren. de berbers van vroeger hebben geaccepteerd om onder het bewind van de arabieren die de islaam naar maroko hebben gebracht en de islaam aan de berbers hebben geleerd.
waarom kunnen de berbers van nu dat niet.

je bent marokkaan, of je nou berber bent of arabier. je left in een land, je bent een volk gworden, leer met elkaar leven en respecteer elkaar.
het zijn de berbers die hier een probleem van maken. je hoort een arabier niet vaak een berber schelden en andersom wel. dit zeg ik omdat ik het mee maak om me heen.
ben zelf een verarabierde berber. mijn grotouders komen uit rif, maar kan met allebij leven. heb de beberse trots en de arabishe mentaliteit. als ik tegen een berber zeg dat ik ook een berber ben van oorsprong dan lacht ie me uit en zegt dat ik een nep berber ben.

wees jezelf en laat een ander in zijn warde


de engel is berabier

04-03-2003, 18:41


ik vraag het nou nog een keer is het nou zoveel gevraagd om be berbers te erkennen. Je kan ze nu wel afwijzen we zijn allemaal marokkaan, dat zijn we ook maar het zijn ook berbers. Ze hadden een eigen land en dat is nu foetsie. Arabieren hebben het land in macht en zien het als hun land en niet van de berbers, vandaar dat jij ze nooit hoort schelden of tieren.

En zeg nou niet dat het bij berbers ontbreekt aan de islamitische waarden en normen, want ik constateer dat dat geval is bij de arabische marokkaan zo is. Ik zal je een voorbeeld geven. Het was ramadan, en we waren vroeg uit. Als we geen andere dingen te doen hadden (ik en een somalier) altijd samen naar de moskee. Op een dag vroegen we een jongen mee uit onze klas (arabisch) om mee te gaan en hij weigerde. Waarom who the hell knows. En zo kan ik wel doorgaan.
EN please ik heb helemaal niks tegen arabieren maar zeg niet dat ik er een ben, ik ben berber ben er geboren heb die trots en mentaliteit en zal er mee sterven.

04-03-2003, 22:51
Je bent eerst een moslim;
dan een wereldburger;
dan een Marokkaan;
dan een Berber of Arabier;
dan een klein beetje (0,0000001%) Nederlands.
Wees blij dat je als moslim geboren bent het had ook anders kunnen zijn. Wees blij dat Allah (SWT) je als moslim wilt hebben en het is aan jouw om het te bewijzen in deze test of jij het aankan en of je de titel moslim kan behouden. Greetz,

Karima

Karima

05-03-2003, 02:14
how are we all going to get up if the people get down like that...

MrEsco

Ps: think about the sentence... laat het zinken