Bekijk volle/desktop versie : Dramatische achteruitgang Poolse rechtsstaat rechtvaardigt optreden Europese Commissi



Pagina's : [1] 2

20-12-2017, 17:55
Dramatische achteruitgang Poolse rechtsstaat rechtvaardigt optreden Europese Commissie

http://https://groenlinks.nl/nieuws/dramatische-achteruitgang-poolse-rechtsstaat-rechtvaardigt-optreden-europese-commissie




“De achteruitgang van de rechtsstaat in Polen is dramatisch en de situatie is acuut. Het is daarom niet meer dan terecht dat de Europese Unie ingrijpt.” Europarlementariër Judith Sargentini reageert positief op de beslissing van de Europese Commissie om een zogenaamde artikel 7-procedure te starten.x
Het toepassen van artikel 7 uit het Europees verdrag kan er toe leiden dat Polen uiteindelijk haar stemrecht in de Europese Raad verliest of toegang tot de interne markt wordt ontzegd. Voor het eerste spreekt de Europese Unie zo een lidstaat aan op het uithollen van de eigen democratie en rechtsstaat.
'hervormingen'
Twee jaar geleden trad de huidige conservatieve regering aan in Polen, deze besloot in hoog tempo hervormingen in te voeren die onder meer de rechterlijke onafhankelijkheid ondermijnen en de persvrijheid, de vrijheid te demonstreren en het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen inperken.x
Zo wil de Poolse regering dat de minister van Justitie rechters kan aanstellen en ontslaan zonder dat daar een beroep tegen mogelijk is. Dit bedreigt het werk van het rechterlijke apparaat dat onafhankelijk van politieke bemoeienis moet kunnen opereren.x
“Een onafhankelijke rechterlijke macht is de hoeksteen van een rechtsstaat”, stelt Sargentini. De keuze van de Poolse regering om van een gezonde democratie naar een autoritaire regime te evolueren, is gevaarlijk voor de Poolse burgers en voor de Europese samenwerking. “Hoe kan de Nederlandse rechter er nog op vertrouwen dat bijvoorbeeld een uitleveringsverzoek van Polen in strafzaken correct is gedaan en dat de verdachte daar een volledig eerlijk proces zal krijgen?”
In gesprek
De Europese Commissie is al sinds januari 2016 in gesprek met Polen over al deze wijzigingen en probeert Polen te bewegen af te zien van dergelijke ingrijpende veranderingen. De Europese Commissie stelt volgens Sargentini terecht vast dat er sprake is van schendingen van Europese waarden zoals fundamentele rechten, democratie en rechtsstaat. x
Maar de Poolse regering weigert van koers te veranderen. Sterker nog zij besluit door te gaan met bijvoorbeeld het kappen van bomen in het laatste Europese oerbos, het Białowieża-woud (beschermd door UNESCO), terwijl de Europese rechter uitdrukkelijk een kapverbod heeft opgelegd.x
Onze gezamenlijke Europese normen en waarden staan op het spel wanneer EU-landen zich niets aantrekken van uitspraken van de Europese rechtbank, zegt Sargenini. “Dat is zeer gevaarlijk. Europese wet en regelgeving is er niet voor niets en wanneer landen die aan hun laars lappen moeten wij als overige Europese landen ingrijpen om de rechten van de inwoners van dat land te waarborgen.”
Verantwoording afleggen
Als een lidstaat Europese afspraken blijft schenden, dan moet deze verantwoording afleggen aan de Europese rechter. Anders ondermijnt dit de bescherming van Europese burgers en hun vertrouwen in Europese samenwerking.
In november nam het Europees Parlement een resolutie aan waarin het de commissie Burgerlijke Vrijheden opdraagt te onderzoeken of er sprake kan zijn van een artikel 7-procedure tegen Polen. Een dergelijk onderzoek leidt Sargentini nu over Hongarije.x
Sargentini: “Wanneer landen lid worden van de EU dan moeten zij zich houden aan de basisregels. Dat is: een eerlijke democratie, een onafhankelijke rechterlijke macht, het garanderen van fundamentele rechten. Dat zijn de waarden waarop de EU gestoeld is en die maken dat wij burgers in een vrije en veilige omgeving kunnen leven.”

20-12-2017, 20:34


Nog zo'n verontrustend fenomeen.

20-12-2017, 23:17
zeker verontrustend en gevaarlijk

23-12-2017, 15:54
europa moet eerder en duidelijkee optreden..

23-12-2017, 18:41


Ik snap zelfs niet dat ze ooit Polen toegelaten hebben bij de EU...

23-12-2017, 19:11

Citaat door Nefertari:
Ik snap zelfs niet dat ze ooit Polen toegelaten hebben bij de EU...
Niet alleen Polen ...

23-12-2017, 19:15
Een hoop andere landen erbij...ik zal ze maar niet opnoemen, t zijn er teveel

23-12-2017, 20:05

Citaat door URUS:
Heb je wat marokkaanse interieur designs voor mij?
Ga je je huis inrichten?

23-12-2017, 20:09
Ah, vandaar dat Polen opeens de heilstaat van (extreem) rechts is.

23-12-2017, 20:54

Citaat door Verplicht:
Dit is weer een typisch voorbeeld van de neiging van Europese Unie op hun wil te dicteren aan landen als Polen. In principe is de EU niet democratisch. Een democratisch gekozen regeren in Hongarije (de wil van het volk) wil minder Syriers en hier weer een verhaal met Polen, waarbij zij wetten willen introduceren.

Wat is democratie? Moeten de bureaucraten in Brussel landen als Polen de wil dicteren?
Landen die zich hebben kunnen aansluiten bij de EU hebben dat gedaan mede door het onderschrijven van een set van gemeenschappelijke waarden. Het was geen blanco papiertje. Een van de belangrijkste waarden waarop de hele EU is gebaseerd is een scheiding van de machten. In deze de rechterlijke macht en de politieke/wetgevende macht. Houdt in dat ook de politieke macht rekenschap en verantwoording moet afleggen op basis van de wetten die zij vooropstellen. De rechterlijke macht moet daarop toezien en onafhankelijk van politieke macht rekenschap kunnen afdwingen op basis van wetten en grondwetten.

De zogenaamde optimalisatie en efficiëntie - oefening van de Poolse regering heeft enkele aspecten in zich waardoor die scheiding van rechterlijke en wetgevende macht dreigt te worden beschadigd.

Het is de verdomde plicht van de EU daarop gepast te reageren.

Als Polen de basis waarden van de EU niet meer wensen na te leven dan donderen ze maar op, naar een andere club of zo waar hun specifieke ideetjes van wat een rechtsstaat hoort te zijn meer bijval krijgen.

24-12-2017, 11:14
Als ik leuke foto's vind zal ik ze plaatsen in de topic wooninspiratie.

24-12-2017, 12:09

Citaat door URUS:
ja,

Ik houd van houten marokkaanse meubelen, deuren, ramen. Geen aluminium goedkope troep

Al mohim als je wat voorbeelden hebt... misschien vind ik wat nieuws bij jouw.

Oja geen industriele tintjes der aan wat zo “ in “ is in Ndderland.
Ik dacht dat je van oud roest hield ...

24-12-2017, 13:03



Citaat door URUS:
i know, ik zit vaak op je topic door te speuren.
't Is niet mijn topic.
Al lijkt het soms zo.

24-12-2017, 13:12

Citaat door Verplicht:
Dit is weer een typisch voorbeeld van de neiging van Europese Unie op hun wil te dicteren aan landen als Polen. In principe is de EU niet democratisch. Een democratisch gekozen regeren in Hongarije (de wil van het volk) wil minder Syriers en hier weer een verhaal met Polen, waarbij zij wetten willen introduceren.

Wat is democratie? Moeten de bureaucraten in Brussel landen als Polen de wil dicteren?
Volgens jou willen vrouwen zelf minder rechten hebben?
Los daarvan, Polen mag doen wat ze wil maar niet onder Europese vlag. Jij geniet toch ook zo van jouw fundamentele vrijheden? Zoals vastgelegd in evrm

Pagina's : [1] 2