Ik heb een tijdje gezocht over het onderhouden van de moskee en de verplichting daarvan. Helaas heb ik weinig concreets kunnen vinden hierover.
Er is een fatwa van ibn Baaz, rahimahoellaah.
سئل الشيخ ابن باز رحمه الله:
لنا صندوق خيري لصالح المسجد، ويوجد رجل مخصص لهذا الصندوق يدور به على صفوف المصلين قبل الصلاة، وخاصة يوم الجمعة، فما حكم هذا العمل، علماً بأن بعض المصلين يجد شيئاً من الحرج؟
"We hebben een donatiebox ten behoeve van de moskee. Er is een aangestelde man van deze box die ermee langs de rijen gaat voor de salaat, vooral op vrijdag. Wat is de regelgeving omtrent deze daad, wetende dat sommige van degenen die komen bidden hier last van ondervinden?"
فأجاب: هذا فيه نظر؛ لأن معناه سؤال للمصلين وقد يحرجهم ويؤذيهم بذلك، فكونه يطوف عليهم ليسألهم حتى يضعوا شيئاً من المال في هذا الصندوق لمصالح المسجد لو تَرك هذا يكون أحسن، وإلا فالأمر فيه واسع، لو قال الإمام: إن المسجد في حاجة إلى مساعدتكم وتعاونكم فلا بأس في ذلك؛ لأن هذا مشروع خيري، لكن كونه يطوف بالصندوق عليهم في صفوفهم قد يكون فيه بعض الأذى وبعض الإحراج ، فالذي أرى أن تركه أولى، ويكفي أن يُعلموا بهذا، أن الصندوق هذا لمصالح المسجد من شاء وضع فيه ومن شاء تركه، ولا يطوف به عليهم ولا يؤذيهم بذلك، هذا هو الأحوط والأقرب إلى السلامة.
Hier moet wat dieper naar gekeken worden, want het betekent het vragen aan de mensen die komen bidden en hij kan hen daarmee tot last zijn. Het feit dat hij langs de rijen gaat en hun vraagt tot ze iets in de box doen ten behoeve van de moskee; als hij dit zou laten zou het beter zijn. En zo niet, dan is het een brede kwestie. Als de iemaam zou zeggen: er is een behoefte voor deze moskee naar jullie hulp en steun, dan is er niets mis mee, want is een goed project, maar het feit dat hij langs de rijen gaat kan voor bij wat last veroorzaken. Dus ik vind dat het beter gelaten kan worden. Het is goed als het bekend wordt gemaakt [dat er hulp nodig is] en dat dit de box is voor de moskee. Wie dan geld wilt doneren doet er iets in en wie niet wilt doet er niets in. Hij gaat niet langs hen en valt hen daarmee lastig. Dit is veiliger en dichter bij het correcte."
Ik kon verder niets vinden over de regelgeving omtrent het onderhouden van de moskee. Er is ongetwijfeld een negatiever effect van het ophangen van documenten die voor iedereen zichtbaar zijn met namen daarop met wie niet betaald heeft. Als we de lijn van ibn Baaz zouden doortrekken dat is dat gewoon zeer onjuist.
Zelf ben ik van mening dat het onderhouden van de moskee een gemeenschappelijke taak is. Als niemand het doet is iedereen zondig, maar als een paar het doen, dan is dat voldoende. Het bekend maken van wanbetalers en eisen dat ze een soort abonnement nemen (wat die mensen shart noemen) is absurd. Wat is het volgende wat we gaan doen? Entreegeld vragen? Strippenkaart voor korting als je meerdere salawaat wilt bidden?