Bekijk volle/desktop versie : Schulden in de moskee



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

18-12-2017, 12:51
Wie hoort de kostten van de moskee te betalen? Tegenwoordig word er bijgehouden wie wel niet betaald in de moskee. Een kleine bijdrage
Maar er zijn zat moslims die niet betalen en een schuld daar hebben van 1 tot 3 jaar. Is dit een schuld?

18-12-2017, 13:31


Ik heb een tijdje gezocht over het onderhouden van de moskee en de verplichting daarvan. Helaas heb ik weinig concreets kunnen vinden hierover.

Er is een fatwa van ibn Baaz, rahimahoellaah.

سئل الشيخ ابن باز رحمه الله:
لنا صندوق خيري لصالح المسجد، ويوجد رجل مخصص لهذا الصندوق يدور به على صفوف المصلين قبل الصلاة، وخاصة يوم الجمعة، فما حكم هذا العمل، علماً بأن بعض المصلين يجد شيئاً من الحرج؟

"We hebben een donatiebox ten behoeve van de moskee. Er is een aangestelde man van deze box die ermee langs de rijen gaat voor de salaat, vooral op vrijdag. Wat is de regelgeving omtrent deze daad, wetende dat sommige van degenen die komen bidden hier last van ondervinden?"

فأجاب: هذا فيه نظر؛ لأن معناه سؤال للمصلين وقد يحرجهم ويؤذيهم بذلك، فكونه يطوف عليهم ليسألهم حتى يضعوا شيئاً من المال في هذا الصندوق لمصالح المسجد لو تَرك هذا يكون أحسن، وإلا فالأمر فيه واسع، لو قال الإمام: إن المسجد في حاجة إلى مساعدتكم وتعاونكم فلا بأس في ذلك؛ لأن هذا مشروع خيري، لكن كونه يطوف بالصندوق عليهم في صفوفهم قد يكون فيه بعض الأذى وبعض الإحراج ، فالذي أرى أن تركه أولى، ويكفي أن يُعلموا بهذا، أن الصندوق هذا لمصالح المسجد من شاء وضع فيه ومن شاء تركه، ولا يطوف به عليهم ولا يؤذيهم بذلك، هذا هو الأحوط والأقرب إلى السلامة.

Hier moet wat dieper naar gekeken worden, want het betekent het vragen aan de mensen die komen bidden en hij kan hen daarmee tot last zijn. Het feit dat hij langs de rijen gaat en hun vraagt tot ze iets in de box doen ten behoeve van de moskee; als hij dit zou laten zou het beter zijn. En zo niet, dan is het een brede kwestie. Als de iemaam zou zeggen: er is een behoefte voor deze moskee naar jullie hulp en steun, dan is er niets mis mee, want is een goed project, maar het feit dat hij langs de rijen gaat kan voor bij wat last veroorzaken. Dus ik vind dat het beter gelaten kan worden. Het is goed als het bekend wordt gemaakt [dat er hulp nodig is] en dat dit de box is voor de moskee. Wie dan geld wilt doneren doet er iets in en wie niet wilt doet er niets in. Hij gaat niet langs hen en valt hen daarmee lastig. Dit is veiliger en dichter bij het correcte."

Ik kon verder niets vinden over de regelgeving omtrent het onderhouden van de moskee. Er is ongetwijfeld een negatiever effect van het ophangen van documenten die voor iedereen zichtbaar zijn met namen daarop met wie niet betaald heeft. Als we de lijn van ibn Baaz zouden doortrekken dat is dat gewoon zeer onjuist.

Zelf ben ik van mening dat het onderhouden van de moskee een gemeenschappelijke taak is. Als niemand het doet is iedereen zondig, maar als een paar het doen, dan is dat voldoende. Het bekend maken van wanbetalers en eisen dat ze een soort abonnement nemen (wat die mensen shart noemen) is absurd. Wat is het volgende wat we gaan doen? Entreegeld vragen? Strippenkaart voor korting als je meerdere salawaat wilt bidden?

18-12-2017, 15:06

Citaat door Taktubu:
Wie hoort de kostten van de moskee te betalen? Tegenwoordig word er bijgehouden wie wel niet betaald in de moskee. Een kleine bijdrage
Maar er zijn zat moslims die niet betalen en een schuld daar hebben van 1 tot 3 jaar. Is dit een schuld?
Nee hoor ik laat helemaal niets bijhouden betreft mijn kosten en ik weiger dat ook.volluit. Ik ken ook niemand met schulden bij een Moskee ik zou zo een Moskee zelf niet eens meer bezoeken. Ik geef om te helpen en beloond te worden bij Allah maar ik heb zeker geen verplichtingen naar een Moskee toe om.hem een x aantal bedragen te geven.

Daarom zeg ik ook als.mensen niet aan donatie kunnen doen maar eisen om.geld dan mogen ze het vergeten. Zo ga je niet met mensen om een gebedshuis hoort een gevoel van rust te geven waar ieder Muslim zonder zorgen naartoe kan gaan om tijd voor Allah te maken. Wat voor broeder ben je als mensen steeds aan geld moeten denken in het huis van Allah.

18-12-2017, 15:09

Citaat door TDM:
Nee hoor ik laat helemaal niets bijhouden betreft mijn kosten en ik weiger dat ook.volluit. Ik ken ook niemand met schulden bij een Moskee ik zou zo een Moskee zelf niet eens meer bezoeken. Ik geef om te helpen en beloond te worden bij Allah maar ik heb zeker geen verplichtingen naar een Moskee toe om.hem een x aantal bedragen te geven.

Daarom zeg ik ook als.mensen niet aan donatie kunnen doen maar eisen om.geld dan mogen ze het vergeten. Zo ga je niet met mensen om een gebedshuis hoort een gevoel van rust te geven waar ieder Muslim zonder zorgen naartoe kan gaan om tijd voor Allah te maken. Wat voor broeder ben je als mensen steeds aan geld moeten denken in het huis van Allah.
100% mee eens.

18-12-2017, 15:10


Tuurlijk is het geen schuld.
Blijft nog altijd een vrijwillige bijdrage.

18-12-2017, 15:19
Bayt Allah,kent geen verplichte donaties.het is sadaqa,en die doe je voor jezelf.en daarbij,je hoort als moslim overal te kunnen bidden,in elke stad,als reiziger,zonder zogenaamde lidmaatschap.wat een geldwolven.

Hoe zit het dan met die moskee,die al jaren donaties krijgt,maar nooit huur betaalde??

18-12-2017, 15:36

Citaat door Mouwaysie:
100% mee eens.
shart geven is wel soennah

18-12-2017, 15:44

Citaat door ali_moslim:
shart geven is wel soennah
Bewijs?

18-12-2017, 15:45

Citaat door Mouwaysie:
Bewijs?
heb ik niet. maar is wel beter voor de moskee

daarom zeg ik soennah

intentie vrijwillig uitgeven

18-12-2017, 15:55

Citaat door ali_moslim:
heb ik niet. maar is wel beter voor de moskee

daarom zeg ik soennah

intentie vrijwillig uitgeven
Zover ik heb begrepen is shart een soort maandelijks abonnement waarbij de "wanbetaler" ervan publiekelijk wordt beschaamd door een openbare lijst. Wat is shart volgens jou?

18-12-2017, 15:58

Citaat door Mouwaysie:
Zover ik heb begrepen is shart een soort maandelijks abonnement waarbij de "wanbetaler" ervan publiekelijk wordt beschaamd door een openbare lijst. Wat is shart volgens jou?
wat jij zegt en als je het niet betaalt worden ze boos

maar als je het met de intentie doet vrijwillig uitgeven op de weg van Allah dan help je de moskee wel heel erg !

18-12-2017, 16:03

Citaat door ali_moslim:
wat jij zegt en als je het niet betaalt worden ze boos

maar als je het met de intentie doet vrijwillig uitgeven op de weg van Allah dan help je de moskee wel heel erg !
Uitgeven op de weg van Allaah is zeker soennah! Alleen dat publiekelijke generen van mensen die niet kunnen of willen betalen is fout.

18-12-2017, 16:05



Citaat door Mouwaysie:
Uitgeven op de weg van Allaah is zeker soennah! Alleen dat publiekelijke generen van mensen die niet kunnen of willen betalen is fout.
ja daar heb je gelijk in

kunnen we het een beetje soennah maken dan ?

18-12-2017, 16:19

Citaat door ali_moslim:
ja daar heb je gelijk in

kunnen we het een beetje soennah maken dan ?
Vernieuw jouw islaam.

18-12-2017, 16:20

Citaat door Mouwaysie:
Vernieuw jouw islaam.
\
heb ik net gedaan heb ghusl gedaan en de shahadah uitgesproken

maar onthoudt moewaysie ik ben bezeten !

dus sorry voor alles

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22