Bekijk volle/desktop versie : Geketend aan de Toekomst met een naam uit het verleden.



Pagina's : [1] 2

10-05-2005, 10:44
Dit verhaal is gebaseerd op de waarheid!

EEn verhaal voor de Mannen!

"Schroevendraaier", zei ik en ik kreeg de schroevendraaier in mijn hand gedrukt die ik uitstak. Op mijn knieien geknielt stonden voor de laatste deur die ons van de kluis weerheild. "Klik", dat was het geluid dat de deur maakte. We keken elkaar snel even aan, ik gaf de schroevendraaier terug en duwde zachtjes de deur open. We zagen met z'n alle het kamertje waar het allemaal omdaaide. Langzaam stond ik op en liep richting de kast en schoof die weg. Daar stond de kluis waar het allemaal omdraaide. De jongens keken elkaar aan en ik greep in mijn zak om het blaadje te pakken dat ik nodig had. "Shit, tfoooeeee", zei ik zachtjes en zakte op mijn knieen voor de kluis. De jongens keken mij aan, "Wat is er, a sahbi". Ik hield mijn hoofd vast, "Ik ben het papiertje vergeten met het nr combinatie van de kluis". "Nee dat kan niet", zei Mounir ongelovig. "Ik zei toch dat Allah ons zou straffen", zei Hassan en hij hield zijn hoofd vast met zijn beide handen. "Zemel, ik vermoord je", zei Mootje en hij gaf mij een trap met zijn voet. Ik keek hun aan en moest lachen. "Grapje", ik haalde het briefje tevoorschijn en keek hun aan maar op hun gezicht kon geen glimlach af. Ik draaide de nrcombinatie en hoorde weer een klik. De kluis was open, "Bismillah", zei ik en draaide het open. "Waarom zeg je Bismillah a zemel",zei Hassan boos. "Wij zijn bezig met haram dingen. Kom je zielig aan poepen met zo iets". Ik opende de deur van de kluis en daar lag het dan. We hielden allemaal onze adem in, bang dat iets dit kon verpesten. Ieder opende zijn zwarte tas en ik vulde het een voor een snel met biljetten. We zouden alles meenemen, niks zouden we achterlaten. De tassen waren gevult en de kluis was leeg, precies volgens de plan. "Wacht", zei Mootje. Mootje onderzocht het bureau en onze ogen volgde hem. Wij keken h'm aan, "Hier stop deze maar in de kluis", zei hij. Ik nam de brief aan zag wat het was. In discussie gaan had geen zin, niet als Mootje iets in zijn hoofd had gehaald. Verstandig stopte ik het in de kluis en deed h'm snel dicht. Elke verloren seconde is een stap verder weg van de vrijheid die ons ontnomen zou worden als we gevat zouden worden door de politie. Dat besefte ik als geen ander. Op Hassan en Mounir's gezicht zag ik de vraag, "Kom weg wezen", zei ik. Mounir zette de kast terug op zijn plaats. Voor ik de deur van de kamer dicht deed checkte ik de kamer. Het zag eruit zoals wij het hadden gevonden. Snel verlieten wij het gebouw zoals wij het binnen waren komen. Wij zeiden geen woord tegen elkaar totdat wij bij Mootje thuis waren gekomen. We zaten net toen de deurbel ging. We keken elkaar allemaal aan. Mootje ging naar de deur en opende hem. "Ja kom maar binnen", hoorde wij hem zeggen. Wij zaten op de bank alsof we daar de hele dag op hadden gelegen, zo gaar zaten wij erbij. Mounir zat op de grond, Hassan lag languit op de bank met zijn handen onder zijn hoofd en ik zat met mijn benen op de tafel. Mootje kwam de huiskamer binnen, "Hoeveel krijg je van mij", zei hij tegen de pizzabezorger die achter hem aan de huiskamer in liep "€ 52, 65", zei de pizzabezorger. Mootje haalde uit zijn zak €50 en keek ons aan. Hassan voelde aan zijn zakken en haalde er ook een broefje van €50 uit, "Ik heb alleen dit", zei hij. Mounir keek mij aan. Ik haalde uit mijn zakken een briefje van €10 uit en gaf het aan Mootje. Mootje gaf hem het geld, "Laat het wisselgeld maar zitten", zei hij. De Nederlandse jongen keek hem met een grote glimlach aan, "Bedankt Meneer", zei hij. "Het is goed", zei hij en hij liep met de pizzabezorger naar de deur, "Fijne avond", hoorde wij de jongen Mootje nog wensen, voor de deur dicht hoorden vallen. "Mounir ging gelijk naar het eten toe en zocht zijn pizza uit. Wij volgden zijn handelingen en gingen ook eten. We stierven van de honger en aten als een stelletje hongerlijers. Onderling wisselden wij geen woord met elkaar. Ieder dacht na over wat we net hadden gedaan. We hadden een inbraak gepleegd niet dat ik schudgevoels had. Ik zag aan de ogen van de anderen dat ze het niet konden geloven dat het ons gelukt was. Ze waren bang dat ze te vroeg zouden feesten. Hun ogen glinsterden naast de angst, ze fantaseerde wat ze wel niet zouden kopen met al het geld. Na het eten bleven we stil en keken elkaar aan een voor een. We wisten wat ons te wachten stond. Het geld moest geteld worden en verdeeld worden. We gingen met zijn alle aan tafel zitten. De ene hield een papiertje vast en een pen. Ik nam het initiatief telde het en verdeelde het. De rest keek toe of het eerlijk gebeurde, dit werd gedaan zonder dat iemand een woord zei. Ieder stopte zijn deel in de tas. We hadden precies €64.000 ieder, maar dat wisten we voor we hieraan begonnen. We zouden toch geen slaap meer kunnen vatten dus we gingen op de bank zitten. Mounir bracht de telefoon in zijn goede staat weer terug. Starend keken we naar de tv, Mootje had een dvd in gedaan van een oude film. We hadden die film al in de bios gezien maar het was gewoon voor de show. We hadden overal over nagedacht want we wisten als we dat niet zouden doen, vast zouden komen te zitten. 'Wat was dat briefje dat je in de kluis hebt gedaan?", vroeg Mounir. Ik keek op en zag dat iedereen mij aan keek. "Het is de ontslagbrief van Hassan", antwoordde ik. Hassan en Mounir keken mij aan alsof ik een spook was. Mootje moest lachen, "Ze hadden hem ontslagen op verdenking van diefstal. Ewa dat noem ik nou toekomst verspellen". Hassan ging gelijk goed zitten, in de hoop dat hij het niet goed gehoord had. "Nu leid je gelijk de politie naar mij toe!", zei hij. "En dan?", zei Mootje. "Ze kunnen toch niets bewijzen". Hassan was niet overtuigd van wat Mootje had gezegt. "Ben je gek ofzo?", zei hij boos. "Je hebt ze precies laten weten wie er binnen is geweest, hamar!". Ik keek Hassan aan en wist dat hij gelijk had. "Ze hebben je toch onslagen. Dit verdienen ze. Ze moeten weten dat jij het hebt gedaan maar dat ze je niet kunnen pakken. Ze hebben dit keer de verkeerde gepakt", zei Mootje boos. Hij had Hassan wel even terug getrokken vanuit de angst maar hij wist het niet zeker. Mounir zat stiekem te lachen, "Mo heeft gelijk. Als ze kunnen bewijzen dat jij het hebt gedaan, zijn wij er ook bij. Dus waarom zou Mootje dat doen als hij niet zeker is van zijn zaak", zei Mounir. Hassan keek Mounir aan, hij had gelijk zo was Mootje niet. Hassan was ontslagen door het bedrijf waar hij voor werkte er was wat gestolen en hij was de verdachte in hun ogen. Dit was niets anders dan omdat hij een Marokkaanse jongen was . Hij had er niets mee te maken maar toen hij op kantoor moest komen van zijn baas ging hij door de lint. Hij werd beschuldigt voor iets wat hij nooit zou hebben gedaan. Zijn baas zei, "Je hoeft hier niet met mij in discussie als het je niet bevalt span je maar een rechtzaak aan. De beveiliging is al gebeld, ze zullen je naar buiten begeleiden". Hassan vond het erg, dat hij om iets weg moest wat hij niet had gedaan. De baan kon hem niets schelen, als ze hem daar niet wilde hebben dan wilde hij daar ook niet blijven. Zo vernederend als hij zich voelde dat hij weg begeleid moest worden door de beveiliging, heerste er een woede over hem heen. Hij had altijd goed proberen te leven, hij had gestudeerd, en gediplomeerd, oefende een sport uit en als hij tijd had ging hij naar de moskee. Hij deed alles om zijn tijd te vullen zodat hij niet uit verveling op straat zou hangen. Wij waren zijn vrienden van uit de basisschool en kende hem als een broer. Uit woede vertelde hij ons het verhaal en dat hij op zoek was naar werk. Het ging niet goed, elke dag liep hij langs de uitzendbureau' maar zonder resultaat. Hij merkte toen pas hoe het was voor een Marokkaanse jongen in de maatschappij. Uitzendbureaus vroegen hem naar zijn referentie en dat bedrijf kon hij niet geven. Of er hingen vacatures aan de het raam maar als hij er naar vroeg zeiden ze dat hij op lijst zou komen te staan. Ze zouden hem bellen als ze iemand nodig hebben. Het ergst was dat er mensen om hem heen wel werk kregen. Als vriend boden wij hem dit aan. Zo was het gekomen dat Hassan mee deed, het was niet zo zeer financieel maar meer uit wraak. "Als ze je toch voor diefstaf beschuldigen geef hun dan gelijk. Dan ben je in ieder geval rijker, dan nu", zei Mootje. Hij was diegene die hem overhaalde en in hem op praatte. De ochtend was aangebroken en niemand van ons had een oog dicht gedaan. Dat kon ook niet, niet als je opeens €64.000 rijker geworden was. Om precies 8 uur vertrokken wij allemaal naar huis, ieder met zijn eigen tas vol met geld. Ik liep door de straten waar ik altijd van jongs af aan door heb gelopen. Het stomme van iets fouts doen is dat je niemand vertrouwd omdat je zelf niet te vertrouwen bent. Het zal je maar over komen,….heb je net ingebroken…wordt je zelf overvallen. Om het nog extremer te maken wordt je later opgepakt, voor iets dat je niet meer hebt.

10-05-2005, 10:45


Thuis aangekomen liep ik direct naar boven. Ik hoorde mijn vader nog tegen mijn moeder zeggen, "We hebben helemaal niets aan die nietsnut". Hij had het over mij. In de ogen van mijn vader was ik niets. Zelf niets was meer dan ik, want ik was 3 keer niets. Ik had geen baan, geen diploma en hing altijd op de hoek van een straat ergens samen met mijn vrienden. We waren op de hoogte van alles wat er gebeurt was en wat er nog gebeuren zou. Ik liep naar mijn kamer en deed hem op slot. Ik opende de tv met een schroevendraaier en stopte daar mijn tas in. Ik deed de tv weer dichtschroeven en zette die terug op zijn plaats. Ik heb van die broertjes en zusjes die nog erger waren dan een plaag ratten. Mijn tv diende als een kluis voor mij om mijn spullen te verbergen voor anderen. Ik opende de deur van mijn kamer en dacht na over wat ik met het geld zou moeten doen. Na te hebben gedoucht kwam ik beneden aan, om te ontbijten. Mij moeder zat in de huiskamer samen met mijn vader, de rest was de deur al uit. Ik ging de keuken in een nam een broodje met een kopje koffie. Staand ontbeet ik in de keuken voor ik de huiskamer in ging om mijn ouders een goede morgen te wensen. Dat kun je beter niet op je lege maag doen, want dan krijg je een maagzweer. Ze gaan dan gebruikelijk zeuren over hoe verrot mijn leven wel niet was. "Selaam ou 3llaikoum", zei ik en liep de huiskamer in. Mijn vader zat op zijn vast plaats op de bank en mijn moeder naast hem. Ik zag dat ze de populaire nieuws zender Al Jazeera, bekeken. Mijn beide ouders kusten ik op hun voorhoofd, dat is iets uit respect en dat was mij al van kleins af aan, bij gebracht. "Heb je ontbeten mijn zoon", vroeg mijn moeder mij. Ik knikte van wel, maar mijn vader gaf daarop een antwoord. "Het enige wat hij kan is eten. Iedereen is het huis uit, iedereen heeft zijn bezigheden behalve jij. Heb je de zoon van Hadj Abdel Karim gezien, die Jassin rijdt nu in een auto, heeft een kantoorbaantje, vertelde zijn vader mij in de moskee en hij gaat trouwen van de zomer met zijn nicht uit Marokko. Hij vroeg mij ook hoe het met jou ging en ik kon niet eens vertellen dat je werkte. Ewa iedereen heeft een man op de wereld gezet behalve ik omdat jij nog aan het spelen bent", zei vader. Ik hield mijn mond zoals altijd en luisterde even mijn vadersverhaal aan. Ik ging er nooit op in, hij had wel deels gelijk dat wist ik wel, maar ik wist ook als ik mijn mond opentrok misschien de Marokkaanse theepot naar mijn hoofd geslingerd kreeg. Ik stond op trok mijn sportschoenen aan, "Er zijn mensen die hun leven wagen om naar Europa te komen voor een beter leven, omdat ze weten hoe het echte leven in elkaar zit", hoorde ik mijn vader nog zeggen terwijl ik mijzelf in de spiegel keek. Ik ben een mooie jongen en de spiegel loog niet door mij dat ook te laten zien. Als ik homo was zou ik verliefd worden op mijzelf, dacht ik lachend. Om de aandacht van de vrouwen hoefde ik mij nooit druk te maken, die kreeg ik altijd. Ik opende de deur en voor ik ging zei ik nog, "Beslama", tegen mijn vader die gewoon weg aan het doorpraten was tegen mij. Door de straten slenterend liep ik richting de buurwinkels. Op de hoek van de straat ging ik tegen de muur staan met mijn handen in mijn zakken. We zouden de dag oppakken zoals we dat altijd hebben gedaan er mocht niets anders zijn dan anders.

10-05-2005, 12:01
je schrijft mooie verhalen tbarak Allah, ga zo door zou ik zeggen!

10-05-2005, 12:04
he meid ga snel verder...

10-05-2005, 13:18


Waar zijn de mannelijke lezers?
Ik wil hun mening ook horen...

10-05-2005, 15:10
Samira:

Langs de winkels liep ik kijkend naar de etalages richting mijn afspraak die ik had met mijn vriend oftewel mijn toekomstige ex. Ik zou het zo uit gaan maken daarom had ik met hem afgesproken. Hij zal dit wel niet zien aankomen, in zijn ogen ging het goed tussen ons. Ik voelde mijn telefoon trillen terwijl ik voor de etalage van een winkel een tas stond te bekijken. Op het scherm van mijn telefoon zag ik dat hij het was. "Ja", zei ik door de telefoon. "Waar ben je?", zei hij. "Ik ben er zo", zei ik en ik hing op zonder meer woorden te gebruiken. Die tas zou heel mooi bij mijn blouse passen, en ik beloofde mijzelf die de volgende keer te kopen, voor ik door liep naar het restaurant waar hij op mij wachtte. Na een paar straten uit te hebben gelopen liep ik de restaurant binnen. Bij het binnen treden zag ik dat hij helemaal achterin zat. Ik liep regel recht op hem af en hij stond met een glimlach op. Op de tafel waaraan hij zat zag ik dat hij al koffie voor zich had bestelt. Zoals gewoonlijk was ik weer te laat. "Schat", zei hij en hij wilde mij een kus geven maar ik draaide mijn gezicht zodat hij mijn wang kuste. Ik ging zitten en zette mijn handtasje op de tafel. "Je hebt al koffie gedronken, zie ik", is het eerste wat ik tegen hem zei. "Ja, het duurde zo lang", verklaarde hij. Ik glimlachte, "Wil je wat drinken?", vroeg hij. "Nee, ik heb geen tijd", zei ik. Hij knikte en nam een slok van zijn koffie. Net als hij zijn kopje neerzette, voelde ik zijn hand onder de tafel op mijn dijbeen. "Je ziet er goed uit, schatje", zei hij. "Zeg mij iets wat ik niet weet, want dat wist ik al", zei ik en ik haalde zijn hand van mijn dijbeen weg. Hij moest lachen."Ik wilde je spreken om te zeggen dat het over is", zei ik. "Wat is over?', vroeg hij en hij begreep het niet. "De relatie tussen ons is over. Daarvoor wilde ik je spreken", zei ik. Het leek of hij het niet begreep en aangeslagen was. Ik stond op en uit mijn handtas haalde ik zijn creditcard uit en legde die op tafel neer. "Beslama", zei ik en ik liep weg. "Waarom? Wat heb ik gedaan?", hoorde ik hem zeggen en hij wilde mij achterna lopen maar iemand van het restaurant herinnerde hem dat hij een rekening moest betalen voor het de deur uit kon. Buiten het restaurant op het terras greep hij mijn bovenarm, "Wat heb ik gedaan? Waarom doe je zo? Ben je ongesteld ofzo?", zei hij schreeuwend tegen mij. Iedereen die op het terras aan het genieten waren van de zon en hun bestelling keken ons aan. "Laat mij los", zei ik en ik herhaalde mijzelf nog een keer. "Laat mij los". Langzaam liet hij mijn arm los maar bleef mij aankijken. Ik wreef over mijn arm. "Het is over omdat ik er geen zin meer in heb", zei ik. "Maar het gaat goed tussen ons", zei hij niet begrijpend. "Ja en? Ik heb er geen zin meer in, klaar", zei ik. Hij begreep het niet of wilde het niet begrijpen. Op straat was het stil de ogen van iedereen op het terras was op ons gericht zelf de serveerster stonden stil met hun dienblad in hun handen."Hoezo?", schreeuwde hij. "Versta je geen Nederlands ofzo? Wat begrijp je niet van de zinnen,...HET IS OVER. IK WIL NIET MEER. IK HEB ER GEEN ZIN IN MEER", schreeuwde ik tegen hem en ik liep weg. "Dat is geen reden om het uit te maken", schreeuwde hij mij nog na. Geen reden voor jou maar wel een voor mij dacht ik bij mijzelf. Na 2 straten verder op voelde ik mijn telefoon overgaan en zonder er echt van op te kijken zag ik op het scherm dat hij het was. Jongens zijn allemaal hetzelfde, concludeerde ik. Met een glimlach op mijn gezicht liet ik mijn telefoon trillen terwijl ik richting het station liep. Op station stond aangegeven dat mijn trein over een paar minuten zou vertrekken. Ik haastte mij naar het perron. Net binnen aangekomen in de trein of de deuren sluiten en hij kwam in beweging. In de eerste coupe dat ik binnen liep was het bijna leeg en ik nam plaats naast het raam. Uit mijn tas haalde ik mijn oordopjes en deed ze in mijn oor. In mijn tas drukte ik mijn mp3 speler om muziek te luisteren. Uit het raam zag ik aan de omgeving dat we de stadsgebouwen achter ons lieten, en daarvoor de Nederlandse landschap voor in de plaats kregen. Ik was weer vrijgezel en met een glimlach moest ik aan die jongen denken. Je hebt van die meiden die jongens gebruiken voor hun geld. Zo'n meisje ben ik ook. Het verschil tussen mij en die meiden is dat zij het niet toegeven en het blijven ontkennen. Zo ben ik niet, ik geef het gewoon toe. Ik ben eerlijk in ieder geval eerlijk tegen mijzelf. Ik herinner mij een jongen waarmee ik had. Het was een jongen die het als boekhouder werkte, hij ging een dag naar school ging en 4 dagen werkte hij in een accountbedrijf. Na een paar gezellige afspraakjes had hij een cadeau voor mij gekocht. Tijdens het eten haalde hij een doosje te voorschijn en mijn ogen begonnen te glinsteren. Ik had een cadeau al wat eerder verwacht maar ik sommige jongens zijn traag van begrip en hij was zo’n jongen. “Ik heb iets klein voor je gekocht”, zei hij en ik glimlachte lief naar hem, “Dat had je echt niet hoeven doen”, zei ik terwijl ik het aannam en ik gaf hem vlug een kusje op zijn wang, Ik haalde de verpakking er vanaf en opende het doosje, mijn ogen werden groter. In het doosje zat en horloge en ik haalde hem eruit om het beter te bekijken omdat ik mij ogen niet kon geloven, “Wat vind je er van?”, vroeg hij. Ik reageerde niet op zijn vraag maar bleef naar die horloge kijken. Het was een stom goedkoop horloge, zo’n eentje die zelf op de kermis in de grijpautomaten niet wil grijpen. “Ya gierigerd, ik zal je leren wat cadeau kopen is en dat je daarbij iemand blij hoort te maken niet dat je bij iemand totale braakneigingen wekt”, zei ik in mijzelf. ik wist dat hij het geld had komt hij met zo iets pruts aanlopen". Ik legde het horloge terug in het doosje en schoof het terug naar hem, “Sorry maar dit kan ik niet aannemen”, zei ik. Hij begreep het niet en met een glimlach zei hij, “Neem nou maar”. Hij zei het op zo’n manier alsof het te een geweldig cadeau was en hij mij die wel gunde. Ik zuchtte, deze jongen moet het echt horen voor hij het begrijpt al schriijf je het op een schoolbord dan zou hij het nog niet begrijpen, aangezien hij alle signalen ook niet op kon vangen en daar uit de boodschap kon trekken. Ik stond op en zei, “Kijk eens goed jongen, ik loop hier met alleen maar topmerken van designers. Dit is mijn stijl. Die horloge past niet bij mijn stijl en daarom kan ik het niet aannemen, want ik neem niet iets aan wat ik niet kan gebruiken”, zei ik. Hij keek aan maar hij begreep wat ik bedoelde. “Het is wel een lief gebaar van je “, zei ik en ik schonk hem een lief glimlachje en ging weer zitten. Na het eten (dat hij natuurlijk betaalde) liepen we door de winkelstraten, Ik wist wat mij te doen stond toen ik een juwelier zag. “Kom ik wil hier even kijken”, zei ik. IN de winkel aangekomen bekeek ik een paar horloges. “Kan ik u ergens mee helpen”, de juwelier. Ik knikte, “Zou ik deze horloges wat nader mogen bekijken”, zei ik. Ik bekeek de horloge het waren zeer mooie horloges. “Wat vind je er van?”, vroeg ik aan de jongen met wie ik was. Hij zei, “Ja is wel mooi”. De juwelier die nog 5 andere klanten in de zaak had speelde hier op in. “Het staat je, alsof het speciaal voor je gemaakt is”, zei hij. Mijn oren hadden wel betere verkooppraatjes gehoord maar zijn timing en de situatie waarin ik mij verkeerde klonk zijn praatje als muziek in mijn oren. “Oke dan neem ik hem”, zei ik. De jongen keek mij aan en besefte dat het niet gepast was en de horloge dat hij in zijn jas had gaf heb schuldgevoelens. “Ik zou graag willen pinnen”, zei ik en de juwelier glimlachte. In mijn tasje zocht ik voor mijn pinpas en toen ik hem in mijn pas voelde zweerde ik dat ik het uit zou maken als hij mij dit zou laten betalen. Ik haalde mijn pinpas te voorschijn en hij wist dat hij in ieder geval het hoort te vragen nadat hij de foute cadeau had gekocht.”Laat mij het betalen, als goedmaker van die andere horloge”, zei hij. Hij wist niet dat hij het tegen de verkeerde had gezegd. Ik stopte mijn pinpas gelijk terug in mijn tas, “Oke”, zei ik. Het was een pijnlijke moment voor hem omdat hij er van uit ging dat ik het zou weigeren. De horloge koste €175 euro. Ik omhelsde hem en voelde dat iedereen in de winkel mij aankeek nek en ik gaf hem een kus om hem te bedanken. De kus die ik hem gaf in de juwelierszaak was een hele lange vurige kus. De andere klanten zagen het hele gebeuren en sommige keken hun partner aan met de vraag om ook iets voor haar te kopen of met de vraag krijg ik ook zo’n kus als ik zo iets voor jou koop. Voor hem was het gebeuren niet zo pijnlijk door de kus die hem verdoofd had.
In de trein voelde ik iets ik keek op en zag dat er een jongen was die mij aan zat te kijken. Ik glimlachte liefjes naar hem maar keek weer naar buiten. Het gevoel dat hij mij aan bleef kijken bleef aanwezig dus ik keek op om te kijken of mijn gevoel het juist had en zoals gewoonlijk had mijn gevoel het juist. De jongen zat mij aan te kijken. Ik glimlachte het was een jongen die er goed uit zag. Hij zou mijn toekomstige financier kunnen zijn en die gedachten zorgde er voor dat ook mijn oogjes begonnen te glinsteren van pret. Ik stond op en liep naar de deur omdat ik zag dat de trein vaart verminderde en de trein over een paar minuten het station zou binnen rijden. Na met het openbaar vervoer nog een tijdje te hebben gereisd kwam ik uit de bus bij de bushalte in de buurt waar ik woonde. De bus reed weg en ik zag in de verte een groepje jongens staan. Het zijn jongens uit de buurt die voor onze buurt als mascottes dienden, daar leek het wel op. Ze stonden zoals gebruikelijk bij de buurt winkels op de hoek van de straat staan.

10-05-2005, 15:11
Hier zijn jullie ff zoet mee....

mannelijke lezers waar zijn jullie... lezen de mannen geen verhalen of zo?

10-05-2005, 16:36
so mooi verhaal hoor ga gauw verder zinaa

10-05-2005, 16:56
gA GAUW WEER VERDER MEID

10-05-2005, 16:59
Tbarekkelah 3lik!

Je hebt een prachtige schrijfstijl! Ga zo door

10-05-2005, 17:08
Mooi verhaal meid je kunt goed schrijven
Ga zo door

10-05-2005, 17:12
Je hebt schrijftalent meid, ga zo door

10-05-2005, 17:31


je hbet echt prachtige verhalen.!!!!!!!!!!!
ga gauw verder

11-05-2005, 18:05
ga dooor snel

11-05-2005, 18:29
goed begin meid ....

Pagina's : [1] 2