Bekijk volle/desktop versie : Uitgehongerde ijsbeer gefilmd: 'Hartverscheurend'



Pagina's : [1] 2

08-12-2017, 18:39
Toen fotograaf Paul Nicklen op Baffineiland aankwam, stootte hij op een hartverscheurend tafereel: een uitgehongerde ijsbeer op het randje van de dood.
De natuurfotograaf was samen met filmmakers van de natuurorganisatie Sea Legacy naar het Canadese eiland getrokken, waar ze de uitgemergelde ijsbeer tegen het lijf liepen.

'We stonden daar te huilen, filmend terwijl de tranen over onze wangen rolden', vertelde Nicklen aan National Geographic. De video toont hoe de uitgemergelde ijsbeer alle moeite van de wereld moet doen om nog maar vooruit te geraken. Zijn witte vacht hangt los en ongelijk over zijn botten. Een van zijn achterpoten heeft het al opgegeven.

De beer zoekt tevergeefs naar voedsel in enkele tonnen die Inuit-vissers hebben achtergelaten. Wanneer die leeg blijken te zijn, laat hij zich verslagen op de grond vallen.

Tussenkomst

In de dagen nadat Nicklen de beelden deelde, werd hem herhaaldelijk gevraagd waarom hij niet tussenbeide kwam. 'Ik heb er natuurlijk over nagedacht, maar het is ook niet zo dat ik altijd rondloop met een kalmeringsmiddel of tweehonderd kilo zeehondenvlees.' Ook is het voederen van ijsberen niet alleen verboden in Canada, het zou de beproeving van het dier ook alleen maar verlengd hebben. Nicklen zei dat hij de ijsbeer alleen maar filmde omdat hij niet wilde dat het dier voor niets zou sterven.

'Ik wil dat mensen weten hoe het eruitziet als wetenschappers zeggen dat beren zullen uitsterven. Ze zullen omkomen door uithongering. Dit is hoe een uitgehongerde beer eruitziet.'

Klimaat

Met het verhaal van de ijsbeer wil Nicklen een bredere boodschap brengen over hoe de klimaatopwarming dodelijke gevolgen kan hebben. In 2002 bleek al dat de klimaatverandering zou kunnen leiden tot het uitsterven van de ijsbeer. De dieren zouden door het verdwijnen van zeeijs eerder aan land gaan en daar langer blijven, waardoor hun ‘vastenseizoen’ langer duurt. Tegen het einde van de zomer vertoonden de meeste door WWF onderzochte beren tekenen van uithongering.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171208_03232080

08-12-2017, 18:41




Misschien beter reddingsprogramma opzetten?
Bijvoederen ...

08-12-2017, 19:12

Citaat door HoBBiT123:


Misschien beter reddingsprogramma opzetten?
Bijvoederen ...
zeker,

helaas is de ijsbeer niet het enige grote zoogdier dat op het punt van uitsterven staat als gevolg van opwarming van de aarde, slopen van leefgebied, dan wel jacht

08-12-2017, 19:56

Citaat door Neoborn:
zeker,

helaas is de ijsbeer niet het enige grote zoogdier dat op het punt van uitsterven staat als gevolg van opwarming van de aarde, slopen van leefgebied, dan wel jacht
Je hebt gelijk. Het probleem is omvangrijker. Ik vrees dat we telaat zijn om het tij nog te kunnen keren.

08-12-2017, 20:04



Citaat door HoBBiT123:
Je hebt gelijk. Het probleem is omvangrijker. Ik vrees dat we telaat zijn om het tij nog te kunnen keren.
het is nooit te laat in mijn opinie...het ontbreekt aan de wil naar mijn mening.

08-12-2017, 20:22

Citaat door Neoborn:
het is nooit te laat in mijn opinie...het ontbreekt aan de wil naar mijn mening.
Ik hoop dat je gelijk hebt.

Het ontbreekt aan politieke en corporate wil om economisch minder favorabele keuzes te maken.

08-12-2017, 20:27

Citaat door HoBBiT123:
Ik hoop dat je gelijk hebt.

Het ontbreekt aan politieke en corporate wil om economisch minder favorabele keuzes te maken.
politiek is corrupt..enkel het belang van de (grote) bedrijven en econmische groei is het belang wat ze dienen, zelfs de wet moet daar regelmatig voor wijken.

en wij?..wij gewone mensen laten het gebeuren.

08-12-2017, 20:31

Citaat door Neoborn:
politiek is corrupt..enkel het belang van de (grote) bedrijven en econmische groei is het belang wat ze dienen, zelfs de wet moet daar regelmatig voor wijken.

en wij?..wij gewone mensen laten het gebeuren.
Je moet je zowat buiten/boven de maatschappij kunnen stellen om er schadeloos iets aan te kunnen doen.
Op hun niveau komen om dan enkel goede te bewerkstelligen.

08-12-2017, 22:38

Citaat door HoBBiT123:
Je moet je zowat buiten/boven de maatschappij kunnen stellen om er schadeloos iets aan te kunnen doen.
Op hun niveau komen om dan enkel goede te bewerkstelligen.
Hun hun gang laten gaan levert veel meer schade op.

Check ff die docu die ik heb geplaatst, Beerput Nederland.

Corruptie tot in de regering aan toe.

08-12-2017, 22:44
shit, dit doet echt pijn

08-12-2017, 22:48
Ben je er zelf bewust mee bezig?
Dan volstaan woorden als shit en fuck NOOIT.

08-12-2017, 22:59
Ga het filmpje echt niet bekijken, geen zin om te gaan janken en vind hoe dan ook dat die gasten dat beestje echt te eten hadden moeten geven. Fuck de achterliggende gedachte, iedereen die dit arm beestje ziet begrijpt heus wel hoe of wat! Had het te eten gegeven, want bent serieus, echt harteloos als je toekijkt en niks doet. Maar hey, zij hebben weer mooi beeld materiaal en dus geld! De mens maakt echt alles kapot gewoon!!

08-12-2017, 23:02



Citaat door Born-confused:
Ga het filmpje echt niet bekijken, geen zin om te gaan janken en vind hoe dan ook dat die gasten dat beestje echt te eten hadden moeten geven. Fuck de achterliggende gedachte, iedereen die dit arm beestje ziet begrijpt heus wel hoe of wat! Had het te eten gegeven, want bent serieus, echt harteloos als je toekijkt en niks doet. Maar hey, zij hebben weer mooi beeld materiaal en dus geld! De mens maakt echt alles kapot gewoon!!
Jawel, maar en dan? Ik bedoel, dan geef je een portie eten en zorgt ervoor dat het beestje een volle maag heeft, maar dan....? what's the solution?

08-12-2017, 23:06

Citaat door Hanane_:
Jawel, maar en dan? Ik bedoel, dan geef je een portie eten en zorgt ervoor dat het beestje een volle maag heeft, maar dan....? what's the solution?
Is er niet zo 1 2 3, maar toe kijken hoe het beestje sterft en het filmt, hou op schei uit. Je hebt toch een hart of niet.

08-12-2017, 23:39
klimaatopwarming is de boosdoener en toch ziet de wereld dat nog steeds niet..
ongelooflijk.

Pagina's : [1] 2