Bekijk volle/desktop versie : Afvalbergen in heel Casablanca (video)



Pagina's : [1] 2

22-11-2017, 10:35
Casablanca heeft sinds de stopzetting van het vuilnisophaal bedrijf Sita nog meer last van vuil in het straatbeeld



De twee afvalbeheerbedrijven in Casablanca, Derichebourg Maroc en Mecomar zijn zichtbaar overweldigt en niet in staat om hun missie te vervullen. Als gevolg daarvan zijn zelfs de sjieke buurten van Casablanca onder het afval bedolven.

In de video getuigen inwoners en bezoekers van deze wijken over de alarmerende situatie en beschuldigen zij de autoriteiten die belast zijn met het afvalbeheer en de dienstverleners, maar ook de eigenaren van restaurants en cafés in de buurt.

Het begon allemaal toen de gemeenteraad van Casablanca in oktober 2017 het contract met het bedrijf Sita Blanca verbrak. Sindsdien heeft het lokale ontwikkelingsbedrijf Casa Prestation zes maanden lang de werkzaamheden overgenomen in afwachting van een ander bedrijf die nog wordt aangesteld. Deze interim periode wordt beheerd door twee bedrijven: Derichebourg Maroc voor de chique buurten van de stad zoals Anfa en Gauthier en Mecomar voor andere buurten.

Geen van beiden bedrijven doen hun werk goed, zelfs op de meest chique plaatsen van Casablanca zijn de beelden op zijn zachtst gezegd schokkend, hoe zit het dan met de rest van de metropool?

Over vier maanden zal een nieuwe aanbesteding worden gelanceerd om twee nieuwe bedrijven te selecteren in plaats van Sita. In de tussentijd is de staat van de stad ontoelaatbaar vies, meldt het medium Lefr360.

De geïnterviewden geven onder andere te kennen dat het straatbeeld in Casablanca beschamend is, je ziet op veel plaatsen vuilnis liggen. Er zijn geen vuilnisbakken waardoor het vuil bij een boom of lantaarnpaal op straat geplaatst wordt. De mensen zelf zijn ook verantwoordelijk, mensen moeten hun vuilnis niet op een berg verzamelen zoals cafés en dergelijke doen. Mensen eten ook buiten en gooien het vuil op de grond. Als er strenger zou worden opgetreden, zou dit minder snel gebeuren.

[video=youtube;CPqAPZJ0sQA]https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=CPqAPZJ0sQA[/video]

YouTube link

Videocredit: Lefr360

22-11-2017, 10:54


IK begrijp niet dat een afvalbedrijf haar werk niet goed kan doen. Waarom anders een bedrijf beginnen om afval op te ruimen?

Kan je net zo goed een schildersbedrijf beginnen.

22-11-2017, 11:16

Citaat door Lange197cm:
casablanca kan beter over gaan naar Spaanse afval bedrijf zo als in het noorden. Afval bedrijf die zij daar hebben in casa is volgens mij van Libanon of Marokkaanse tweedehands afval bedrijf.
Dat is niet goed voor de werkgelegenheid in Marokko. Wat is dit man? Marokko moet dit zelf doen. Het ligt aan die bedrijven en hun beleid. Het heeft geen zin om een buitenlands bedrijf in te gaan huren.

Je koopt een paar vuilniswagens,wat materieel,je neemt personeel aan. Desnoods school je ze even. Een cursus hygiene.

Je gaat met die vrachtwagen langs de afval,je dumpt die afval in de vrachtwagen zoals ze met Mohsin Fikri hebben gedaan en weg is het afval. Vervolgens rijd de chauffeur naar de vuilstortplaats,waar het afval uiteindelijk wordt verband.

Zo moeilijk is het niet.

22-11-2017, 11:18
omdat de afval niet werd opgehaald maken jullie een big nieuws van, jullie schijten in buitenlucht en vegen met een steen , kom op

22-11-2017, 11:27



Citaat door HaKeem:
omdat de afval niet werd opgehaald maken jullie een big nieuws van, jullie schijten in buitenlucht en vegen met een steen , kom op
Je moet beter lezen. Er staat meer geschreven dan jij eruit haalt.

Het is een sneer naar de autoriteiten die hun werk als beleidsbepalers niet goed doen maar wel hun zakken vullen met belastinggeld.


Citaat:
Er zijn geen vuilnisbakken waardoor het vuil bij een boom of lantaarnpaal op straat geplaatst wordt.
.

Met belastinggeld kan je vuilnisbakken neerzetten. Zo duur zijn die vuilnisbakken niet.

Punt 2. Het afval wordt wel opgehaald door 2 bedrijven maar die 2 bedrijven zijn niet in staat om al het afval op te halen.


Citaat:
jullie schijten in buitenlucht en vegen met een steen
Wie is jullie? Ik wist niet dat bewoners van Casablanca in de buitenlucht hun behoefte deden.

Punt 3. Het gaan niet om sanitaire voorzieningen maar om het afval dat maar blijft zitten op straat.

22-11-2017, 11:28

Citaat door B52:
Lekker voor ze, laat het volk maar druk zetten op de gemeente.
En de media. Door dit soort nieuwsberichten worden ze wakker.

22-11-2017, 11:34
in italie paar jaar geleden werd afval in maanden niet opgehaald

22-11-2017, 11:36
jullie grijpen kleine dingetje om heel marokko de schuld te geven , bus komt niet op tijd schuld van rabat, wakker worden

22-11-2017, 11:42

Citaat door B52:
zij die niet capabel zijn voor het bestuur mogen weg.

Zij die corrupt zijn mogen opgehangen worden.


Haha. Ik ben tegen de doodstraf. Maar hard straffen is nodig in Marokko.

Citaat door HaKeem:
in italie paar jaar geleden werd afval in maanden niet opgehaald


Dit is Marokko.nl. Wat hebben wij als Nederlands Marokkanen te maken met Italie?


Citaat door HaKeem:
jullie grijpen kleine dingetje om heel marokko de schuld te geven , bus komt niet op tijd schuld van rabat, wakker worden
Kleine dingetjes? Mensen kunnen ziek worden. Kans op een epidemie.



Inhoudelijk reageren of ga janken bij Redactie die dit nieuws heeft geplaatst.

Wij als leden van dit forum mogen hier een mening over geven. Log uit als een mening je niet bevalt.

22-11-2017, 11:53

Citaat door Tattoo_Mocro_:
Haha. Ik ben tegen de doodstraf. Maar hard straffen is nodig in Marokko.


Dit is Marokko.nl. Wat hebben wij als Nederlands Marokkanen te maken met Italie?



Kleine dingetjes? Mensen kunnen ziek worden. Kans op een epidemie.



Inhoudelijk reageren of ga janken bij Redactie die dit nieuws heeft geplaatst.

Wij als leden van dit forum mogen hier een mening over geven. Log uit als een mening je niet bevalt.
wat doen jullie in je dorpje met afval ?

22-11-2017, 11:55

Citaat door HaKeem:
wat doen jullie in je dorpje met afval ?
Wij wonen niet in een dorp. Hoe kom je hierop? Je bent niet echt helder van geest of wel?

Ten tweede er zijn in Marokko mensen die hun behoefte doen in de buitenlucht. In de bergen. Maar daar komen geen vuilniswagens en het afval wordt daar zelf verbrand.

Wat heeft dit met de topic te maken?

22-11-2017, 11:58
al zet je een vuilnisbak voor mokers neer, ze blijven het er toch naast gooien....zie het vb van hier in nl

22-11-2017, 12:08



Citaat door Achrafe97:
al zet je een vuilnisbak voor mokers neer, ze blijven het er toch naast gooien....zie het vb van hier in nl
Dat is de mens zelf. Het heeft niks met etniciteit te maken. Ik zie sommige Marokkanen netjes hun afval deponeren in afvalbak en sommige Hollanders zie ik een blikje op straat gooien.


Etniciteit heeft hier niks mee te maken. Opvoeding en hoe je als mens staat in het leven.

22-11-2017, 12:32

Citaat door Tattoo_Mocro_:
Dat is de mens zelf. Het heeft niks met etniciteit te maken. Ik zie sommige Marokkanen netjes hun afval deponeren in afvalbak en sommige Hollanders zie ik een blikje op straat gooien.


Etniciteit heeft hier niks mee te maken. Opvoeding en hoe je als mens staat in het leven.
hierin moet ik je wel gelijk geven

alleen valt het wel vaak op, als ik mijn omgeving vergelijk met andere buurten waar voor namelijk autochtonen wonen. in de buurten van autohtonen toch vaak schoner eruit zien, maar het kan natuurlijk ook politiek gemotiveerd zijn, doordat bv de veegwagen daar ook vaker langskomen dan bv in mijn buurt...

22-11-2017, 12:43

Citaat door Achrafe97:
hierin moet ik je wel gelijk geven

alleen valt het wel vaak op, als ik mijn omgeving vergelijk met andere buurten waar voor namelijk autochtonen wonen. in de buurten van autohtonen toch vaak schoner eruit zien, maar het kan natuurlijk ook politiek gemotiveerd zijn, doordat bv de veegwagen daar ook vaker langskomen dan bv in mijn buurt...
Ik heb in een flat gewoond en daar werd altijd afval van de balkon gegooid. Het waren veelal Surinamers en Marokkanen. Maar in een andere flat waar ook veel surinamers en Marokkanen wonen was dit niet het geval. Daar woont een maatje van mij.

Wat bleek? IN die ene flat had je op elke verdieping een deponeerbak voor afval. OP die andere flat niet en moest je helemaal naar beneden lopen om je afval weg te gooien.


Conclusie: Gemakzucht en luiheid. En een gebrek aan afvalbakken,zeker als je op een flat gallerij woont.

Dit heeft echt niks met afkomst te maken. Ga maar eens naar een Nederlandse volkswijk.

Pagina's : [1] 2