Bekijk volle/desktop versie : In beeld: de harde, nietsontziende werkwijze van publieke zorginstellingen in Marokko



Pagina's : [1] 2 3

30-10-2017, 22:01
Grof gezegd wordt het volgende gecommuniceerd: 'Wacht op je beurt of sterf elders'.



Het Marokkaanse medium Ahdath Al Maghribia wierp nog maar eens haar licht op hoe slecht het gesteld is met de Marokkaanse openbare gezondheidszorg. Ellenlange wachtlijsten, slechte hygiëne en medische onkunde vormen een groot risico voor de gezondheid van miljoenen Marokkanen. Het gaat hier dan om zorginstellingen die voor eenieder toegankelijk moeten zijn, echter is de vraag zo groot dat er op kwaliteit flink wordt ingeleverd.

De groep die het meest hinder ondervindt van deze erbarmelijke situaties zijn de chronisch zieken. Op een simpele MRI-scan zou men al minimaal één kalendermaand moeten wachten. Voor velen van deze mensen is de gang naar een privé-kliniek niet te betalen, hetgeen betekent dat ze volledig overgeleverd zijn aan deze zorginstellingen. Ook in de wat grotere ziekenhuizen van het land, neem het Ibn Rochd in Casablanca of het CHU, laat de kwaliteit te wensen over.

30-10-2017, 22:06


Spijtig dat prive onbetaalbaar is voor de gewone burger.
Het is een must.

30-10-2017, 23:02
Grof gezegd wordt het volgende gecommuniceerd: 'Wacht op je beurt of sterf elders'.

Vooral dit motto

Mensen die total los en helemaal bebloed aankomen bij ziekenhuizen door aanrijdingen in het verkeer moeten naar een ander ziekenhuis meer dan 100 km buiten de stad
Corrupt als de touw tievus pest

31-10-2017, 03:36

Citaat door Ma-at:
Spijtig dat prive onbetaalbaar is voor de gewone burger.
Het is een must.
Je slaat de plank hier aardig mis. Prive klinieken zijn niet een must, de publieke instellingen zijn de must. Als je het verder trekt zouden deze prive klinieken helemaal niet moeten bestaan maar dat is een andere discussie.

31-10-2017, 04:35


Niks over zeggen, anders ben je een separatist

Dus niet zeggen dat die 'ziekenhuizen' in feite slachthuizen zijn met afgedankte Franse bedden uit 1960 die nog in de 1e wereldoorlog als veldbedden hebben gediend en afgetrapte ouwe dekens die wel vol zullen zitten met allerlei bacterieën

Daarboven een in elkaar geflanst zakje met zoutwater die de 'concierge' van het ziekenhuis daar zelf heeft opgehangen. En één oude IBM monitor uit 1980 met gebroken glas

verder een vloer die eruitziet als een gemiddelde toiletvloer en muren vol met bloed en andere smerigheid. 10 personen op een kamer en allemaal wachten ze al een hele dag voordat er een ongekwalificeerde 'arts' een keer naar ze komt kijken. Je weet wel, zo'n persoon die zich arts noemt maar die hier in NL niet eens assistent arts zou mogen zijn bij een ziekenhuis vanwege te weinig medische kennis

En wel eerst een stapeltje biljetten neerleggen voordat ze naar je omkijken. En met 'kijken' bedoel ik dat er een grote kans is dat je met een nier of een paar vingers minder naar huis gaat als je zegt dat je oorpijn hebt

31-10-2017, 08:44
De eerste keer dat ik een ziekenhuis bezocht was in Al Hoceima. Net in de tijd van opkomst Sida. Ik had een tetanus-injectie nodig en ze wilde mij inspuiten met de spuit die ze zojuist bij een ander gebruikt hadden. Ik moest de arts vertellen dat dit verhoogd risico opleverde. Hij wist nergens van....Inderdaad, als welgestelde Westerling, kon ik het mij permitteren naar de privé-kliniek te gaan. Nu is het ruim dertig jaar later en de vrouw van mijn vriend moest bevallen tijdens de Ramadan. Er was, behalve de conciërge, niemand aanwezig in het ziekenhuis. Mijn vriend heeft zijn vrouw naar huis gehaald. Heel verstandig. Ik weet niet hoe het in de rest van het land gesteld is met de gezondheidszorg, maar in het Rif is het in ieder geval waardeloos. Heb zelf meegemaakt daar dat een buurmeisje van 17 overleed omdat de familie geen geld had voor medicijnen en het ziekenhuis het niet gratis wilde geven. Binnenkort zit ik in F'nideq, maar als ik zorg nodig zou hebben, ga ik direct 3 kilometer verderop naar Ceuta (Septa), en ben ik beter af met de Spaanse zorg. Mijn conclusie: In de ruim dertig jaar dat ik Marokko bezoek is er weinig verandert, behalve mooie praatjes. Ik weet niet of die Zafzafi betaald wordt en ik propageer geen revolutie, want revoluties vreten altijd hun eigen kinderen op, maar het lijkt mij volkomen legitiem om te protesteren tegen wantoestanden, zoals de zorg, en verbeteringen te eisen.

31-10-2017, 09:21
In Holland mag he minimaal twee maanden wachten voor een simpele mri-scan en voor zo'n foto van je borstkast zeker een maand en dan betaal je nog maandelijks de hoofdprijs....in marokko zijn deze handelingen bij de publiekelijke instellingen gratis

31-10-2017, 09:41
Ik weet het, het is afgezaagd en populistisch maar zou ook de koning misschien een extra duit in het zakje kunnen doen? Ik las hier ergens dat de man maar 135 ste op een of andere miljonairslijst stond. Makkelijk wordt dat dus niet .

31-10-2017, 09:43
In Nederland moet ne voor Eem MRI ook minimaal een maand wachten.

31-10-2017, 09:53

Citaat door Gizou020:
In Holland mag he minimaal twee maanden wachten voor een simpele mri-scan en voor zo'n foto van je borstkast zeker een maand en dan betaal je nog maandelijks de hoofdprijs....in marokko zijn deze handelingen bij de publiekelijke instellingen gratis
Ben je serieus de wanpraktijken in Marokko aan het vergelijken met NL

Je kan iets verdedigen maar je moet niet gaan hallucineren

31-10-2017, 09:54

Citaat door 19TANGER77:
In Nederland moet ne voor Eem MRI ook minimaal een maand wachten.
Zijn jullie dom of spelen jullie het?

31-10-2017, 10:30

Citaat door -oushen-:
Zijn jullie dom of spelen jullie het?
zorg is een dure grap en dat overal in de wereld, uitgezonderd nederland,

zie reportage van eva jenik in amerika.

31-10-2017, 10:48



Citaat door karimblok:
De eerste keer dat ik een ziekenhuis bezocht was in Al Hoceima. Net in de tijd van opkomst Sida. Ik had een tetanus-injectie nodig en ze wilde mij inspuiten met de spuit die ze zojuist bij een ander gebruikt hadden. Ik moest de arts vertellen dat dit verhoogd risico opleverde. Hij wist nergens van....Inderdaad, als welgestelde Westerling, kon ik het mij permitteren naar de privé-kliniek te gaan. Nu is het ruim dertig jaar later en de vrouw van mijn vriend moest bevallen tijdens de Ramadan. Er was, behalve de conciërge, niemand aanwezig in het ziekenhuis. Mijn vriend heeft zijn vrouw naar huis gehaald. Heel verstandig. Ik weet niet hoe het in de rest van het land gesteld is met de gezondheidszorg, maar in het Rif is het in ieder geval waardeloos. Heb zelf meegemaakt daar dat een buurmeisje van 17 overleed omdat de familie geen geld had voor medicijnen en het ziekenhuis het niet gratis wilde geven. Binnenkort zit ik in F'nideq, maar als ik zorg nodig zou hebben, ga ik direct 3 kilometer verderop naar Ceuta (Septa), en ben ik beter af met de Spaanse zorg. Mijn conclusie: In de ruim dertig jaar dat ik Marokko bezoek is er weinig verandert, behalve mooie praatjes. Ik weet niet of die Zafzafi betaald wordt en ik propageer geen revolutie, want revoluties vreten altijd hun eigen kinderen op, maar het lijkt mij volkomen legitiem om te protesteren tegen wantoestanden, zoals de zorg, en verbeteringen te eisen.
WoW heftig man.. spuit hergebruiken zijn ze helemaal ziek geworden voor hetzelfde geldt heeft de vorige hiv. Hygiene en Marokkanen is ver te zoeken. Marokko heeft echt de meest slechtste zorg ter wereld.

31-10-2017, 10:55
Een aantal jaren gelden in Marokko had een buurvrouw ernstige buikpijn, ze had blijkbaar blindedarmontsteking en moest geopereerd worden.. Ze was aan de operatietafel overleden. Hoe kan zo n simpele operatie eindigen in dood...

31-10-2017, 11:08
De kampvuur verhalen van de vijanden van marokko zijn weer rijk voor een goed scenario voor hollywood zoals je verwacht van de khawana . Even ontopic laat dit een waarschuwing zijn voor de volgende minster van gezondheid dat ze de zorg moeten gaan hervormen en zeker voor de armen in marokko .

Pagina's : [1] 2 3