Bekijk volle/desktop versie : Politieke aardbeving in Marokko, Koning Mohammed VI ontslaat 3 huidige ministers



25-10-2017, 01:28
Een aardbeving vanavond in het politieke landschap van Marokko, waar de Koning 3 minister en de directeur-generaal van ONEE op staande voet ontsloeg.





Koning Mohammed VI ontving vanavond in het Koninklijk Paleis in Rabat de eerste president van de Rekenkamer Driss Jettou, het hoofd van de regering Saad Eddine El Othmani, de minister van Binnenlandse Zaken Abdelouafi Laftit en de minister van Financiën Mohamed Boussaid.

Jettou presenteerde aan de Koning het onderzoek naar het evaluatieverslag van het Al Hoceima-programma "Manarat Al Moutawassat". De ministeries van Binnenlandse Zaken en Financiën hadden al hun eigen verslagen ingediend, waarin zij concludeerde dat er haperingen en vertragingen waren maar verduistering of fraude uitsloten. De Koning had niettemin besloten de definitieve verificaties aan de Rekenkamer toe te vertrouwen.

De Koning ontsloeg na de presentatie per direct Mohamed Hassad (toenmalig minister van Binnenlandse Zaken en huidig minister van Onderwijs), Houcine El Ouardi (toenmalig en huidig minister van Volksgezondheid), Nabil Benabdellah (toenmalig en huidig minister van Volkshuisvesting), Larbi Benckheikh (voormalig directeur-generaal van OFPPT en huidig staatssecretaris belast met de beroepsopleidingen) en Ali Fassi Fihri, directeur-generaal van de nationale elektriciteits-- en drinkwaterautoriteit ONEE.

Het vanavond gepresenteerde verslag van de Rekenkamer concludeerde dat er tijdens het vorige mandaat disfuncties waren.

In het licht van de genoemde vertragingen hebben sommige afdelingen een deel van hun bijdragen aan het Noordelijk Ontwikkelingsagentschap overgedragen om hun verantwoordelijkheden te ontwijken.

De programma monitoring commissie kwam pas in februari 2017 samen, 16 maanden na de ondertekening van het programma. Ook bleek dat de lokale monitoring commissie, onder voorzitterschap van de gouverneur in die tijd, de belanghebbenden niet kon mobiliseren of motiveren.

Verschillende ministeries, evenals overheidsinstellingen, hebben hun verbintenissen niet nageleefd en de vertragingen die zij hebben geleden, zijn niet gerechtvaardigd.

De Koning heeft op basis van de rapporten besloten de eerdere genoemde personen op staande voet te ontslaan en dat verscheidene andere persoonlijkheden in de toekomst geen publieke functies meer mogen vervullen, omdat zij het vertrouwen dat in hen was geplaatst hebben geschonden. De persoonlijkheden die geen publieke functies meer mogen vervullen zijn: Lahcen Haddad (voormalig minister van Toerisme), Rachid Benmokhtar (voormalig minister van onderwijs), Lahcen Ekkouri (voormalig minister van Jeugd en Sport), Mohamed Amine Sbihi (voormalig minister van Cultuur) en Hakima El Haite (voormalig minister van Milieuzaken).

Het hoofd van de regering is opgedragen om andere namen voor te dragen aan de Koning om de ontslagen ambtenaren te vervangen.

25-10-2017, 02:21


Ik las het net in het AD. Ik sta versteld, ik dacht dat de koning zich achter zijn ministers zou scharen en hun in functie zou laten. Zeer terechte beslissing van de koning! Dit is echt een primeur in Marokko! Ben positief verbaasd. Laat die ministers maar lekker iets anders gaan doen. Zij zijn de verantwoordelijken voor de wanstoestanden in Al Hoceima!

25-10-2017, 02:48
Die koning is inderdaad niet het grootste probleem. Hij komt op mij over als iemand die wel het beste voor zijn land voorheeft maar tegengewerkt wordt door heel veel corruptie en mensen die er alleen zitten om zichzelf ten koste van de bevolking rijker te maken en invloed uit te oefenen. Hoe het land ervoor staat interesseert ze weinig

25-10-2017, 08:58

Citaat door IncognitoX:
Jettou presenteerde aan de Koning het onderzoek naar het evaluatieverslag van het Al Hoceima-programma "Manarat Al Moutawassat". De ministeries van Binnenlandse Zaken en Financiën hadden al hun eigen verslagen ingediend, waarin zij concludeerde dat er haperingen en vertragingen waren maar verduistering of fraude uitsloten. De Koning had niettemin besloten de definitieve verificaties aan de Rekenkamer toe te vertrouwen.

Waar zijn die ahlanisten/regimeslaven die dit staalhard ontkenden en de schuld gaven aan de burgers van Alhoceima? Er was zeker fraude en verduisteringen maar dat kunnen ze niet toegeven, want dan hebben de burgers "legitieme" redenen om op te staan.
google namen van die ministers

25-10-2017, 09:37


Die ministers zijn trouwens rjeffa

25-10-2017, 09:40

Citaat door Rachid899:
Die ministers zijn trouwens rjeffa
ook , maar eigenlijk illiass el 3omari moet opzij gezet worden, is zijn schuld dat het uit de hand liep in al hociema

25-10-2017, 10:13

Citaat door rdam_zuid:
Ik las het net in het AD. Ik sta versteld, ik dacht dat de koning zich achter zijn ministers zou scharen en hun in functie zou laten. Zeer terechte beslissing van de koning! Dit is echt een primeur in Marokko! Ben positief verbaasd. Laat die ministers maar lekker iets anders gaan doen. Zij zijn de verantwoordelijken voor de wanstoestanden in Al Hoceima!
Niet alleen Hoceima of de rif-regio. Heel Marokko. Kinderen komen te overlijden omdat er geen arts in een ziekenhuis aanwezig is,watertekorten in het zuiden van Marokko. Oorzaak van overlijden gefraudeerd. Geld stelen etc etc etc.


Zafzafi doet het goed. Marokko wordt wakker!! Maar ze zijn er nog lang niet. Stel dat Zafzafi niet had opgeroepen tot protesten. Dan had die zakkenvullerij gewoon doorgegaan. Ik zei het jullie toch? Rabat is een grote dievenbende. De grootste boeven zitten daar.

25-10-2017, 10:49
Marokko heeft een absolute monarchie nodig, want met de huidige corrupte bende ofwel politici genoemd, wordt de economische groei van Marokko onderdrukt. De koning kan beter alleenheerser zijn en een aantal adviseurs in dienst nemen die per sector universitair zijn geschoold.

De huidige politiek is niets minder dan geldgraaiers en belangenbehartigers.

25-10-2017, 11:25
Al dertig jaar bezoek ik regelmatig het Rif en er verandert helemaal niets: geen industrie, corrupte ambtenaren en telkens weer loze praatjes omtrent verbetering. En al die lieden hier op dit forum die kwelen dat Zafzafi een landverrader is moeten maar eens goed nadenken. Die man ageert tegen gewoon tegen onrecht. Het is dat ik in het Rif vrienden heb wonen, maar anders kwam ik nooit meer in Marokko.

25-10-2017, 11:32

Citaat door Rachid899:
Die ministers zijn trouwens rjeffa


En nu zijn ze stil...

25-10-2017, 11:46
Koning moet ook deel van zijn salaris inleveren 40% van marokkans economie gaat naar zijn paleizen ik trap daar niet in

25-10-2017, 11:48

Citaat door HaKeem:
google namen van die ministers


Citaat door Rachid899:
Die ministers zijn trouwens rjeffa


Citaat door HaKeem:
ook , maar eigenlijk illiass el 3omari moet opzij gezet worden, is zijn schuld dat het uit de hand liep in al hociema


Azulisten zijn verraden door een gematigde azul.

25-10-2017, 12:03


Hij moet al die troep ontslaan de koning heeft dan 2 opties of hij regeert alleen of hij geeft benkirane een kans. Zonder dat die anderen debielen hem steeds dwars zitten.

25-10-2017, 12:26

Citaat door HaKeem:
google namen van die ministers


Citaat door Rachid899:
Die ministers zijn trouwens rjeffa


Citaat door HaKeem:
ook , maar eigenlijk illiass el 3omari moet opzij gezet worden, is zijn schuld dat het uit de hand liep in al hociema

25-10-2017, 12:34
Al zijn het bekeerde nijlpaarden.

Corruptie is corruptie.

Straffen dus.


Nu nog de rest van de dievenbende oprollen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42