Bekijk volle/desktop versie : Bloeiend Marokko trekt Marokkaanse Nederlanders die een baan zoeken



16-10-2017, 21:03
Samenleving

Jenda Terpstra– 11:56, 16 oktober 2017
De Marokkaanse-Nederlandse Latifa Azzouzi heeft een recruitmentbureau opgezet in Casablanca. © Deborah Benzaquen

Recruitmentbureaus in Marokko werven Marokkaanse Nederlanders. Die zien kansen die ze in Nederland niet krijgen.

De groeiende Marokkaanse economie trekt Nederlandse jongeren van Marokkaanse komaf naar Marokko. De band met het herkomstland trekt, het gebrek aan kansen in Nederland geeft hen soms het laatste zetje. Wervingsbureaus springen in op deze trend.

Europese bedrijven profiteren in Marokko van lagere arbeidskosten en de stabiele Marokkaanse economie. Mankracht vinden de bedrijven de laatste twee jaar veel onder tweede- en derde-generatie Marokkanen uit Europa die vaak relatief hoogopgeleid zijn, meertalig, en bereid Europa te verlaten.

Woordvoerders van de drie grootste wervingsbureaus die vanuit Marokko Marokkaanse Nederlanders benaderen bevestigen deze ontwikkeling. Volgens cijfers van B2 Benelux, een bureau dat vorige maand een marktonderzoek onder callcenters uitvoerde, zitten er verspreid door Marokko 27 Nederlandstalige callcenters, waarvan tien in Casablanca.
Dubbel paspoort

Naar schatting werken 800 tot 1000 Nederlanders bij de klantenservice of administratie van onder meer Uber, Orange, Essent, American Express, T-Mobile en het Belgische Lycamobile. In cijfers van het CBS is de arbeidsmigratie naar Marokko niet terug te zien. Dit kan komen doordat Marokkaans-Nederlandse jongeren met een dubbel paspoort zich niet hoeven uit te schrijven in Nederland om in Marokko te kunnen werken.

Latifa Azzouzi van INO Jobs, een van de grootste wervingsbureaus, ziet naast de callcenterbanen een groeiende vraag naar hoogopgeleiden bij Europese bedrijven in de ICT-sector, techniek, logistiek, toerisme en zakelijke en financiële dienstverlening. Binnen dit en volgend jaar verwacht ze een groei van het vacature-aanbod door bedrijven die een nieuwe vestiging openen en nieuwe projecten die worden gestart. Azzouzi voorspelt dat de markt de komende jaren volwassener wordt en bureaus overbodig maakt: bedrijven nemen dan zelf iemand in dienst die Marokkaanse Nederlanders werft, zegt ze.

Volgens Rachid Toutouh, onderzoeker bij het National Institute of Statistics and Applied Economics in Rabat, zet de Marokkaanse overheid in op de groei van de markt. Europese bedrijven die de crisis hebben doorstaan zoeken volgens hem naar nieuwe markten. Toutouh denkt dat de verharding van het politieke klimaat in de Benelux migrantengroepen richting herkomstland duwt. Bedrijven maken gebruik van dit sentiment, zegt hij. Maar er is ook een positieve reden: in Marokko zien zij kansen.

De druk om Nederland te verlaten is er, zegt ook Jaco Dagevos, bijzonder hoogleraar integratie en migratie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De interesse in het herkomstland is onder tweede-generatie jongeren groot, maar tot voor kort waagden weinig Marokkaanse Nederlanders de stap, zegt hij. Het ontstaan van speciale bureaus die hen werven laat volgens hem zien dat dit verandert. "Marokko is in ontwikkeling, en dat biedt kansen."

Ondanks de stijging van het opleidingsniveau van niet-westerse migranten in Nederland, is volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau de werkloosheid met 15,2 procent nog steeds drie keer zo hoog als onder autochtone Nederlanders. Juist hoogopgeleiden krijgen de discussie over Marokkanen in de media mee, zegt Dagevos. Hoewel ze goed zijn geïntegreerd, worden zij in het dagelijks leven juist apart gezet vanwege hun achtergrond. Deze 'integratieparadox' maakt hen duidelijk dat integreren niet per se betere kansen betekent.
Plan B

Recruitmentbureaus in Marokko merken deze druk. Volgens Rachid Khoukhi van Maroc at Work is er 'geen Marokkaan meer in Nederland die niet denkt aan Plan B'. "Als moslim in Nederland heb je weinig kansen." Zelf vertrok hij vijf jaar geleden omdat hij in Nederland geen baan kon vinden, ondanks zijn diploma business management. Jongeren die bij zijn recruitmentbureau binnenkomen hebben volgens hem vergelijkbare redenen.

Latifa Azzouzi, die in vierenhalf jaar meer dan 300 mensen aan het werk zette in grote Marokkaanse steden als Tanger, Casablanca, Marrakesh en Rabat, concludeert ook dat mensen zich niet thuisvoelen in Nederland. Tegelijk trekt het herkomstland. Dat is net zo belangrijk, zegt ze.

Dat recruitmentbureaus de animo zien stijgen, wil niet zeggen dat Nederland 'leegloopt', waarschuwen de bureaus. Zo'n tien procent tot een kwart valt binnen een jaar af en gaat weer terug naar Nederland. Zij zijn vaak Nederlandser dan in eerste instantie gedacht. http://https://www.trouw.nl/samenleving/bloeiend-marokko-trekt-marokkaanse-nederlanders-die-een-baan-zoeken~a777bcba/

16-10-2017, 21:08


Zullen de uitkeringtrekkende azulis die de hele dag in de coffeeshop zitten niet leuk vinden het ja maar ja maar calimero response kan beginnen.

16-10-2017, 21:46

Citaat door Wouldcha3b:
Zullen de uitkeringtrekkende azulis die de hele dag in de coffeeshop zitten niet leuk vinden het ja maar ja maar calimero response kan beginnen.
Klopt

23-10-2017, 11:30
Zij gingen hun Marokkaanse droom achterna: 'In Marokko kan ik mezelf zijn'
Vrijdag, 17:52
Buitenland
NOS
Geschreven door
Nisrine Sahla

Wonen en werken in Marokko lijkt populairder te worden onder jonge Marokkaanse Nederlanders en -Belgen. Europese bedrijven in Marokko werven veel onder tweede- en derde-generatie Marokkanen uit Europa, blijkt uit onderzoek van Trouw.

Volgens dat onderzoek zijn er in Marokko 27 Nederlandstalige callcenters waar naar schatting 800 tot 1000 Nederlanders werken bij de klantenservice of administratie van bedrijven als Uber, Essent en T-Mobile.

Rachid Khouki (29) is eigenaar van Maroc@work, een uitzendbureau voor Nederlandstalige banen, en een callcenter in Marrakesh. Wie zoeken er dan werk? "De meesten zijn Marokkaans, maar er komen ook wel witte Nederlanders. Het grootste deel is tussen de 18 en 25 jaar. Maar er komen ook veertigers en de laatste tijd steeds meer jonge gezinnen."

Onder meer het verharde klimaat in Nederland speelt mee in de beslissing om te komen. "Ze voelen dat ze niet echt kansen hebben in Nederland." Rachid spreekt uit ervaring; hij vertrok vijf jaar geleden zelf ook naar Marokko omdat hij in Nederland geen werk kon vinden.

"Wat ook vaak meespeelt: veel jongeren willen Marokko leren kennen en weten hoe het is om daar te wonen." En geld natuurlijk. "Je verdient bij mij drie keer modaal omdat het Nederlandstalige banen zijn." Lang niet alle jongeren komen trouwens om te blijven, vertelt Rachid. "Sommigen komen voor een soort werkvakantie, anderen willen echt blijven."
De 35-jarige Abdelkarim Abdelkarim Amghar
Vrijheid

Ook Abdelkarim Amghar besloot een jaar geleden zijn koffers te pakken. "De normen en waarden in Nederland zijn anders. Ik wil niet dat mijn toekomstige kinderen in Nederland opgroeien. De Nederlandse cultuur kent te veel verschillen met hoe ik ben en hoor te zijn."

In Marokko kan ik mezelf zijn. Niemand heeft hier een tunnelvisie en alles kan en mag.
Abdelkarim Amghar

De 35-jarige ict'er heeft in Marokko de vrijheid gevonden die hij in Nederland niet kon vinden. "In Marokko kan ik mezelf zijn. Niemand heeft hier een tunnelvisie en alles kan en mag."

Abdelkarim vertrok van Utrecht naar Casablanca. "Daar werkte ik eerst acht maanden in loondienst bij een callcenter, maar met het idee om daarna iets voor mezelf te beginnen. Nu heb ik een eigen onderneming in Al Hoceima", zegt Abdelkarim.

Het valt hem wel op dat jongeren zich ook in Marokko vestigen. "Op social media valt het me wel op dat steeds meer jongeren geïnteresseerd zijn. Je hebt eigenlijk twee groepen: de jonge gezinnen die zich daar definitief willen vestigen, maar je hebt ook de jongeren die willen genieten. De laatste groep houdt het niet langer dan zes maanden vol."

De kans dat Abdelkarim weer naar Nederland terugkeert is klein. "Nee, dat wil ik niet. Ik voel me daar niet thuis."
De 34-jarige Laila Laila Akka

Niet mijn droom

De 34-jarige Laila Akka verruilde Krommenie voor Agadir. Samen met haar man vertrok ze twee jaar geleden naar het zuidelijkste puntje van Marokko. "Mijn man kreeg een contract aangeboden in Marokko en voor hem was het altijd al een droom om daarheen te verhuizen." Voor Laila zelf niet. "Ik schrok eerst. Ik had een bepaald beeld over Marokko, dat verre van positief was. Ik dacht alleen: ik ga daar niet aarden."

Zij merkt ook dat steeds meer Marokkaans-Nederlandse jongeren huis en haard verlaten voor Marokko. "Er zijn veel mensen die de ambitie hebben om naar Marokko te komen. Maar wat veel mensen nog onderschatten, is dat het leven hier wel degelijk moeilijk is. Je hebt echt een baan nodig om hier te leven."

Ik blijf hier gezien worden als een Nederlander.
Laila Akka

Ook is er in Marokko sprake van een identiteitscrisis waar veel Marokkaanse-Nederlanders mee kampen. "Ik blijf hier gezien worden als een Nederlander."

De Marokkaanse is op dit moment bezig met het opzetten van een kledinglijn, maar de kans dat ze weer terugkeert naar Nederland is niet helemaal uitgesloten. "We houden ons niet vast aan een plek. We blijven hier zolang wij het goed hebben. Als we hier over een paar jaar niet meer gelukkig zijn, keren we weer huiswaarts. Mijn eigen droom is toch om uiteindelijk weer terug te gaan naar Krommenie."
Salma Nahri Eigen foto

Tijdelijk

Tweeënhalf jaar geleden week de 31-jarige Salma Nahri uit naar Fez. "Het stond altijd al op mijn bucketlist om een tijdje in Marokko te wonen. Een keer niet op vakantie, maar eens zien hoe het echte leven er daar aan toe gaat."

Salma beschouwde deze 'emigratie' als een zoektocht naar zichzelf. "Nederland was saai. Ik was toe aan iets nieuws. Dus ging ik aan de slag bij een Nederlands callcenterbedrijf in Fez. Dat beviel me wel."

Toch ben ik na bijna drie jaar weer richting Nederland vertrokken. "Het was leuk voor een tijdje, maar niet voor eeuwig. Ik kreeg heimwee en Nederland blijft toch thuis." http://https://nos.nl/op3/artikel/2198877-zij-gingen-hun-marokkaanse-droom-achterna-in-marokko-kan-ik-mezelf-zijn.html

23-10-2017, 14:13


Is toch mooi? Wie zich niet thuis voelt in NL - allochtoon of autochtoon - kan ergens anders in de wereld een land zoeken dat beter bij hem/haar past!

23-10-2017, 15:20

Citaat door Joosje:
Is toch mooi? Wie zich niet thuis voelt in NL - allochtoon of autochtoon - kan ergens anders in de wereld een land zoeken dat beter bij hem/haar past!
Er is helaas nog geen land voor jouw niet morele soort