Bekijk volle/desktop versie : Islam en autisme



09-10-2017, 10:29
Salaam a3laikom broeders en zusters,

Ik heb een vraag over autisme in de islam. Ik zal kort mijn verhaal doen. Ik ben moeder van twee lieve jongens. De ousmdste is 5 jaar en de jongste 8 maanden. Nu is mijn oudste zoon vanaf 6maanden merkte ik op dat hij anders was en heel langzaam in zinn ontwikkeling. Toen dacht ik nog dat elk kind op zijn eigen manier ontwikkelde. Mijn zoon kon niet lopen praten of zelgmfstandig eten, laat staan zindelijkheid. Hij is met 3,5 jaar gaan lopen. Alhamdullialh. Hij kan sinds kort zelfstandig eten. Maar praten en zindelijkheid dat kan hij nog niet. Na bijna 3 jaar wekelijks bezoeken aan het ziekenhuis is er een diagnose gesteld. Mijn zoon heeft autisme, een chromosoomafwijking en 2 cyste in zijn hersenen. ( die nu geen gevaar opleveren maar elk jaar gecontroleerd moeten worden dat ze groter worden.) Ondanks deze beperkingen is het een lief, vrolijk mannetje dat goed in zijn vel zit. Hij gaat nu 4 keer in de week naar een medisch kinderdagverblijf omdat hij geen onderwijs kan volgen. Dit doet ons erg pijn, maar als ik om me heem kijk dan ben ik Allah SWT enorm dankbaar dat Hij mij dit kind heeft gegeven. Ik zou hem voor geen goud willen missen.

Waar ik mee zit is dat ik vaak te horen krijg vooral in Marokko dat het mijn schuld is dat mijn zoon niet zindelijk is of dat hij niet alles kan eten. Ze zeggen dan dat dit ligt aan de opvoeding. Ik heb ook een andere ‘gezonde zoon’ die alles eet nu al met 9 maanden loopt en ookal zelfstandig probeert te eten etc..

Wat ik graag wil weten is hoe erover autisme word gedacht binnen de islam. Ook krijg ik vaak te horen dat mijn zoon kan genezen dmv ruqya. En dat autisme gewoon boze ogen zijn. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het zo is. Maar ik ben enorm aan het twijfelen en ben bang dat ik mijn zoon tekort doe. Hoe denken jullie hierover?

Mijn zoon slaat de laatste tijd met zijn handen heel hard zijn hoofd, en bijt op zijn handen totdat het rood is. Ook fladdert hij heel erg en heeft last van spiertrekkingen. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven met wat jullie denken en wat het beste te doen is in deze situatie.

M3a salama

01-02-2018, 18:20


Salaam alaykum

Autisme is dat erfelijk ?

Misschien is ruqia doen wel goed en dat zouden wij eigenlijk ongeacht moeten doen voor onze kinderen.
Voor de rest lieve sister vertrouw op Allah
En In chaa Allah komt alles goed.
Veel geduld hebben met je kleine .
En veel research doen over autisme ,maar dat heb je vast en zeker gedaan.
Sterke en veel gezondheid gewenst voor je kleine man.
Allahi shafih .

Fi amaani Allah

01-02-2018, 20:09
Alikom Salam

Hoezo geloof je niet dat het boze ogen kunnen zijn? De profeet saw heeft gezegd dat deze een feit zijn. Dus het is heel goed mogelijk. Dit moet je niet uitsluiten en roqia blijven doen voor je zoontje tot Allah met genezing komt wanneer deze voorbeschikt is. Verder zou ik gewoon de dokters volgen, maar ook niet alles geloven wat ze zeggen omdat de Dokter der dokters Allah is. Alles komt van Allah. De kuffar wetenschap studeert slechts om een benaming te kunnen geven voor een diagnose verder zijn ze niet alwetend of almachtig dus zoek je toevlucht vooral en als eerst bij Allah naast de maatregelen die je treft.

In het Arabisch noemen autisme attawahhud je kan erover googelen in Arabische zoekfunctie maar weet niet of er vertaalde video’s zijn naar Nederlands erover
Hier heb je een link waaronder andere ook roqia en meer hierover

http://https://youtu.be/vaSCyNV9B8c

Moge Allah jouw zoontje genezen en je gezin beschermen