Bekijk volle/desktop versie : Trump gaat steun onthouden aan Iran-akkoord - De Volkskrant



06-10-2017, 11:57


President Trump gaat zijn steun onthouden aan het internationale akkoord dat bedoeld is om te voorkomen dat Iran een kernmacht wordt. De president zal volgende week bekendmaken dat Teheran zich niet houdt aan de gemaakte afspraken om het omstreden nucleaire programma te beperken.

Deze stap kan leiden tot het einde van het akkoord dat de regering-Obama en andere landen sloten met Iran. Volgens Trump is de deal niet in het belang van Amerika.

Hoge regeringsfunctionarissen bevestigen tegenover diverse Amerikaanse media Trumps besluit. Hij zal echter niet zo ver gaan om het akkoord op te zeggen. Rusland, dat betrokken was bij de totstandkoming van de deal, deed vrijdag een dringend beroep op de president om geen bom onder het akkoord te leggen. 'Het is erg belangrijk om het te behouden', aldus minister van Buitenlandse Zaken Lavrov.x

De president moet, zoals in de deal is overeengekomen, het Congres regelmatig melden of Iran zich aan de afspraken houdt. De eerstvolgende deadline is 15 oktober. Door het akkoord niet te 'certificeren', moet het Congres binnen zestig dagen beslissen of Teheran gestraft moet worden met vooral financiële en economische sancties. Deze waren vanwege de deal juist opgeheven.x

Met zijn verwachte besluit legt Trump het probleem bij het Congres, waar veel Republikeinen al twee jaar aandringen op het schrappen van het akkoord. De president moet ook rekening houden met zijn eigen ministers, onder wie minister van Defensie Mattis, die hebben verklaard dat zij geen moeite hebben met het akkoord.

Beschamend'

De stap zal niet goed vallen bij bondgenoten zoals de Fransen en Britten, die betrokken waren bij de totstandkoming van het akkoord. Trumps besluit maakt deel uit van een nieuwe Iran-strategie van de regering, bedoeld om Iran harder aan te pakken. Op korte termijn wil Washington bereiken dat Teheran opnieuw aan de onderhandelingstafel gaat zitten en akkoord gaat met hardere voorwaarden om het nucleaire programma nog verder aan banden te leggen.

De Iraanse president Rouhani zei vorige maand bij de VN dat van nieuwe onderhandelingen echter geen sprake kan zijn. Trump heeft de deal tot nu toe altijd sterk bekritiseerd omdat het volgens hem niet genoeg is om te voorkomen dat Iran een atoommacht wordt. Samen met de Israëlische premier Netanyahu is hij ervan overtuigd dat Iran erop uit is, in het geniep, om alsnog kernwapens te maken.

'Wij kunnen ons niet houden aan een akkoord als het een dekmantel is voor het opzetten van een atoomprogramma', waarschuwde de president vorige maand in zijn toespraak tot de VN. In de presidentscampagne noemde Trump het akkoord, dat met name de verrijking van uranium aan banden legt, 'beschamend' en 'de slechtste deal ooit'.

Nucleaire ambities

Tijdens een overleg en diner met militaire leiders donderdag in het Witte Huis haalde de president opnieuw flink uit naar Iran. Hij zei dat Teheran 'de geest van het akkoord niet is nagekomen'. Trump: 'Wij moeten niet toestaan dat Iran kernwapens in handen krijgt. Het Iraanse regime steunt het terrorisme en het exporteert geweld, bloedvergieten en chaos naar het hele Midden-Oosten. Daarom moeten we een einde maken aan Irans voortdurende agressie en nucleaire ambities.'

Toen hem werd gevraagd of hij het akkoord niet zal certificeren, antwoordde de president: 'Jullie zullen binnenkort over Iran horen.'xTijdens het poseren voor een foto met Amerika's hoogste militairen, vroeg hij de media of ze zich realiseerden wat dit allemaal te betekenen had. 'Misschien is dit de stilte voor de storm', zei de president. 'Het kan de stilte zijn.'x

Hij wilde niet ingaan op een vraag of hij doelde op zijn verwachte Iran-besluit of de crisis rond Noord-Korea. 'Jullie zullen het te weten komen.' Verwacht wordt dat Trump donderdag zijn Iran-besluit bekendmaakt.

http://https://www.volkskrant.nl/buitenland/trump-gaat-steun-onthouden-aan-iran-akkoord-bevestigen-witte-huis-functionarissen~a4520414/

06-10-2017, 12:57


Trump en Saoedi Arabië hebben naar mijn gevoel een pakt gesloten om oorlog te voeren tegen Iran!
Ik hoop uiteraard dat ik het mis heb, maar er dreigt een grote oorlog in die regio.
men kan natuurlijk met allerlei opmerkingen komen als: Die soep wordt niet zo heet gegeten als die opgediend wordt, maar ik ben er niet gerust op.
De tegenstelling tussen Soenna en Sjia is steeds meer gegroeid in de loop der eeuwen en de Hezbollah slijpt hun zwaard.
Wee als het écht mis gaat en daar een heuse oorlog ontstaat.

06-10-2017, 13:01

Citaat door Paskwil:
Trump en Saoedi Arabië hebben naar mijn gevoel een pakt gesloten om oorlog te voeren tegen Iran!
Ik hoop uiteraard dat ik het mis heb, maar er dreigt een grote oorlog in die regio.
men kan natuurlijk met allerlei opmerkingen komen als: Die soep wordt niet zo heet gegeten als die opgediend wordt, maar ik ben er niet gerust op.
De tegenstelling tussen Soenna en Sjia is steeds meer gegroeid in de loop der eeuwen en de Hezbollah slijpt hun zwaard.
Wee als het écht mis gaat en daar een heuse oorlog ontstaat.
Jaha ze zijn hard aan het werk richting Armaggedon.