Bekijk volle/desktop versie : ik heb 2 vragen over: erfenis - ميراث



01-10-2017, 14:54
Ik heb 2 vragen over erfenis , en zal later dit week contact opnemen met geleerden, maar als iemand het antwoord al weet , laat me weten :

2- Is het toegestaan voor een vader om tegen zijn ongehoorzame zoon te zeggen: "jij hebt geen aandeel in mijn erfenis."

In andere woorden, krijgt het kind recht op erfenis door een goede zoon te zijn, of is het een geboorterecht?

01-10-2017, 23:11


1. "En voor zijn beide ouders (is er voor) een ieder van hen één-zesde van wat hij nalaat, indien hij kind(-eren) had." [4:11]

وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كَانَ لَهُ وَلَدٌ


2. Even if a Muslim son marries a non-Muslim woman, his parents are still not permitted to disinherit him so long as he is still a Muslim and has not committed any offence which would put him beyond the pale of Islam. Anyone who does something that causes a Muslim to be deprived of his inheritance has transgressed the limits of Allaah, wronged himself and committed a grave major sin (kabeerah). Allaah rules as He wills and does as He wills.

Maar dit moet sowieso goed geregeld worden. Dus schakel een expert in.

02-10-2017, 21:14

Citaat door nokiaaa:
Mag je ook raden?

ANT. eerste vraag:

Ik denk als 1 opa en 1 zoon de enige erfgenamen zouden zijn, dan krijgen beide (denk ik) 50% per persoon

ANT. tweede vraag:

Ik denk dat je erfgenamen kan uitsluiten via een testament.

Hoeveel heb ik er goed?
Het was geen toets vraag bro , ik wist het antwoord ook niet : )


Citaat door Mouwaysie:
1. "En voor zijn beide ouders (is er voor) een ieder van hen één-zesde van wat hij nalaat, indien hij kind(-eren) had." [4:11]

وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كَانَ لَهُ وَلَدٌ


2. Even if a Muslim son marries a non-Muslim woman, his parents are still not permitted to disinherit him so long as he is still a Muslim and has not committed any offence which would put him beyond the pale of Islam. Anyone who does something that causes a Muslim to be deprived of his inheritance has transgressed the limits of Allaah, wronged himself and committed a grave major sin (kabeerah). Allaah rules as He wills and does as He wills.

Maar dit moet sowieso goed geregeld worden. Dus schakel een expert in.
Duidelijk , barakAllaah feek ... top antwoord.

02-10-2017, 21:21

Citaat door nokiaaa:
Mag je ook raden?

ANT. eerste vraag:

Ik denk als 1 opa en 1 zoon de enige erfgenamen zouden zijn, dan krijgen beide (denk ik) 50% per persoon

ANT. tweede vraag:

Ik denk dat je erfgenamen kan uitsluiten via een testament.

Hoeveel heb ik er goed?
Lol

Ja tuurlijk, laten we er een quiz van maken en iedereen mag raden terwijl het antwoord er is