Bekijk volle/desktop versie : Waarheidscommissie kansloos bij Riffijnen



08-05-2005, 15:04
EL HOCEIMA | Honderden demonstranten hebben dinsdagavond in het Marokkaanse El Hoceima met spreekkoren de openbare hoorzitting van de zogeheten 'waarheidscommissie' verhinderd.

Deze commissie moet de waarheid boven tafel brengen en voor verzoening zorgen over de bloedige onderdrukking van de volksopstand van 1958 en 1959 door het Marokkaanse leger, een onderwerp dat de gemoederen enorm bezighoudt. De grote feestzaal in El Hoceima, waar de Instance Equité et Réconciliation (de commissie Rechtvaardigheid en Verzoening) haar eerste hoorzitting wilde houden, was afgeladen en de sfeer was er zinderend. Toen commissielid Latifa Jbabdi het woord nam, klonk applaus dat steeds luider werd. Daarna volgden woedende spreekkoren die een uur onafgebroken voortduurden.

De demonstranten menen dat de commissie de waarheid toch niet zal onthullen. Bij de volksopstand van 1958 en 1959 zijn volgens de bewoners van het Marokkaanse Rifgebergte duizenden Riffijnen gedood. Daarna mocht er officieel nooit meer over het drama gesproken worden. De militair die de operaties destijds leidde, Oufkir, werd na de moordpartij bevorderd tot generaal. De Riffijnen en het centrale gezag in Rabat zijn sindsdien gezworen vijanden.

Na een uur geschreeuw en geklap gaf de commissie het op en verliet zij met de getuigen de zaal. Volgens Latifa Lbabdi hadden de demonstrerende jongemannen 'er recht op lucht te geven aan hun woede'. Ze hield een pauze om de gemoederen te laten bedaren, maar gisteravond laat was het nog steeds onrustig.

"Dit is zorgvuldig voorbereid", aldus Abdallah Omar Mousa, met nauwelijks verhulde trots. "Wij willen een speciale behandeling door de Marokkaanse overheid na het bloedbad van 1959. Wij willen dat de waarheid onthuld wordt over wat er gebeurd is, het is niet genoeg om alleen getuigen te horen. De overheid moet zich verantwoorden en als er sprake is van genoegdoening, moet dat collectief gebeuren. Wij zijn tegen deze werkwijze van de Commissie, en denk maar niet dat de hoorzitting hier door zal gaan."

08-05-2005, 15:22


hebben ze die andere topic weggehaald over dit onderwerp.. tazz ik was net lekker op dreef..

08-05-2005, 15:47

Citaat door chilough:
hebben ze die andere topic weggehaald over dit onderwerp.. tazz ik was net lekker op dreef..
Volgens mij wel, en daarom open ik em nog een keer