Bekijk volle/desktop versie : zorg dat jullie gerekend kunnen worden tot hen die rechtvaardig zijn



07-05-2005, 19:11
Firdeus, Adn, Ma'wa, Na'iem, Hoeld, Karar, Darus Salaam & Darum Moekama.

Het Paradijs

aboe khoebaib abdoelallah ibn zoebair verhaalt:

aboe said al khoedrie verhaalt dat de profeet sala allhoe alayhie wa salaam zei:
iemand uit een volk voor jullie die negenennegentig mensen gedood had, informeerde wie er de meest geleerde persoon op aarde was. hij werd naar een monnik verwezen.
hij ging naar de monnik en zei: ik heb negenennegentig mensen gedood. is er enige kans op vergeving voor mij? de monnik antwoorde "nee". onmiddelijk doodde hij ook de monnik en comleteerde zo een hondertal. toen informeerde hij weer: wie is er de meest geleerde persoon op aarde? hij werd naar een geleerde verwezen, en hij vroeg deze: ik heb honderd mensen gedood. is er enige kans op vergeving voor mij? de geleerde zei: ja. wat kan er tussen jou en berouw staan? je kunt beter naar dat-en-dat land gaan: er wonen mensen in die allah aanbidden. doe met hen mee in het aanbidden van allah en keer niet terug naar je eigen land, want het is een slechte plaats. dus hij vertrok. hij had pas de halve afstand afgelegd toen hij door de dood overvallen werd, en er ontstond een meningsverschil tussen de engelen van barmhartigheid en de engelen van de straf. de engelen van barmhartigheid pleitten dat hij gekomen was als iemand die zich berouwvol tot allah wendde; de engelen van de straf stelden zich teweer door te zeggen dat hij nooit een goede daad verricht had. toen verscheen er een engel in mensenlijke gedaante en de zich teweerstellende engelen stemden erin toe dat hij de scheidsrechter tussen hen zou zijn. allah zorgt ervoor dat de lengte aan een kant groter werd en aan de andere kant kleiner werd, en toen zei: en voer nu de meting uit. hij de engel in mensengedaante zei: meet de afstand tussen beide landen. hij behoort bij hetgeen waar hij dichter bij is. zij voerden de meting uit en zagen dat hij dichter bij het land was waarheen hij op weg was. de engelen der barmhartigheid namen hem dus verder onder hun hoede. de man bevond zich een handbreedte dichter bij het land der oprechten en dus daarom gerekend kon worden tot hen die oprecht was. hij had enkel een doel... waarnaar hij opweg was... allah soebhana wa ta3ala vergaf hem.. soebhanallah

O gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw. Het kan zijn dat uw Heer uw fouten van u zal verwijderen en u in paradijzen toelaten waar doorheen rivieren stromen, op de Dag waarop Allah de Profeet alsmede de gelovigen niet zal vernederen. Hun Licht zal voor hen en van hun rechter handen uitgaan. Zij zullen zeggen:" Onze heer volmaak ons licht voor ons en vergeef ons; want U hebt macht over alle dingen.
( Soerat 66; Aya 8 )

"Niemand weet wat voor vreugde voor hen verborgen is als beloning voor wat zij gedaan hebben." (Soerat 32; Aya 17)

"En verkondig aan degenen, die geloven en goede werken doen de blijde tijding, dat het Paradijs voor hen is, waardorheen rivieren vloeien, Telkens, wanneer hun van de vruchten hieruit wordt geschonken, zullen zij zeggen:"Ziehier, hetgeen ons reeds voorheen werd gegeven"; en hun werd het soortgelijke gegeven. En zij zullen er reine metgezellen hebben en zij zullen er vertoeven."
( Soerat 2; Aya 25 )

" En zij zullen zeggen:" Alle lof zij Allah, Die droefheid van ons heeft weggenomen. Onze Heer is voorzeker Vergevingsgezind, Waarderend."
( Soerat 35; Aya 34 )

" Die zich tot Allah bekeren, die aanbidden, die prijzen, die vasten, die zich neerbuigen, die zich ter aarde werpen, die tot het goede aansporen en het kwade verbieden, die de door Allah aangestelde grenzen in acht nemen; breng aan de gelovigen blijde tijding."
( Soerat 9; Aya 111 )

" En degenen, die geloven en goede daden verrichten, zullen Wij in tuinen doen binnengaan waar doorheen rivieren stromen om er eeuwig te vertoeven."
( Soerat 4; Aya 59 )

" Wedijvert om vergiffenis van uw Heer en voor het Paradijs, waarvan de breedte gelijk is aan de breedte tussen hemel en aarde, bereid voor degenen, die in Allah en Zijn boodschappers geloven."
( Soerat 57; Aya 21 )

07-05-2005, 19:22


en... kennen jullie deze al

Mooie verhaal met een diepgang (islam)

Aisha’s parels
Het blijde kleine meisje met de springende blonde krullen was bijna vijf. Terwijl ze op haar moeder wachtte bij de kassa, zag ze hen, een cirkel van glinsterende parels in een roze plastic doosje. “ Oh alsjeblieft mama. Mag ik die hebben? Alsjeblieft, mama, alsjeblieft?”
Snel keek haar moeder op de achterkant van het plastic doosje en keek toen weer in de smekende blauwe ogen van het opgeheven gezichtje van haar dochtertje. “Eén euro vijfennegentig. Dat is bijna € 2,00. Als je ze echt wilt hebben, dan bedenk ik wel wat extra klusjes voor je en dan heb je snel genoeg geld om ze zelf te kopen. Het is nog maar een week voor Eid en misschien krijg je nog wel een mooie euromunt van oma.”
Zodra Aisha thuiskwam, leegde ze haar spaarpot en telde 17 eurocent. Na het eten deed ze meer dan haar eigen klusjes en ging ze naar de buren. Ze vroeg Tante Jamshed of ze paardebloemen mocht plukken voor 10 cent. Op Eid-ul-Fitr gaf haar oma haar een mooie nieuwe euromunt en eindelijk had ze genoeg geld om de parelketting te kopen. Aisha was dol op haar parels.
Ze gaven haar het gevoel dat ze mooi aangekleed was en heel volwassen. Ze droeg ze altijd. Naar Koranles op zondag, naar de kleuterschool en zelfs als ze naar bed ging. De enige keer dat ze de parels afdeed was als ze ging zwemmen of in bad ging. Haar moeder had gezegd dat als ze nat werden, ze misschien groen zouden worden.
Aisha had een hele lieve vader en elke avond wanneer ze klaar was om naar bed te gaan, hield hij op met wat hij ook aan het doen was en kwam hij naar boven om haar een verhaal uit de Koran voor te lezen. Op een avond toen hij het verhaal voorgelezen had, vroeg hij Aisha “Hou je van mij?”
“Oh ja papa. Je weet toch dat ik van je houdt?”
“Geef me dan je parels.”
“Oh papa, niet mijn parels! Je mag de Prinses hebben, de witte schelp uit mijn verzameling, die met de roze schaduw. Weet je wel papa? Die jij me gegeven hebt. Dat is mijn favoriet.”
“Dat is goed Aisha. Papa houdt van jou. Allah-hafez.” En hij gaf haar een zoen op haar wang.
Ongeveer een week later, na het voorlezen van een verhaal, vroeg Aisha haar vader weer “hou je van mij?”. “Papa, je weet toch dat ik van je hou?” “Geef me dan je parels.”
“Oh papa, niet mijn parels! Je mag mijn pop hebben. Die nieuwe die ik gekregen heb omdat ik lief geweest ben. Ze is heel mooi en je mag ook het gele dekentje hebben die bij haar bedje past.”
“Dat is goed. Welterusten. Mag Allah je zegenen en beschermen, Aisha. Papa houdt van jou.”
En zoals altijd kuste hij haar wang zacht.
Een paar avonden later toen haar papa binnen kwam, zat Aisha op haar bed met haar benen gekruist in de kleermakerszit. Toen hij dichterbij kwam zag hij dat haar kin trilde en er een stille traan over haar wang gleed.
“Wat is er, Aisha? Wat is er aan de hand?” Aisha zei niets maar opende haar handje naar haar vader. En terwijl ze hem opende, lag daar haar parelketting. Met een lichte beving zei ze “Hier papa, dit is voor jou.” Met tranen in zijn ogen strekte Aisha’s papa zijn hand uit om de goedkope ketting te pakken en zijn andere hand stak hij in zijn zak en haalde daar een blauw fluwelen doosje uit met een ketting van echte parels en gaf die aan Aisha.
Hij had ze al die tijd al. Hij wachtte alleen nog op Aisha om hem het goedkope ding te geven, zodat hij haar de echte schat kon geven.
Zo is het ook met Allah, de Almachtige. Hij wacht op ons om de goedkope dingen op te geven zodat hij ons kan zegenen met prachtige schatten.
Is Allah niet groots? Hou jij vast aan dingen waarvan Allah wil dat je het loslaat?
Hou jij vast aan schadelijke of onnodige partners, relaties, gewoontes en activiteiten waar je zo gehecht aan geraakt bent dat het onmogelijk lijkt om ze los te laten? Soms is het zo moeilijk om te zien wat er in de andere hand is, maar geloof één ding …
… Allah neemt nooit iets weg zonder je er iets beters voor in de plaats te geven.

07-05-2005, 19:28
en het volgende:

De vrouwen van tegenwoordig zijn blind voor geluk en gezondheid, maar hun ogen staan wijd open voor luxe(auto's en goud).
De vrouwen van tegenwoordig zijn doof als het gaat om de islam, maar hun oren staan gespitst voor roddels en slechte dingen.
De vrouwen van tegenwoordig zijn stom als het gaat om de islam en om het verkondigen hiervan, maar hebben genoeg gesprekstof als het gaat om roddels, vloeken en andere slechte dingen.
De vrouwen van tegenwoordig kunnen niet lopen als het gaat om van huis naar de moskee te lopen, maar lopen wel naar disco’s.

Er was eens heel lang geleden een man die bekend stond als een aardige en rustig persoon. Op een dag verliet deze man zijn huis op weg naar een bekende die zo'n 30 kilometer van zijn dorp woont. Hij liep en liep......totdat hij bij een dorpje aankwam waar een appelboom zijn hoofd op hol deed slaan. Hij had zo'n honger...hij had tenslotte een halve dag gelopen, hij had zo'n honger. De appelboom wist hem te verleiden, hij klom de boom in en plukte een appel. Na deze gegeten te hebben begon hij na te denken. Wat heb ik gedaan...ik heb gezondigd, ik heb gestolen, ik heb andermans bezit gegeten. Hij had zo'n spijt en kon de spijt niet meer verdragen, hij kon zijn reis niet meer voltooien, voordat hij vergevenis zou krijgen van de eigenaar van de appelboom.
Hij besloot de eigenaar van de appelboom te zoeken, in de verte zag hij een moskee,dit was de plaatselijke moskee, iedereen kende elkaar en hij dacht zo sneller succes te boeken. Eenmaal daar aangekomen vroeg hij aan de mensen of zij wisten van wie die appelboom was.
Hij kreeg meteen antwoord op zijn vraag, de boom behoorde toe aan een oude man die niet ver van de appelboom een huisje had.

Nu hij wist van wie de appelboom was, was de volgende stap vergevenis vragen. Hij had nog steeds het schuldgevoel, en hij moest het kwijtraken. Hij liep naar het klein armoedig huisje dat gemaakt was van klei en zink. Hij klopte aan en een oud man deed de deur open. Salaam ou aleikum zij de oude man, ou aleikumu a salaam antwoordde de man. Wat kan ik voor je doen? vroeg de oude man. Hij antwoordde en zei: ik kom mijn schuld bekennen en om vergevenis vragen. Wat heb je gedaan, dan? Vroeg de oude man. Ik heb een appel uit je appelboom gegeten zei hij.
Hoe kan je mij voor mijn daad vergeven. De oude man antwoordde: ik ben oud en kan niet meer op het land werken, ik heb een stukje land 5 kilometer hier vandaan, werk op mijn land en ik zal je vergeven. Als ik dit moet doen om van jou vergevenis te krijgen, dan doe ik dat, antwoordde de man. Zo gezegd zo gedaan. Acht lange jaren waren voorbij....en de oude man was de oude niet meer, hij begon sterk achteruit te gaan in zijn gezondheid.

Op een normale dag klopte de man, na 10 uur op het land te hebben gewerkt, aan de deur van de oude man. De oude man deed de deur open, en nodigde hem naar binnen, marhaba.
De man liep naar binnen en nam plaats op een klein zelfgemaakte stoel.
Hij vroeg de oude man hoelang hij nog op het land moest werken, voordat hij vergeven zou worden. De oude man antwoordde: ik vergeef je als je met mijn dochter trouwt. De man antwoordde: als dit de enige manier is om vergevenis van jou te krijgen dan trouw ik met je dochter. Maar.....wacht er is nog iets mijn dochter is blind, stom, doof en kan niet lopen, zei de oude man. De man zei als het echt moet, als ik hierdoor van jou vergevenis krijg dan trouw ik met haar.

Alles was geregeld de oude man nodigde hem bij hem thuis uit, en ze zaten aan tafel.
De oude man zei: dit is mijn dochter met wie je gaat trouwen.
Waarop de man antwoordde, hoe kan dit jou dochter zijn als ze gewoon kan zien, want ze kijkt recht in je ogen. Als ze gewoon kan horen want ze reageerde toen je haar net riep.
Als ze gewoon kan praten want ze gaf jou antwoordt. Als ze gewoon kan lopen want ik zie haar nu lopen. Was jou dochter niet doof, blind, stom en kon ze niet lopen?
De man antwoordde hierop: Ja,.....mijn dochter is blind, want zij ziet alleen wat goed is, hetgeen wat slecht is ziet zij niet, mijn dochter hoort niets, want ze hoort alleen wat goed is, hetgeen wat slecht is hoort zij niet. Mijn dochter is stom, want ze praat alleen over goede dingen, hetgeen wat slecht is praat zij niet. Mijn dochter kan niet lopen, want ze loopt van huis naar de moskee en van de moskee naar huis..……verder loopt zij niet.

Waar vind je tegenwoordig mannen en vrouwen die uberhaupt voelen dat ze gezondigd hebben bij het stelen van een appel!! soebhanallah

07-05-2005, 19:41
en deze:

Selam moe3lajkoem, broeders en zusters,

Ik heb hier een hele mooie hadith. Dit laat zien, wanneer je Allah dankbaar bent voor alles wat je hebt in je leven, dan word je al beloond voordat je je hier je ogen sluit. Hoe dankbaaarder, hoe meer arzuk en hoe hoger de beloning.
Lees het alsjeblieft en ik hoop dat het je aan denken zet.

Abu Hurayra (radiya Allahoe ┤anh) vertelde dat hij de heilige de heilige Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) het volgende heeft horen zeggen: "Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) wenste onder de Beni Israiel drie mensen te testen: een melaatse, een kale en een blinde. Hij stuurde een engel naar hen. De engel kwam bij de melaatse en vroeg hem: 'Wat zou u het liefst willen?' Hij antwoordde: 'Een goede kleur, een goede huid en kwijt te raken waar de mensen mij voor schuwen.' De engel streek over hem en de aandoening verliet de man, hij had weer een goede kleur en een goede huid. Hij vroeg hem wat hij in eigendom zou willen hebben, de man antwoordde: 'Kamelen'. Hem werd een vrouwtjeskameel gegeven die tien maanden drachtig was; en de engel zei: 'Moge Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) het voor u zegenen.'

Hierop kwam de engel bij de kale man en vroeg hem: 'Wat zou u het liefst willen?' Hij antwoordde: 'Mooi haar en de verwijdering van dat waardoor mensen mij schuwen.' De engel streek over hem en zijn aandoening verdween en hij kreeg mooi haar. Hierop vroeg hij hem: 'Wat voor eigendom zou u het liefst willen?' Hij antwoordde: dat hij graag vee wilde, dus werd hem een drachtige koe gegeven. De engel uitte de wens dat Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) het zou zegenen.

Hierop kwam de engel bij de blinde man en vroeg hem: 'Wat zou u het liefst willen?' Hij antwoordde: 'Dat Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) mij mijn gezichtvermogen zou teruggeven zodat ik weer mensen kan zien.' De engel radiya allahoe ┤anhkte hem aan en Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) gaf de man zijn gezichtvermogen terug. Hij vroeg toen wat voor eigendom de man wilde hebben en de man antwoordde dat hij schapen wilde, dus werd hem een drachtige ooi gegeven. De dieren vermenigvuldigden zich snel en al gauw had een van hen een vallei met kamelen,.de ander een vallei met runderen en de derde een vallei met schapen.

De engel ging in de vermomming van de man die vroeger melaats was en zei tegen hem: 'Ik ben een arme man en mijn financiÙÙle middelen zijn tijdens mijn reis uitgeput geradiya allahoe ┤anhkt en of ik op mijn bestemming aankom hangt van Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) af en van jou, dus ik vradiya allahoe ┤anhg jou in de naam van Degene Die jou die goede kleur, die mooie huid en grote rijkdom heeft gegeven om een kameel zodat ik het einddoel van mijn reis kan bereiken.' Maar hij antwoordde: 'Ik heb zo veel verplichtingen.' De engel zei: 'Ik geloof dat ik je herken. Was jij niet die melaatse die door de mensen gemeden werd en toen door Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) rijk gemaakt werd?' De man zei: 'Mijn rijkdom wordt al generaties lang van vader op zoon overgeÙÙrfd.' De engel zei: ' Als Je liegt, moge Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) je dan in de toestand terugbrengen waarin je was.'

Daarna ging hij naar de man die kaal was geweest in zijn vroegere kleding, en zei het zelfde tegen hem als hij tegen de melaatse gezegd had en hij kreeg een antwoord zoals hij van de melaatse gekregen had. Tegen deze zei hij ook: 'Als je liegt, moge Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) je dan in de toestand terugbrengen waarin je was.'

Toen ging de engel naar de blinde, verkleed zoals die vroeger gekleed was en hij zei: 'Ik ben een arme man en mijn financiÙÙle middelen zijn tijdens mijn reis uitgeput geradiya allahoe ┤anhkt en of ik op mijn bestemming aankom hangt af van Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) en van jou, dus ik vradiya allahoe ┤anhg jou, in naam van Degene die jou je gezichtsvermogen teruggegeven heeft om een schaap dat me misschien helpt mijn reis te voltooien.
De man zei: 'Ik was werkelijk blind en Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) heeft mij mijn gezichtvermogen teruggegeven. Neem wat je wenst en Iaat over wat je wenst. Ik zweer bij Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) dat ik je vandaag niet zal hinderen te nemen wat je ook wenst te nemen in naam van Allah, de Machtige en Schone.' Hij zei: 'Houd je eigendom, want je bent alleen maar op de proef gesteld, en Allah (soebhanahoe wa ta ┤ala) is tevreden met je en Zijn toorn rust op je twee kameraden."

07-05-2005, 20:23


MachAllah!!!

07-05-2005, 21:09
ook als jij een mooi verhaal hebt of iets dergelijks dat te maken heeft met de islaam mag je het hier plaatsten hoor (ook ergens anders natuurlijk )