Bekijk volle/desktop versie : Baard



Pagina's : [1] 2 3

07-05-2005, 18:45

Citaat door natasha:
Salaam aleikum broeders/zusters

De baard is voor mannen verplicht, maar mag dat ook een ringbaardje zijn?
Dit vraag ik voor een kennis.


aleikum salaam
.

07-05-2005, 18:54


Is de baardgroei verplicht ?

Ja, het is verplicht om een baard te dragen voor de man. Ik zal het hoofdstuk "Laten groeien van de baard is verplicht" uit het boek: "Islamitische Richtlijnen" door Mohammed bin Jamil Zino van uitgeverij Eltawheed overtypen:

Laten groeien van de baard is verplicht

1. Allah verteld dat de Satan heeft gezegd:
(En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen) (4:119)

Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en is gehoorzaamheid aan de Satan.

2. En Allah heeft gezegd:
(En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan) (59:7)

3. De Profeet (saw) heeft gezegd:
"Knipt de snorren bij en laat de baarden (groeien), onderscheidt jullie van de heidenen" (Overgeleverd door Muslim)

Praktisch betekend deze Hadith: knipt van jullie snorren wat over de lip komt, en laat de baard groeien als vorm van onderscheiding van de ongelovigen.

4. En hij (saw) heeft gezegd:
"Tien behoren tot de natuurlijke creatie (van de mens) : bijknippen van de snor, laten groeien van de baard, Siwaak (tanden poetsen), snuiven van water door de neus, knippen van nagels..." (Overgeleverd door Muslim)

De baard(groei) is dus door Allah geschapen. Derhalve is scheren verboden.

5. Een overlevering zegt:
"De Profeet (saw) heeft de mannen die vrouwen imiteren vervloekt." (Overleverd door Al-Boekhari)

Het scheren van de baard is een imitatie van de vrouwen. Wie dit doet stelt zichzelf bloot aan vervloeking.

6. Hij (saw) heeft gezegd:
"...Maar mijn Rabb heeft mij verplicht om mijn baard te laten en mijn snor bij te knippen" (Goed, overgeleverd door Ibn Khozaima)

Het laten groeien van de baard is een bevel van Allah en zijn Profeet (saw). Het is verplicht omdat de Profeet en zijn metgezellen zich hieraan hielden. De verplichting wordt ook verduidelijkt door het verbod in de Ahadith over het scheren van de baard.

7. Het is niet toegestaan om het haar op de wangen te scheren of om dit haar (er)uit te trekken, omdat het haar op de wangen behoort tot de baard.

8. De medische wetenschap heeft vastgesteld dat de baard de amandelen beschermt tegen een zonnesteek en dat scheren slecht is voor de huid.

9. De baard siert de man en Allah heeft de baard geschapen om de man te onderscheiden van de vrouw.

We zien dat Allah dit ook doet bij andere creaties, zo heeft de haan ook een 'baard' die hem onderscheidt.

Toen een man geschoren en wel bij zijn vrouw binnenkwam, tijdens de huwelijksnacht, terwijl hij daarvoor wel een baard had, verliet zij deze man omdat ze hem niet meer knap vond. Andere vrouwen vroegen aan een vrouw waarom zij een man met een baard trouwde. Zij antwoordde: 'Ik trouw met een man en geen vrouw!'

10. Het scheren van de baard is een grote zonde. Deze zonde moet bestreden worden, omdat de Profeet (saw) heeft gezegd:

"Wie van jullie iets slechts ziet, laat hij dit dan veranderen met zijn hand, als hij dit niet kan dan met zijn tong, als hij dat niet kan dan met zijn hart. Dit is de zwakste vorm van geloof" (Overgeleverd door Muslim)

11. Ik (de auteur) vroeg eens aan iemand die zijn baard scheerde: 'Hou jij van de Profeet (saw)?'. Hij antwoordde:'Ja, heel erg.'Ik zei tegen hem: 'De Profeet (saw) zegt:

"Laat de baarden groeien"

Wie van de Profeet (saw) houdt, gehoorzaamt hij hem of is hij hem ongehoorzaam?' Waarop hij antwoordde: 'Hij gehoorzaamt hem.' Hij beloofde mij vervolgens om zijn baard te laten groeien.

12. Als je vrouw het niet eens met je is dat je je baard laat, zeg haar dan dat je een moslim bent, die vreest om Allah ongehoorzaam te zijn. Geef haar een geschenk en vertel haar dat de Profeet (saw) heeft gezegd:

"Er is geen gehoorzaamheid aan een schepsel, om Allah ongehoorzaam te zijn" (Authentiek, overgeleverd door Ahmad)
------------------------------------------------------------------
Ik hoop dat jullie nu zijn overtuigd. Ik had laatst nog een programma gezien waarin vragen worden gesteld aan een sheik. Er werd in de aflevering een paar keer gevraagd over de baard en hij zei dat er geen twijfel over bestaat dat het verplicht is, en dat alle Oelama het er over eens zijn, op één punt na en dat is of er haartjes mogen worden afgeknipt (wilde haren).



Ik denk dat een ringbaard, wordt netjes gemaakt en telkens bijgehouden... Wa Allah ou a3lam.

07-05-2005, 19:16
een ringbaard wordt geschoren toch?

07-05-2005, 22:38
mannen met baarden stralen reinheid uit!! ik vind dat zoooo mashallah mooi staan bij een man. als ik een man zie zonder baard, doet dat me denken aan een vrouw... hebben jullie dat niet??

07-05-2005, 23:48


als ik mijn baard weg scheer dan voel ik me ontbloot op de een of andere manier, maar ik kan hem ook weer niet te lang laten groeien van mijn werk en ik vind hem dan ook gaan irriteren, dus ik heb zeg maar twee á drie weken een baard en dan weer een weekje niet want dan groeit omdat ik hem na max. drie weken scheer. mijn baard staat gelukkig wel, het heeft iets charismatisch en voel me ook lekker met baard, alsof ik de wereld aankan en niemand kan me kleineren, misschien moet je hem daarom ook dragen omdat het je een zelfverzekerd gevoel geeft.

dillema's, dillema's

07-05-2005, 23:54
wat is nou een ringbaardje? Heb zelf geen flauw idee

wasalaam

07-05-2005, 23:54
een ringbaardje is een sik en een snor zoals indonesiers dat doen, dat is geen baard.

De baard is een volle baard, geen streepje of craig david of onzin. En een baard is ook geen al azhar modeverschijnsel van een paar dagen, grijs van kleur.

De baard is zoals de baard van de profeet sallahu 3alayhi wa salem en dat is een volle baard, ongeschoren.

Een sik is per definitie geen baard, maar dat is dat je 75% afscheert en een klein stukje op je kin laat groeien, dat is geen baard.

07-05-2005, 23:57

Citaat door mohamedleiden:
een ringbaardje is een sik en een snor zoals indonesiers dat doen, dat is geen baard.

De baard is een volle baard, geen streepje of craig david of onzin. En een baard is ook geen al azhar modeverschijnsel van een paar dagen, grijs van kleur.

De baard is zoals de baard van de profeet sallahu 3alayhi wa salem en dat is een volle baard, ongeschoren.

Een sik is per definitie geen baard, maar dat is dat je 75% afscheert en een klein stukje op je kin laat groeien, dat is geen baard.
Jaazak Allah oegaayran Aghie

07-05-2005, 23:59
Voor je het weet laten mensen drie haartjes op hun kin en dan bleken ze die, denkende dat ze aan de verplichting hebben voldaan.

Ringbaardje is een ringetje om je mond, dus een snor en op je kin wat haartjes van een paar dagen oud. Dat is geen lihya, geen baard.

Als je wil weten wat een baard is kijk dan naar sudais, of de baard van shuraim.

Zoals iemand hierboven al zei, de discussie zit hem alleen in verwilderde haartjes oe allahoe a3lam dus haartjes die op plekken zitten waar normaal geen haar hoort te zitten.

08-05-2005, 15:47

Citaat door dromer:
als ik mijn baard weg scheer dan voel ik me ontbloot op de een of andere manier, maar ik kan hem ook weer niet te lang laten groeien van mijn werk en ik vind hem dan ook gaan irriteren, dus ik heb zeg maar twee á drie weken een baard en dan weer een weekje niet want dan groeit omdat ik hem na max. drie weken scheer. mijn baard staat gelukkig wel, het heeft iets charismatisch en voel me ook lekker met baard, alsof ik de wereld aankan en niemand kan me kleineren, misschien moet je hem daarom ook dragen omdat het je een zelfverzekerd gevoel geeft.

dillema's, dillema's

Verberg je zonden agy.

08-05-2005, 16:01

Citaat door AbouMoussa:
Verberg je zonden agy.
een baard is er om je zondes te verbergen, bedoel je dat? als ik een baard heb dan blijf ik weg van zondes dat klopt wel, althans kleintjes zoals iets verkeerd zeggen gebeurt nog wel maar minimaal.

08-05-2005, 16:03

Citaat door dromer:
een baard is er om je zondes te verbergen, bedoel je dat? als ik een baard heb dan blijf ik weg van zondes dat klopt wel, althans kleintjes zoals iets verkeerd zeggen gebeurt nog wel maar minimaal.
aghie ik denk dat de broeder bedoelt dat je je zondes niet moet vermelden dus voor je houden aghie Allahoe A3lam

wasalaam

08-05-2005, 16:03



Citaat door dromer:
een baard is er om je zondes te verbergen, bedoel je dat? als ik een baard heb dan blijf ik weg van zondes dat klopt wel, althans kleintjes zoals iets verkeerd zeggen gebeurt nog wel maar minimaal.
allah soebhana wa ta3ala geeft ons de mogelijkheid om onze zonden te verbergen... maak ze dan ook niet kenbaar. ik denk dat hij dat bedoelt. en ook ik was dat helemaal vergeten.
want er zijn mannen die 's avonds een zonde plegen en allah soebhana wa ta3ala bedekt zijn zonde door middel van de nacht waardoor niemand deze zal zien. maar als de ochtend aanbreekt zegt de zondaar tegen de mensen: o jij.. en jij ik heb dit en dit 's nachts gedaan.. maar valt dat hiermee te vergelijken abou moussa??

08-05-2005, 16:06

Citaat door maryam_maroc:
allah soebhana wa ta3ala geeft ons de mogelijkheid om onze zonden te verbergen... maak ze dan ook niet kenbaar. ik denk dat hij dat bedoelt. en ook ik was dat helemaal vergeten.
want er zijn mannen die 's avonds een zonde plegen en allah soebhana wa ta3ala bedekt zijn zonde door middel van de nacht waardoor niemand deze zal zien. maar als de ochtend aanbreekt zegt de zondaar tegen de mensen: o jij.. en jij ik heb dit en dit 's nachts gedaan.. maar valt dat hiermee te vergelijken abou moussa??
Die ahadith ging over het doorvertellen van bedgeheimen

Allah A3lem.

08-05-2005, 16:09

Citaat door yasmin2:
Die ahadith ging over het doorvertellen van bedgeheimen

Allah A3lem.
abou moessa???

Pagina's : [1] 2 3