Bekijk volle/desktop versie : Column Lamyae Aharouay: situatie Al-Hoceima, "Feiten hebben we al, nu nog empathie"



Pagina's : [1] 2 3

03-08-2017, 19:25
Feiten hebben we al, nu nog empathie
Lamyae Aharouay
3 augustus 2017

Op vakantie in Marokko lees ik de prachtig opgetekende serie van Nadia Ezzeroili en Hassan Bahara in de Volkskrant over de protesten in Al Hoceima. Die stad ligt nog geen vier uur rijden van Tanger, waar ik verblijf. Toch lijkt het alsof ik over een ander land lees. Wie in Tanger is, hoeft weinig mee te krijgen van de wanhoop in Al Hoceima.


En dat is precies het probleem.

Mijn ouders komen oorspronkelijk uit het Rifgebergte, maar ze zijn op jonge leeftijd verhuisd naar de grote stad. Twaalf jaar was ik, toen ik voor het laatst in het dorp van mijn vader was. Ik herinner me het prachtige landschap nog, een waterval, de huizen die eerder hutjes waren, het konijn waar ik mee speelde en dat later geslacht werd, de ritjes die we op paarden maakten naar het land dat bewerkt moest worden en de lichte opluchting toen we weer terug naar de stad reden.

Inmiddels is alles anders, vertelt mijn vader, die nog elk jaar afreist naar het dorp. Er is elektriciteit, de hutjes zijn nu grote huizen, de primitieve omstandigheden veranderen steeds meer in de luxe van de stad. Maar het gaat langzaam, te langzaam. Het tempo is niet te vergelijken met de ontwikkelingen in de grote stad. Die stad lijkt bij ieder bezoek weer groter te worden. De appartementencomplexen en luxevilla’s schieten in Tanger als paddestoelen uit de grond. Er zijn golfresorts, en vorig jaar opende een groot gloednieuw winkelcentrum zijn deuren, zoals je ze ook ziet in Qatar of Dubai. De volledige boulevard is onder handen genomen, er is een nieuwe jachthaven gebouwd.

Dit is het plaatje dat de buitenstaander ziet. De voorspoed is niet te voelen in alle portemonnees. Als ik in Tanger de protesten in Al Hoceima ter sprake probeer te brengen, hoor ik veel begrip voor de protesteerders. Het geld is de afgelopen jaren voornamelijk geïnvesteerd in de grote steden. De Marokkaanse overheid heeft te weinig oog voor de basisvoorzieningen in de regio. Het is niet meer dan logisch is dat mensen goed onderwijs en gezondheidszorg eisen, dus er is geen discussie over hun achtergestelde positie.

En dan hoor ik de maar. Moeten die protesten nou echt? Is dit geen voorbode van afsplitsing van de Riffijnen? De Arabische seizoenswisseling, van lente naar herfst, staat iedereen nog vers in het geheugen gegrift. De gevolgen ervan zijn nog dagelijks terug te zien op de nieuwszenders die in zo’n beetje elk café aanstaan.

Het doet denken aan de aardbevingsproblematiek in Groningen. Niet de aard van het probleem uiteraard, maar wel het mechanisme. De rest van Nederland vindt er wel wat van, maar gaat er niet de barricades voor op. Je leest erover, je vindt het best vervelend voor de mensen die er last van hebben en je gaat weer over tot de orde van de dag. Andermans ellende is best erg, maar het wordt pas urgent als het jou overkomt.

Als krantenlezer neem je de feiten in je op, je voelt er misschien iets bij, het laat je soms voor even niet los. Maar als de rampspoed zich dichterbij afspeelt, ben je dat van de ander al snel vergeten. De Noorse publieke omroep is een kwart jaar geleden begonnen met een experiment. Wie wil reageren op een nieuwsverhaal op de website, moet bij een aantal onderwerpen eerst een korte quiz doen en drie multiplechoicevragen beantwoorden over het onderwerp. Pas als blijkt dat je over genoeg relevante kennis beschikt, mag je commentaar achterlaten. En het werkt, de reacties zijn inhoudelijker en vaker een toevoeging aan de artikelen.

We hebben alle feiten over Al Hoceima of Groningen: een kennisquiz zou een makkie moeten zijn. Maar in Al Hoceima of Groningen of in welk achtergesteld gebied dan ook hebben ze niet zoveel aan onze feitelijke kennis. Daar kunnen ze juist wel wat van onze empathie gebruiken.

Lamyae Aharouay werkt als redacteur bij BNR Nieuwsradio.

Bron: http://https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/03/feiten-hebben-we-al-nu-nog-empathie-12338324-a1568734

03-08-2017, 19:26


Goed stuk. De spijker op z'n kop!

03-08-2017, 19:36
Mijn opa verhuisde van Nador naar Tanger voor dezelfde redenen dat mensen uit de dorpen naar Rotterdam verhuisden vanwege de werk in het haven.

Als ik een directeur van een multinational zou zijn en ik zoek een geschikt locatie om industrie te bouwen dan denk ik niet eens aan Hoceima.

Je kan niet veel doen met een plaatsje in de bergen anders dan misschien een toeristisch trekpleister ervan te maken. Wat je wel kan doen en zeker moet doen als regering is ziekenhuizen bouwen en scholen.

03-08-2017, 19:43

Citaat door drenkeling1:
Mijn opa verhuisde van Nador naar Tanger voor dezelfde redenen dat mensen uit de dorpen naar Rotterdam verhuisden vanwege de werk in het haven.

Als ik een directeur van een multinational zou zijn en ik zoek een geschikt locatie om industrie te bouwen dan denk ik niet eens aan Hoceima.

Je kan niet veel doen met een plaatsje in de bergen anders dan misschien een toeristisch trekpleister ervan te maken. Wat je wel kan doen en zeker moet doen als regering is ziekenhuizen bouwen en scholen.
vergeet niet dat hoceima op een tectonische plaat zit, waar elke paar jaar een aardbeving is
je moet wel gek zijn als investeerder om grote bouwprojecten in hoceima op te zetten , 1 aardbeving en weg is je investering.
dit is ook een belangrijke factor waarom investeerders geen interesse hebben in hoceima.

maar ja aan de andere kant, tokyo zit ook op een tectonische plaat en daar zijn ook altijd aardbevingen maar daar heb je wel miljarden investeringen.
Maar 1 van de meest ontwikkelde landen op aarde kun je niet met vuilnisbelt marokko vergelijken helaas.

03-08-2017, 19:44



Citaat door drenkeling1:
Mijn opa verhuisde van Nador naar Tanger voor dezelfde redenen dat mensen uit de dorpen naar Rotterdam verhuisden vanwege de werk in het haven.

Als ik een directeur van een multinational zou zijn en ik zoek een geschikt locatie om industrie te bouwen dan denk ik niet eens aan Hoceima.

Je kan niet veel doen met een plaatsje in de bergen anders dan misschien een toeristisch trekpleister ervan te maken. Wat je wel kan doen en zeker moet doen als regering is ziekenhuizen bouwen en scholen.
welke industrie is in al hoceima niet geschikt en waarom niet..

03-08-2017, 19:45

Citaat door DEMO:
welke industrie is in al hoceima niet geschikt en waarom niet..
ahahaah bouwprojecten bijvoorbeeld
ga maar een grote winkelcentrum a la morocco mall in hoceima bouwen
1 aardbeving en bye bye.

03-08-2017, 19:50

Citaat door Alcoholist..:
ahahaah bouwprojecten bijvoorbeeld
ga maar een grote winkelcentrum a la morocco mall in hoceima bouwen
1 aardbeving en bye bye.
hoeveel bouwprojecten huizen of appartementen zijn al door aardbevingen vernietigd tot nu toe..

03-08-2017, 19:51
agadir 1960

[video=youtube;6aKxhOvRtxA]https://www.youtube.com/watch?v=6aKxhOvRtxA[/video]

03-08-2017, 20:57
Nu ik jullie reacties zo lees, zie ik 'per toeval' meer overeenkomsten tussen Al-Hoceima en Groningen

- beide gebieden zitten in een Aardbevingsgevoelige zone
- beiden zitten in het Noorden van een land
- beiden zijn economisch achtergesteld t.o.v. de rest van het land
- braindrain van hoog (en vroeger laag)geschoolde mensen naar de grote steden en het buitenland
- beide bevolkingsgroepen staan bekend om het beeld van het hebben van de nuchtere boerenmentaliteit!

03-08-2017, 21:39
Het verschil is dat de mensen in Groningen niet de straat op gingen met republiekeinse vlaggen en smerige activisten vanuit duitsland of belgië opriepen om separatisme. Vandaar heb ik 1000x meer empathie en begrip voor Groningers en hun eisen dan die van ranzige figuren als Zefzafi, Yuba Zalen, Youba Thori Thori, Yuba Wissin, Amazigh Ayaou, Rachid ait Hammou, Mounir Kejji, Said Chaou, Richard ben Azzouz, Marcouch en consorten

03-08-2017, 23:38

Citaat door IncognitoX:
Je gaat mee in de clichés. Heel Marokko is achtergesteld. Dat er paar wegen zijn en loften zijn veranderd niets aan het feit dat de inheemse bevolking in erbarmelijke toestanden leven. Zo erg dat ze in het Zuiden (waar ze toch zo moderne golfbanen en hotels hebben) van sekstoerisme een industrie hebben gemaakt en waar pedofielen zomaar kinderen kunnen krijgen. Dat is geen welvaart of economische vooruit gang, maar uiterlijke schijn van welvaart voor toeristen die daar 3 weken zitten.
Limburg (ook het zuiden van NL zeg maar de swassa van NL :hihi is ook achtergesteld tov de randstad (casa, Rabat enz)
Het waren ook maar een aantal OGENSCHIjNLiJkE overeenkomsten die mij was opgevallen....je moet het niet al te serieus opvatten

04-08-2017, 00:06

Citaat door DEMO:
welke industrie is in al hoceima niet geschikt en waarom niet..
industrie vestigd zich centraal,zodat ze kosten kunnen besparen met de transport. Wanneer je midden marokko gaat vestigen kun je de rest van marokko beter bereiken dan dat je in al hocaima zit.

Vele buitenlandse bedrijven laten hun producten in marokko fabriceren en gaan dan meestal in Tanger of Casablanca zitten zodat de goederen meteen op de boot kunnen om verder geëxporteerd kunnen worden.

Voordat de haven er was stelde tanger niets niets niet voor,,,,het was een slapende kust stadje dat enkel in de zomer leefde,,,,de rest van het jaar was het dood net zoals alle Spaanse steden aan de costa's.

04-08-2017, 00:07



Citaat door SidiOmar:
Nu ik jullie reacties zo lees, zie ik 'per toeval' meer overeenkomsten tussen Al-Hoceima en Groningen

- beide gebieden zitten in een Aardbevingsgevoelige zone
- beiden zitten in het Noorden van een land
- beiden zijn economisch achtergesteld t.o.v. de rest van het land
- braindrain van hoog (en vroeger laag)geschoolde mensen naar de grote steden en het buitenland
- beide bevolkingsgroepen staan bekend om het beeld van het hebben van de nuchtere boerenmentaliteit!
wat een onzin bij elkaar..
de overeenkomsten zijn minimaal en zijn geologische van aard maar niet van beleidsvorming door verschillende regeringen..

04-08-2017, 00:12

Citaat door 19TANGER77:
industrie vestigd zich centraal,zodat ze kosten kunnen besparen met de transport. Wanneer je midden marokko gaat vestigen kun je de rest van marokko beter bereiken dan dat je in al hocaima zit.

Vele buitenlandse bedrijven laten hun producten in marokko fabriceren en gaan dan meestal in Tanger of Casablanca zitten zodat de goederen meteen op de boot kunnen om verder geëxporteerd kunnen worden.

Voordat de haven er was stelde tanger niets niets niet voor,,,,het was een slapende kust stadje dat enkel in de zomer leefde,,,,de rest van het jaar was het dood net zoals alle Spaanse steden aan de costa's.
dus als je een visindustrie wilt opzetten dan moet je dat ook in het binnenland doen omdat het centraal ligt..
jouw voorbeelden van Tanger en casa link je aan de havens die daar zijn opgezet,waarom zou alhoceima niet van een haven worden voorzien..

04-08-2017, 00:31

Citaat door 19TANGER77:
industrie vestigd zich centraal,zodat ze kosten kunnen besparen met de transport. Wanneer je midden marokko gaat vestigen kun je de rest van marokko beter bereiken dan dat je in al hocaima zit.

Vele buitenlandse bedrijven laten hun producten in marokko fabriceren en gaan dan meestal in Tanger of Casablanca zitten zodat de goederen meteen op de boot kunnen om verder geëxporteerd kunnen worden.

Voordat de haven er was stelde tanger niets niets niet voor,,,,het was een slapende kust stadje dat enkel in de zomer leefde,,,,de rest van het jaar was het dood net zoals alle Spaanse steden aan de costa's.
Verschil is dat alhuceima 100 jaar geleden nog niet eens bestond, gewoon zand met struiken. Nu eisen de grappenmakers dat het net als Tanger en Casablanca moet worden

Pagina's : [1] 2 3