Nepotisme
30-07-2017, 01:29
Vertaling via google van deze troonrede:
http://www.mapnews.ma/en/discours-messages-sm-le-roi/full-text-royal-speech-occasion-throne-day
cut & paste
Volledige tekst van de Royal Speech op de gelegenheid van de troondag
29 juli 2017
Printbare versie
Tetouan - HM Koning Mohammed VI behandelde zaterdag een toespraak aan het volk ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van de Troondag.
Volledige tekst van de Royal Speech op de gelegenheid van de troondag
29 juli 2017
De toespraak is als volgt:
"God zij geprezen,
Mag vrede en zegeningen zijn op de Profeet, Zijn Kith en Kin
Beste Burgers,
Vandaag viert we de achttiende verjaardag van mijn toetreding tot de troon, in een nationale omgeving, gekenmerkt door prestaties en uitdagingen.
Deze jaarlijkse viering is een gelegenheid om de onderlinge verbintenissen van de Bei'a te verenigen die ons verenigen en samen te stellen van de staat van de natie.
De ontwikkelingsprojecten en de uitgevoerde politieke en institutionele hervormingen richten zich op één doel: burgers dienen, waar ze ook zijn. Er is geen verschil tussen noord en zuid, oost en west, stedelijke en landelijke gebieden.
Het is waar dat Marokko's middelen beperkt zijn. Het is ook een feit dat veel regio's meer fundamentele sociale diensten nodig hebben.
Marokko is echter voortdurend aan het ontwikkelen, door de genade van de Almachtige. Vooruitgang is duidelijk en echt; Het wordt erkend over de hele linie en in alle sectoren.
Vandaag zien we echter blinkende paradoxen die moeilijk te begrijpen of te accepteren zijn.
Enerzijds heeft Marokko onbetwistbare geloofwaardigheid op continentaal en internationaal niveau, de achting en overweging van onze partners en het vertrouwen van grote beleggers, zoals de Boeing, Renault en Peugeot groepen. Maar aan de andere kant zijn we geschokt door de eindresultaten, de feiten op de grond en de bescheiden prestaties in bepaalde sociale sectoren, zozeer dat het schandelijk is om te erkennen dat we eigenlijk over Marokko spreken.
Het is weliswaar dat onze actie via een aantal sectorale plannen - zoals die met betrekking tot landbouw, industrie en hernieuwbare energie - succesvol is geweest, menselijke en lokale ontwikkelingsprogramma's, die een positieve invloed hebben op de levensomstandigheden van de burgers, ons niet doen Krediet, noch passen ze bij onze ambities.
In veel sectoren komt dit vooral door de ontoereikendheid van gezamenlijk optreden, het ontbreken van een nationale strategische dimensie, inconsistentie in plaats van harmonie, afwijking en uitstel in plaats van ondernemerschap en concrete actie.
Deze paradoxen zijn nog meer acuut wanneer we de particuliere sector vergelijken - die efficiënt en competitief is, en dat is gebaseerd op een bestuursmodel dat incentives heeft, evenals opvolgings- en bewakingsmechanismen - naar de publieke sector, met name onze staatsdienst , Die lijdt aan slecht bestuur en zwakke prestaties.
De particuliere sector trekt de beste human resources die in ons land worden getraind. Zij zijn betrokken bij het beheer van grote internationale groepen in Marokko en kleine en middelgrote Marokkaanse ondernemingen.
Wat de ambtenaren betreft, hebben veel van hen niet de vereiste vaardigheden, kwalificaties of ambities; Bovendien worden ze niet altijd geleid door een verantwoordelijkheidszin.
Sommigen van hen rapporteren alleen voor korte tijdsperioden aan te werken, maar liever te beschikken over bescheiden - maar gegarandeerd - betalen, in plaats van hard werken om hun sociale omstandigheden te verbeteren.
Een van de problemen die Marokko vooruitgang belemmeren is de zwakte van de overheidsdienst, hetzij op het gebied van governance, efficiëntie of de kwaliteit van de door de burgers verstrekte diensten.
Zo zijn de regionale investeringscentra - met uitzondering van een of twee - een probleem. Ze belemmeren de investeringen in plaats van te dienen als een mechanisme dat stimulansen biedt en de problemen van investeerders op regionaal niveau oplossen, zonder dat ze naar de overheidsdiensten moeten gaan.
Dit heeft een negatieve invloed op regio's die last hebben van onvoldoende - soms onbestaande - particuliere investeringen en van de zwakke prestaties van de overheidssector. Dit beïnvloedt op zijn beurt de levensomstandigheden van de burgers.
De uitdaging is nog meer schrikwekkend in regio's met het grootste tekort aan gezondheid, onderwijs en culturele diensten, en daarbij niet te wijten aan het gebrek aan banen. Grotere coöperatieve inspanningen zijn nodig om kloven te sluiten en deze regio's te helpen om de anderen in de gaten te houden.
Omgekeerd genieten regio's met een levendige private sector, zoals Casablanca, Rabat, Marrakech en Tanger, een sterke economische dynamiek die zowel rijkdom als werk creëert.
Om deze situatie te beëindigen, moeten governors, caids, bestuurders, personeelsleden, lokale ambtenaren, enz. Hard werken, net als personeel in de particuliere sector - of zelfs moeilijker. Zij zouden een verantwoordelijkheidsgevoel moeten opleveren die kredietverlening aan de overheidsdienst verleent en concrete resultaten oplevert, aangezien deze ambtenaren de belangen van de burgers hebben toevertrouwd.
http://www.mapnews.ma/en/discours-messages-sm-le-roi/full-text-royal-speech-occasion-throne-day
cut & paste
Volledige tekst van de Royal Speech op de gelegenheid van de troondag
29 juli 2017
Printbare versie
Tetouan - HM Koning Mohammed VI behandelde zaterdag een toespraak aan het volk ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van de Troondag.
Volledige tekst van de Royal Speech op de gelegenheid van de troondag
29 juli 2017
De toespraak is als volgt:
"God zij geprezen,
Mag vrede en zegeningen zijn op de Profeet, Zijn Kith en Kin
Beste Burgers,
Vandaag viert we de achttiende verjaardag van mijn toetreding tot de troon, in een nationale omgeving, gekenmerkt door prestaties en uitdagingen.
Deze jaarlijkse viering is een gelegenheid om de onderlinge verbintenissen van de Bei'a te verenigen die ons verenigen en samen te stellen van de staat van de natie.
De ontwikkelingsprojecten en de uitgevoerde politieke en institutionele hervormingen richten zich op één doel: burgers dienen, waar ze ook zijn. Er is geen verschil tussen noord en zuid, oost en west, stedelijke en landelijke gebieden.
Het is waar dat Marokko's middelen beperkt zijn. Het is ook een feit dat veel regio's meer fundamentele sociale diensten nodig hebben.
Marokko is echter voortdurend aan het ontwikkelen, door de genade van de Almachtige. Vooruitgang is duidelijk en echt; Het wordt erkend over de hele linie en in alle sectoren.
Vandaag zien we echter blinkende paradoxen die moeilijk te begrijpen of te accepteren zijn.
Enerzijds heeft Marokko onbetwistbare geloofwaardigheid op continentaal en internationaal niveau, de achting en overweging van onze partners en het vertrouwen van grote beleggers, zoals de Boeing, Renault en Peugeot groepen. Maar aan de andere kant zijn we geschokt door de eindresultaten, de feiten op de grond en de bescheiden prestaties in bepaalde sociale sectoren, zozeer dat het schandelijk is om te erkennen dat we eigenlijk over Marokko spreken.
Het is weliswaar dat onze actie via een aantal sectorale plannen - zoals die met betrekking tot landbouw, industrie en hernieuwbare energie - succesvol is geweest, menselijke en lokale ontwikkelingsprogramma's, die een positieve invloed hebben op de levensomstandigheden van de burgers, ons niet doen Krediet, noch passen ze bij onze ambities.
In veel sectoren komt dit vooral door de ontoereikendheid van gezamenlijk optreden, het ontbreken van een nationale strategische dimensie, inconsistentie in plaats van harmonie, afwijking en uitstel in plaats van ondernemerschap en concrete actie.
Deze paradoxen zijn nog meer acuut wanneer we de particuliere sector vergelijken - die efficiënt en competitief is, en dat is gebaseerd op een bestuursmodel dat incentives heeft, evenals opvolgings- en bewakingsmechanismen - naar de publieke sector, met name onze staatsdienst , Die lijdt aan slecht bestuur en zwakke prestaties.
De particuliere sector trekt de beste human resources die in ons land worden getraind. Zij zijn betrokken bij het beheer van grote internationale groepen in Marokko en kleine en middelgrote Marokkaanse ondernemingen.
Wat de ambtenaren betreft, hebben veel van hen niet de vereiste vaardigheden, kwalificaties of ambities; Bovendien worden ze niet altijd geleid door een verantwoordelijkheidszin.
Sommigen van hen rapporteren alleen voor korte tijdsperioden aan te werken, maar liever te beschikken over bescheiden - maar gegarandeerd - betalen, in plaats van hard werken om hun sociale omstandigheden te verbeteren.
Een van de problemen die Marokko vooruitgang belemmeren is de zwakte van de overheidsdienst, hetzij op het gebied van governance, efficiëntie of de kwaliteit van de door de burgers verstrekte diensten.
Zo zijn de regionale investeringscentra - met uitzondering van een of twee - een probleem. Ze belemmeren de investeringen in plaats van te dienen als een mechanisme dat stimulansen biedt en de problemen van investeerders op regionaal niveau oplossen, zonder dat ze naar de overheidsdiensten moeten gaan.
Dit heeft een negatieve invloed op regio's die last hebben van onvoldoende - soms onbestaande - particuliere investeringen en van de zwakke prestaties van de overheidssector. Dit beïnvloedt op zijn beurt de levensomstandigheden van de burgers.
De uitdaging is nog meer schrikwekkend in regio's met het grootste tekort aan gezondheid, onderwijs en culturele diensten, en daarbij niet te wijten aan het gebrek aan banen. Grotere coöperatieve inspanningen zijn nodig om kloven te sluiten en deze regio's te helpen om de anderen in de gaten te houden.
Omgekeerd genieten regio's met een levendige private sector, zoals Casablanca, Rabat, Marrakech en Tanger, een sterke economische dynamiek die zowel rijkdom als werk creëert.
Om deze situatie te beëindigen, moeten governors, caids, bestuurders, personeelsleden, lokale ambtenaren, enz. Hard werken, net als personeel in de particuliere sector - of zelfs moeilijker. Zij zouden een verantwoordelijkheidsgevoel moeten opleveren die kredietverlening aan de overheidsdienst verleent en concrete resultaten oplevert, aangezien deze ambtenaren de belangen van de burgers hebben toevertrouwd.