Bekijk volle/desktop versie : De Kalian-moskee in Boekhara - Oezbekistan



Pagina's : [1] 2

23-07-2017, 10:01
Eeuwenlang leidden handelaren hun karavanen over de lange handelsroutes door de woestijn.



De verlichte grote Kalian Minaret leidde hen, als vuurtoren van de woestijn, naar de bijzondere stad Boekhara (waar Imam Al-Bukhari vandaan komt). Van hieruit was de oproep tot het gebed over de gehele stad te horen en dit werd via een netwerk van tweehonderd minaretten tot aan de rand van de stad doorgegeven.

Sinds de bouw in 1127 stond en staat de minaret zowel letterlijk als figuurlijk in het centrum van Boekhara en domineert het de skyline van de stad. De opvallende minaret wist zelfs indruk te maken op de wrede Djengis Khan. Terwijl hij namelijk zelden steden spaarde van plunderingen en verwoesting, spaarde hij tijdens de inval in 1220 deze stad.

De enige persoon die teleurgesteld was in de minaret was de architect zelf. Hij betreurde dat 'de vlucht van mijn fantasie hoger was dan de minaret die ik bouwde'. Hij had de minaret met grote vaardigheid en geduld gebouwd en legde de basis van een ingenieuze specie, met als speciaal ingrediënt kamelenmelk. Na gebruik ervan verdween hij voor twee jaar en hij kwam pas terug toen hij zeker wist dat de specie voldoende tijd had gehad om uit te harden. Het was met zijn 50 meter de hoogste minaret ter wereld en zou hierna centraal blijven in het leven van Boekhara, vanwege zijn religieuze functie. De minaret leidde reizigers naar Boekhara en diende als uitkijktoren tijdens oorlogen.

Aan de voet van de minaret bevindt zich de Kalian-moskee, Boekhara's Vrijdagmoskee, een van de oudste en grootste moskeeën van Central Azië. Op zijn enorme binnenplaats past een gemeenschap van wel twaalfduizend mensen. Rond de onderrand van de Koepel staat een inscriptie : 'Onsterfelijkheid behoort toe aan Allah'.

Het werd er al in 795 gebouwd. In de loop van de eeuwen werd de moskee uitgebreid, verwoest en herbouwd en haar huidige uiterlijk stamt uit 1514. De moskee diende bijna vijf eeuwen als Boekhara's Vrijdag-moskee, met uitzondering van een korte onderbreking tijdens de Sovjetperiode.

Bron: http://www.trip2orient.com/nl

23-07-2017, 11:19


Ze hebben in de loop van de tijd ook behoorlijk wat mensen naar beneden gedonderd van die minaret.

23-07-2017, 11:27
Hm zijderoute.

23-07-2017, 12:02
oezbekistan is een smerige laag land vol met hoeren en tuig. ga daar niet naar toe.

23-07-2017, 12:13


Relevantie? Nieuwswaarde?

23-07-2017, 13:26
Hebben jullie azijn gedronken deze ochtend? Aanschouw de islamitische geschiedenis en respecteer het of houd je bakkes dicht.

23-07-2017, 14:04

Citaat door __layla__:
oezbekistan is een smerige laag land vol met hoeren en tuig. ga daar niet naar toe.
U bedoelt?
Ik ben genoeg zeer aardige mensen tegen gekomen in dat land, zover ik weet geen hoeren, maar die zullen er echt wel zijn.
En ja, ook corrupte mensen, maar om alle landen niet te bezoeken waar corrupte mensen zijn, dan blijft alleen Rottumerplaat over, daar leven alleen vogels.

http://https://nl.wikipedia.org/wiki/Rottumerplaat

23-07-2017, 17:36

Citaat door fritskaptijn:
U bedoelt?
Ik ben genoeg zeer aardige mensen tegen gekomen in dat land, zover ik weet geen hoeren, maar die zullen er echt wel zijn.
En ja, ook corrupte mensen, maar om alle landen niet te bezoeken waar corrupte mensen zijn, dan blijft alleen Rottumerplaat over, daar leven alleen vogels.

http://https://nl.wikipedia.org/wiki/Rottumerplaat
wat deed je in oezbekistan dan? welke plaatsen heb je daar bezocht? die mensen lijken toch op een mix van chinees achtig?

23-07-2017, 18:06

Citaat door __layla__:
wat deed je in oezbekistan dan? welke plaatsen heb je daar bezocht? die mensen lijken toch op een mix van chinees achtig?
De Oezbeken zijn een Turks volk.

23-07-2017, 18:10

Citaat door Leejla:
De Oezbeken zijn een Turks volk.
maar ze zijn een mix van chinees en indo-iraans, europees. de oorspronkelijke turken waren aziatisch net als de Mongolen. alleen hebben ze gemixt met de indo-iraanse volkeren van centraal-azie.

in iedergeval. ze zien eruit als een mix van een chinees en zuid-europeaan

23-07-2017, 18:21
Sammerkant, Kiva, fergana vallei, Buchara Tasjkent.
Als je het exact wil weten moet ik het even opzoeken.
Het was meen ik rond 2000 dat ik er was.

23-07-2017, 18:22

Citaat door __layla__:
maar ze zijn een mix van chinees en indo-iraans, europees. de oorspronkelijke turken waren aziatisch net als de Mongolen. alleen hebben ze gemixt met de indo-iraanse volkeren van centraal-azie.

in iedergeval. ze zien eruit als een mix van een chinees en zuid-europeaan
Nogmaals ze zijn een Turks volk. Rest van je onzin kan je bij je houden.

23-07-2017, 18:27



Citaat door Leejla:
Nogmaals ze zijn een Turks volk. Rest van je onzin kan je bij je houden.
maar turks betekent niks. de turken van turkije zijn een bastaarden volk van grieken, armenen, arabieren, enz. maar ze noemen zich turks. maakt niks uit.

23-07-2017, 18:32

Citaat door __layla__:
maar turks betekent niks. de turken van turkije zijn een bastaarden volk van grieken, armenen, arabieren, enz. maar ze noemen zich turks. maakt niks uit.
Iedereen die in Turkije onder die vlag leeft is Turks. Oh en Kazachstan, Kirgizië, Turkmenistan, Oezbekistan, Turkije, Azerbeidzjan, Turks-Cyprus. Dit zijn allemaal Turkse landen. Ga maar lekker janken Hans

23-07-2017, 18:33

Citaat door Leejla:
Iedereen die in Turkije onder die vlag leeft is Turks. Oh en Kazachstan, Kirgizië, Turkmenistan, Oezbekistan, Turkije, Azerbeidzjan, Turks-Cyprus. Dit zijn allemaal Turkse landen. Ga maar lekker janken Hans
turken zijn harige grieken die de verturkst zijn. dat is genetisch bewezen. dat kan je ook wel aan hun uiterlijk zien. behaarde griekse apen zijn turken.

kazakhstan en kirgizie zijn het meest turks ja. want die lijken op de mongolen.

Pagina's : [1] 2