Bekijk volle/desktop versie : Is dit type van lening haraam



29-06-2017, 17:32
AsSalaam aleykom,

Ik leen voor een broeder 100€ en gebruik zijn gsm voor een maandje.

Ik heb hier dus een voordeel uit mijn lening. Nadien geeft hij 100€ terug en geef ik zijn gsm terug.

29-06-2017, 17:37


2de voorbeeld:

Ik leen een gsm uit een winkel (of een vriend) en geef een waarborg van 200€ en betaal een leasebedrag van 5€ per dag.

Na het leasen krijg ik de waarborg terug en geef ik de gsm terug (aan de winkel of de vriend).

29-06-2017, 21:38

Citaat door RifZiBniTouzine:
AsSalaam aleykom,

Ik leen voor een broeder 100€ en gebruik zijn gsm voor een maandje.

Ik heb hier dus een voordeel uit mijn lening. Nadien geeft hij 100€ terug en geef ik zijn gsm terug.
Wa alaikoem asalaam.

Maandje is wel te doen lijkt mij, stel je voor dat je het leent voor een jaar. Dan is de waarde van zo'n gsm gedaald en de 100 euro niet.

29-06-2017, 22:19

Citaat:
Maandje is wel te doen lijkt mij, stel je voor dat je het leent voor een jaar. Dan is de waarde van zo'n gsm gedaald en de 100 euro niet.
Het principe is dat je een voordeel krijgt uit een lening = Riba.

Je leent iemand geld en je vraagt een voordeel (gsm gebruik, appartement in Marokko, auto gebruiken, een stel schoenen, enz...).

Daarna krijg je je geld terug (en je hebt er voordeel uit gehaald).

Ik had wel ergens gelezen (zal nog een referentie plaatsen) dat dit in de hanafi school wél mag mits dit tussen een moslim en een kaafir gaat. Een tweede voorwaarde is dat de moslim diegene moet zijn die hier voordeel uit haalt en als derde voorwaarde mag dit niet gebeuren in een moslimland.

Maar ik weet niet in hoeverre deze regeling van de hanafi school strookt met de meerderheid van de bewijzen van de moslim Ummah. De vraag is dus: Hoe reageren zij (hanafi's) op de ijzersterke bewijzen die de overgrote meerderheid van de (klassieke) geleerden aanbrengen dat er altijd en overal een verbod is op riba.

Wallaaho a3lam

31-07-2017, 21:35


alles wat misbruik is, is riba? Want ik begrijp het effe niet hoor