Bekijk volle/desktop versie : "Enkel tegen enkel" - in gebed is niet letterlijk - تسوية الصفوف



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

17-06-2017, 18:19
Het is authentiek overgeleverd:





وقال صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ» ثَلاثًا، «وَاللَّهِ لَتُقِيمُنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ». قَالَ النُّعْمَانُ بْنُ بَشِيرٍ: فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ يَلْزَقُ [SIZE=7]مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ، وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ صَاحِبِهِ، وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ[/SIZE]. سنن أبي داود (662) صحيح الجامع (1191)، والصحيحة (32)

[/SIZE]
"De Profeet zei drie keer: "Bij Allah, jullie maken jullie rijen recht of anders zal Allah onenigheid in jullie harten brengen.'' (Nu'maan bin Bashir zegt vervolgens,) Ik zag iedere man [SIZE=4]zijn schouder tegen zijn metgezel's schouder doen, zijn knie tegen zijn knie, en zijn enkel tegen zijn enkel.[/SIZE]"

[SIZE=1]("Abu Dawud", 662 - authentiek verklaard door Albani).[/SIZE]



Het is ook authentiek overgeleverd:



[SIZE=5]

فقد روى أبو داود (667) ، وأحمد ( 27552 ) وصححه الألباني في " المشكاة " (1093 ) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ( رُصُّوا صُفُوفَكُمْ وَقَارِبُوا بَيْنَهَا[SIZE=7] وَحَاذُوا بِالْأَعْنَاقِ[/SIZE] فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنِّي لَأَرَى الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ مِنْ خَلَلِ الصَّفِّ كَأَنَّهَا الْحَذَفُ

[/SIZE]
"Sluit de openingen, sta dicht bij elkaar [SIZE=4]en sta nek aan nek[/SIZE], want bij Allah, ik zie de duivel tussen jullie heen lopen alsof het een kleine lam is."
[SIZE=1]
("Abu Dawud", 667 - "Ahmad", 27552 - authentiek verklaard door Albani).[/SIZE]



Ibn Hajar zegt dat dit betekent dat de rijen recht moeten zijn en de opening gesloten moeten zijn:

[SIZE=5]قال الحافظ ابن حجر : المراد بذلك المبالغة في تعديل الصف وسد خلله

Maar het is niet letterlijk ... want als je "enkel tegen enkel" letterlijk neemt, dan moet je "nek aan nek" en "knie tegen knie" ook letterlijk nemen!

Dat is onmogelijk.

En sommige mensen zijn hoog en anderen zijn kort ... dus zelfs "schouder tegen schouder" is onmogelijk!

Wat dit dus betekent is dat de schouders in lijn zijn met elkaar.

En de Shaytaan die tussen ons komt, dat is wanneer iemand uit afgunst niet naast zijn broeder wilt staan.

Wat betreft die mensen die hun voeten bij je aandringen en vastplakken, dat is een foute begrip (سوء الفهم). Het is ook tegenstrijdig, want ze nemen "nek aan nek" niet letterlijk, terwijl het in dezelfde Hadith staat.

17-06-2017, 19:49


Plaats uitspraken van grote geleerden en hun uitleg en laat je eigen uitleg erbuiten Baraka Allahu fiek. Rijen moeten recht zijn en openingen gesloten dus men moet zijn best doen de openingen te sluiten. De uitspraak is glashelder

17-06-2017, 19:52

Citaat door A_bdars:
Plaats uitspraken van grote geleerden en hun uitleg en laat je eigen uitleg erbuiten Baraka Allahu fiek. Rijen moeten recht zijn en openingen gesloten dus men moet zijn best doen de openingen te sluiten. De uitspraak is glashelder
Valt Ibn Hajar niet onder 'grote geleerden'...?

17-06-2017, 20:06
Iedereen zegt dat de rijen recht moeten worden en geen opening moeten zijn.

Maar geen van de 4 Imam's , en geen enkele Madhab zegt dat de voeten elkaar moeten aanraken tijdens gezamenlijk gebed ... of waren zij onwetend over deze Ahadith?

Het is, zoals Ibn Hajar zegt, een OVERDREVEN (المبالغة) manier om het belang van rijen rechtmaken te benadrukken.

Als je het letterlijk wilt nemen, neem ook "nek aan nek" en "knie aan knie" letterlijk... waarom niet?

17-06-2017, 20:38


Imam Thanwi Hanafi zegt ("Ila al-Sunan", 4/360):



لو كان ذلك سُنةً مقصودةً من سُنن الصلاة لم يتركْه الصحابةُ ولم يتنفَّرْ منه أحدٌ. فالصحيحُ ما قلنا: إن ذلك كان للمبالغة في تسوية الصف حين الإقامة، لا بعْدَها في داخل الصلاة. فافهمْ

ولا يخفى أن في إلزاق الأقدام بالأقدام مع إلزاق المناكب بالمناكب والركب بالركب مشقة عظيمة ، [SIZE=7]لا سيما مع إبقائها كذلك إلى آخر الصلاة كما هو شاهد [/SIZE]، والحرج مدفوع بالنص

Hij zegt dat het onmogelijk is om dat letterlijk te nemen ... want zelfs "enkel tegen enkel" is alleen mogelijk tijdens Qiyaam en Ruku ... dat is niet mogelijk tijdens Sujud (prostratie) en Tashahud (zittend)...en er is geen uitzondering hierop in de Ahaadith.

Dus het betekent : Maak je rijen recht en sluit de leegtes.

18-06-2017, 12:44

Citaat door havvah:
Men dient te benadrukken (wat naar mijn mening te weinig gebeurt) dat de rijen recht zijn wanneer niemand naar voren uit de rij staat of naar achter. Dit gebeurt te vaak ondanks dat men wel 'voet tegen voet' staat. Wat zie je namelijk? Men verplaatst de been om alsnog voet tegen voet te staan, vandaar dat men bij het toepassen van de overlevering over voet tegen voet sowieso de fout in gaat. Immers als men om recht in de rij te staan de achterkant van de voet als leidraad zou nemen i.p.v. de tenen en/of zijkanten dan zou men recht staan. Schouders kunnen ook een goede leidraad zijn zelfs bij verschil in lengte. Immers als iemand naar voren of naar achter uit de rij staat dan zie je dat in 1 oogopslag door naar de schouders te kijken al staan deze lager.
True , moge Allah ons Fiqh schenken van Zijn religie , Amien

02-08-2017, 21:29
Fawzaan zegt ook dat voeten elkaar niet aan hoeven te raken , en hij is correct hier:

[video=youtube;DFNdWG-5rFE]https://www.youtube.com/watch?v=DFNdWG-5rFE[/video]
http://https://www.youtube.com/watch?v=DFNdWG-5rFE

03-08-2017, 01:10
Het is daarnaast best wel irritant als mensen hun voeten tegen je aandrukken. Ik kan daar niet tegen. Er waren zelfs mensen die gewoon hun enkels daadwerkelijk tegen je enkels aandrukten. Hun voeten waren dus naar binnen gericht, waardoor ze de basis van salaat niet eens navolgden, namelijk het richten naar de qiblah. Bakr Aboe Zayd heeft hier ook iets over dit overdrijven geschreven, maar ik kan me nu even niet herinneren wel boek het was.

Wel een citaat gevonden:

أَن النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم لَمَّا أَمر بالمحاذاة بين المناكب والأَكعب, قد أَمر أَيضاً بالمحاذاة بين ((الأَعناق)) كما في حديث أَنس – رضي الله عنه – عند النسائي (814). وكل هذا يعني: المصافة, والموازاة, والمسامتة, وسد الخلل, ولا يعني العمل على ((الإِلزاق)) فإِن إِلزاق العنق بالعنق مستحيل

[Het tweede punt waarom je dit verkeerd begrijpt] is dat de Profeet (sallaa Allaahoe 3alayhi wa sallam) toen hij beval om de schouders en enkels tegen elkaar aan te doen, beval hij ook om de nekken tegen elkaar aan te doen, zoals in de hadieth van Anas bij an-Nasaa-ie. En dit betekent dat het gelijk moet zijn en dit betekent niet dat je ze moet plakken tegen elkaar, van het plakken van de nek tegen de nek is onmogelijk.

Ibn 3oethaymien heeft gezegd:

ومن الغلو في هذه المسألة ما يفعله بعض الناس: تجده يلصق كعبه بكعب صاحبه و يفتح قدميه فيما بينهما حتى يكون بينه و بين جاره في المناكب فرجة ، فيخالف السنة في ذلك.

"En tot het extremisme in deze zaak behoort wat sommige mensen doen: je ziet dat ze enkels tegen de enkels plakken en hij spreidt zijn voeten [zo ver] dat er tussen hem en zijn buur een gat tussen de schouders is en hij gaat daarmee tegen de soennah in."

Maar het is wel de soennah om voor het rechtmaken van de rijen de enkels en schouders tegen elkaar aan te drukken.

عن النعمان بن بشير قال : أقبل رسول الله على الناس بوجهه، فقال : "أقيموا صفوفكم ( ثلاثاً)، والله لتقيمنّ صفوفكم أو ليخالفنّ الله بين قلوبكم" . قال النعمان :فرأيت الرجل يلصِق منكبه بمنكب صاحبه، وركبته بركبة صاحبه، وكعبه بكعبه . ( رواه أبو داود 622 بإسنادٍ صحيح، وعلّق البخاري مقولة النعمان في صحيحه مجزوماً بها ) .

"Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Noe3maan heeft gezegd dat de sahaabah de schouders, knieen en enkels tegen elkaar aandrukten."

03-08-2017, 02:37

Citaat door Durani:
Fawzaan zegt ook dat voeten elkaar niet aan hoeven te raken , en hij is correct hier:
Een of ander ventje uit Engeland wat over Fawzaan gaat zeggen of hij wel of niet correct is. Wat een wereld.

03-08-2017, 11:08

Citaat door A_bdars:
Plaats uitspraken van grote geleerden en hun uitleg en laat je eigen uitleg erbuiten Baraka Allahu fiek. Rijen moeten recht zijn en openingen gesloten dus men moet zijn best doen de openingen te sluiten. De uitspraak is glashelder
kapot grappig deze reactie

jij kan niet 1 geleerde van de eerste 1000 jaar opnoemen die zei dat voeten tegen elkaar moeten tijdens het gebed..en dan zeg je plaats uitleg van geleerden
als geleerden van nu iets zeggen wat niemand ooit zei dan is hun mening waardeloos

03-08-2017, 11:35

Citaat door naamloozzz:
kapot grappig deze reactie

jij kan niet 1 geleerde van de eerste 1000 jaar opnoemen die zei dat voeten tegen elkaar moeten tijdens het gebed..en dan zeg je plaats uitleg van geleerden
als geleerden van nu iets zeggen wat niemand ooit zei dan is hun mening waardeloos
Het is vermeld in de sunan van abi da-ood:

سنن أبي داود
نوع الحديث:مرفوع
كتاب الصلاة | تفريع أبواب الصفوف | باب : تسوية الصفوف

662 حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ أَبِي زَائِدَةَ ، عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ الْجَدَلِيِّ قَالَ : سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ : أَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى النَّاسِ بِوَجْهِهِ فَقَالَ : " أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ - ثَلَاثًا - وَاللَّهِ لَتُقِيمُنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ ". قَالَ : فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ يَلْزَقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ، وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ صَاحِبِهِ، وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ.
حكم الحديث: صحيح
صحيح البخاري ( 717 )
صحيح مسلم ( 436 )
سنن أبي داود ( 663, 665 )
سنن الترمذي ( 227 )
سنن النسائي ( 810 )
سنن ابن ماجه ( 994 )
مسند أحمد ( 18376, 18385, 18389, 18400, 18427, 18430 )


بواسطة تطبيق جامع الكتب التسعة



Vertaling welke niet enkel twee keer heeft vertaald terwijl dat moet:

http://https://sunnah.com/abudawud/2/272

03-08-2017, 11:42
Trouwens; wanneer je niet enkel tegen enkel letterlijk doet, zoals Durani beweert, dan kan het zijn dat je gestoken wordt door zogenaamd de kleine teen. Want die probeert men wel te verbinden met die van de ander. Dat is pas een fout begrip!

03-08-2017, 11:45


Deze steek is heel hinderlijk en schaad de concentratie. Ik spreek uit ervaring.

03-08-2017, 12:04
Een geleerde die de hadith letterlijk neemt: (hij zegt zelfs "plakken/يلصق&quot

عون المعبود شرح سنن أبي داود
(أقيموا صفوفكم) أي سووه وعدلوه وتراصوا فيه (ثلاثا) أي قال تلك الكلمة ثلاثا (أو ليخالفن الله بين قلوبكم) إن لم تقيموا. وفي رواية الشيخين بين وجوهكم قال النووي: معناه يوقع بينكم العداوة والبغضاء واختلاف القلوب، كما تقول: تغير وجه فلان علي أي ظهر لي من وجهه كراهته لي، لأن مخالفتهم في الصفوف مخالفة في ظواهرهم، واختلاف الظواهر سبب لاختلاف البواطن. انتهى. قلت: يؤيده رواية المؤلف هذه (قال) أي النعمان بن بشير (يلزق) أي يلصق (منكبه) المنكب مجتمع العضد والكتف (وكعبه بكعبه) قال الحافظ: واستدل بحديث النعمان هذا على أن المراد بالكعب في آية الوضوء العظم الناتئ في جانبي الرجل وهو عند ملتقى الساق والقدم وهو الذي يمكن أن يلزق بالذي بجنبه خلافا لمن ذهب أن المراد بالكعب مؤخر القدم وهو قول شاذ. وفي صحيح البخاري عن حميد عن أنس عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: {أقيموا صفوفكم فإني أراكم من وراء ظهري} وكان أحدنا يلزق منكبه بمنكب صاحبه وقدمه بقدمه. وقال الحافظ في الفتح: قوله عن أنس رواه سعيد بن منصور عن هشيم، فصرح فيه بتحديث أنس لحميد وفيه الزيادة التي في آخره وهي قوله: وكان أحدنا إلى آخره، وصرح بأنها من قول أنس، وأخرجه الإسماعيلي من رواية معمر عن حميد بلفظ قال أنس: فرأيت أحدنا إلى آخره، وأفاد هذا التصريح أن الفعل المذكور كان في زمن النبي صلى الله عليه وسلم وبهذا يتم الاحتجاج به على بيان المراد بإقامة الصف وتسويته، وزاد معمر في روايته: {ولو فعلت ذلك بأحدهم اليوم لنفر} ، كأنه بغل شموس. انتهى. قال في التعليق المغني: فهذه الأحاديث فيها دلالة واضحة على اهتمام تسوية الصفوف وأنها من إتمام الصلاة، وعلى أنه لا يتأخر بعض على بعض ولا يتقدم بعضه على بعض، وعلى أنه يلزق منكبه بمنكب صاحبه وقدمه بقدمه وركبته بركبته، لكن اليوم تركت هذه السنة، ولو فعلت اليوم لنفر الناس كالحمر الوحشية. فإنا لله وإنا إليه راجعون. قال المنذري: أبو القاسم الجدلي هذا اسمه الحسين بن الحارث سمع من النعمان بن بشير يعد في الكوفيين.


03-08-2017, 12:35

Citaat door naamloozzz:
kapot grappig deze reactie

jij kan niet 1 geleerde van de eerste 1000 jaar opnoemen die zei dat voeten tegen elkaar moeten tijdens het gebed..en dan zeg je plaats uitleg van geleerden
als geleerden van nu iets zeggen wat niemand ooit zei dan is hun mening waardeloos




Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7