Bekijk volle/desktop versie : 'S Werelds langste transportband ligt in Zuid-Marokko



Pagina's : [1] 2

02-06-2017, 11:50
De ruim 98 km lange transportband die fosfaat van de mijnen van Bou Craa naar de havenstad Laayoune vervoert, kan vanuit de ruimte worden gezien.



De transportband kan 2000 ton fosfaat per uur verplaatsen, waardoor de jaarlijkse productie van Bou Craa ongeveer 3 miljoen ton bedraagt, meldt Moroccoworldnews.

Spaanse ambtenaren ontdekte in 1947 het fosfaat in deze regio, waarbij zij, na berekening door geologen, maar liefst 1,7 miljard ton aan erts ontdekten.

De mijnbouw in de regio begon in 1972 en draagt nu bij aan 10 procent van de fosfaatproductie van Marokko, maar dit gaat niet altijd zonder problemen.

De Polisario heeft in het verleden schade aan de transportband toegebracht door deze opzettelijk te vernielen, waardoor deze tijdelijk stil viel. Dit stopte uiteindelijk nadat in de jaren 80 de Marokkaanse Muur om de stad werd gebouwd.

De transportband is de langste in zijn soort ter wereld. Door de open woestijnlocatie waar hij is gebouwd, zorgt de wind er soms voor dat er fosfaat van de riem geblazen wordt. Hierdoor ontstaat een witte streep, die vanuit de lucht zichtbaar is.

Photocredit: Jesse Allen

02-06-2017, 12:25


Ja maar in sport en politiek stellen we geen reet voor. Armoede is er nog steeds.

02-06-2017, 12:39

Citaat door Sabon_Beldi:
Ja maar in sport en politiek stellen we geen reet voor. Armoede is er nog steeds.
Sociaal maatschappelijk stellen we ook niks voor.

02-06-2017, 12:41

Citaat door Sabon_Beldi:
Ja maar in sport en politiek stellen we geen reet voor. Armoede is er nog steeds.
Pff sport, politiek, welvaart en welzijn, educatie, infrastructuur zero, etisch gezien nog erger (Marokkanen doen alles voor geld en macht). Een en al shitty dat land. Wat wel top is, is de Marokkaanse keuken en de natuurgebieden daar. Super mooi. Maar verder echt waardeloos.

02-06-2017, 12:43



Citaat door _Serendipity:
Pff sport, politiek, welvaart en welzijn, educatie, infrastructuur zero, etisch gezien nog erger (Marokkanen doen alles voor geld en macht). Een en al shitty dat land. Wat wel top is, is de Marokkaanse keuken en de natuurgebieden daar. Super mooi. Maar verder echt waardeloos.
Inderdaad en vinden sommige mensen heel gek dat er protesten zijn. We hebben ziekenhuizen dat naar stront ruikt en patienten op de grond liggen van de pijn.

02-06-2017, 12:49

Citaat door Sabon_Beldi:
Inderdaad en vinden sommige mensen heel gek dat er protesten zijn. We hebben ziekenhuizen dat naar stront ruikt en patienten op de grond liggen van de pijn.
Oh ja, nu je over de protesten begint: ook ongezond veel hypocrisie in Marokkaans bloed. En onrecht idd, ik heb daar dingen gezien die gwn echt niet kunnen. En waarvan ik echt wens dat ik ze niet gezien had. Marokkanen kennen geen ra7ma in hun harten, gwn walou.

02-06-2017, 13:02
nice, er wordt straks nog veel meer in de sahara gepompt.....de werkloze die staan te prosteren kunnen beter naar sahara gaan om te werken.
meestal krijg je nog een stuk een grond om te bouwen gratis bij...

02-06-2017, 13:37
Sa7ra

02-06-2017, 13:37

Citaat door Gizou020:
nice, er wordt straks nog veel meer in de sahara gepompt.....de werkloze die staan te prosteren kunnen beter naar sahara gaan om te werken.
meestal krijg je nog een stuk een grond om te bouwen gratis bij...
Ik ben naar Dakhla geweest. Fucking mooi schiereilandje

02-06-2017, 13:51
Al t fosfaat geld moet naar zuiden vriend dat zeg ik als tetouani. Die riafa willen alles terwijl grootste geld bron uit zuiden komt. Oprotten begin in zuiden maar ziekenhuizen te bouwen eerst dan pas andere plekken

02-06-2017, 14:43

Citaat door elzhar8:
Al t fosfaat geld moet naar zuiden vriend dat zeg ik als tetouani. Die riafa willen alles terwijl grootste geld bron uit zuiden komt. Oprotten begin in zuiden maar ziekenhuizen te bouwen eerst dan pas andere plekken
Riffijnen zijn evenveel Marokkaan als de rest van Marokko.

02-06-2017, 15:06
Zie je mij dat niet zeggen dan maar zuiden verdiend t ook dus begin maar daar aangezien fosfaat alles vandaar is. En nogmaals ik ben jebli uit tetouan en gun mensen van zuiden t meest

02-06-2017, 15:20



Citaat door elzhar8:
Zie je mij dat niet zeggen dan maar zuiden verdiend t ook dus begin maar daar aangezien fosfaat alles vandaar is. En nogmaals ik ben jebli uit tetouan en gun mensen van zuiden t meest
Het zuiden wordt al genoeg gepamperd.

02-06-2017, 15:22

Citaat door elzhar8:
Al t fosfaat geld moet naar zuiden vriend dat zeg ik als tetouani. Die riafa willen alles terwijl grootste geld bron uit zuiden komt. Oprotten begin in zuiden maar ziekenhuizen te bouwen eerst dan pas andere plekken
Wat dacht je van overal in Marokko waar nodig is..of het nou in het zuiden ,noorden of westen is.

02-06-2017, 15:23

Citaat door FCE:
Wat dacht je van overal in Marokko waar nodig is..of het nou in het zuiden ,noorden of westen is.
Inderdaad

Pagina's : [1] 2