Er is ook geen waterdichte bewijs dat vrouwen uitgezonderd zijn ... de Ahaadith over afkeer voor Goud en Zijde zijn algemeen in verwoording.
Wat betreft de Hadith:
"Goud en zijde zijn toegestaan voor de vrouwen van mijn gemeenschap en verboden voor de mannen."
[/SIZE]
Er is meningverschil over de authenticiteit hiervan bij de Ahl al-Hadith.
[SIZE=4]Imam Tirmidhi [/SIZE]levert het over en verklaart het authentiek: قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح
Anderen, zoals [SIZE=4]Imam Al-Bazzaar [/SIZE]levert over in zijn "Musnad" (333):
[SIZE=5]
المؤدب قال : نا عمرو بن جرير ، عن إسماعيل بن أبي خالد ، عن قيس بن أبي حازم ، عن عمر أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - خرج عليهم وفي إحدى يديه حرير وفي الأخرى ذهب فقال : " هذان حرام على ذكور أمتي حل لإناثها
وهذا الحديث لا نعلم رواه عن إسماعيل ، عن قيس ، عن عمر إلا عمرو بن جرير ، وعمرو لين الحديث ، وقد احتمل حديثه وروي عنه
وقد روي هذا الكلام ، عن غير عمر ،[SIZE=7] ولا نعلم فيما يروى في ذلك حديثا ثابتا عند أهل النقل[/SIZE]
[/SIZE]
" [ Hadith Keten] : “Deze twee (Goud en Zijde) zijn verboden voor de mannen van mijn Ummah en toegestaan voor de vrouwen.”
[SIZE=4](Al-Bazzaar zegt dan): Zover wij weten is er geen enkele Hadith bevestigd over dit onderwerp bij de Hadith geleerden."[/SIZE]
[SIZE=4]Imam Al-Shawkani[/SIZE] zegt ook in ("Nayl", 2/72):
[SIZE=5] هذه الطرق متعاضدة بكثرتها ينجبر[SIZE=7] الضعيف الذي لم تخل منه واحدة منها[/SIZE]
[/SIZE]"De velen keten hiervan herstellen de zwakte ervan ,[SIZE=4] ook al is geen enkele keten opzich vrij van zwakte.[/SIZE]"
Ibn Battal citeert[SIZE=4] Imam Tabari[/SIZE] in zijn 'Sharh' van Bukhari (17/128):
[SIZE=5]
هم بعموم خبر عمر، عن النبى - صلى الله عليه وسلم - أنه قال: « إنما يلبس الحرير فى الدنيا من لا خلاق له فى الآخرة » . وقال: الحرير كله حرام، قليله وكثيره، مصمتًا كان أو غير مصمت، فى الحرب وغيرها على الرجال والنساء، لأن التحريم بذلك قد جاء عاما فليس لأحد أن يخص منه شيئًا،[SIZE=7] لأنه لم يصح بخصوصه خبر[/SIZE].
[/SIZE]
"De geleerden verschillen over de betekenis van deze overleveringen:
Een groep neemt dit Hadith zonder uitzonderingen: "[SIZE=4]Wie op aarde zijde draagt zal het in het hiernamaals niet dragen[/SIZE]." Zij zeggen dus: Alle zijde is verboden, of het weinig is of veel - voor zowel mannen als vrouwen! Het verbod hierover is algemeen en niemand mag het restricteren (tot de mannen), [SIZE=4]want er is geen enkele authentieke overlevering die het verbod restricteert (tot de mannen en vrouwen uitzondert)."