Bekijk volle/desktop versie : Importeer niet de chaos en wetteloosheid uit Afrika



24-05-2017, 09:10

Citaat door Noizzie:
Abakoula Argalaless stond machteloos toen zijn neven werden gegijzeld.
Abakoula Argalaless stond machteloos toen zijn neven werden gegijzeld. © Koen Verheijden
'Importeer niet de chaos en wetteloosheid uit Afrika'
Touareg Abakoula Argalaless (50) uit Maastricht vluchtte in 1991 uit Libië. Twee van zijn neven werden er onlangs ontvoerd, voor 3.900 euro losgeld per persoon. Abakoula kreeg een gsm-nummer van de gijzelnemers. ,,Als ik belde, hoorde ik hoe ze hen martelden.''

Wierd Duk 23-05-17, 17:55
Laatste update: 18:08
92

Argalaless' verhaal is een schokkend relaas over de chaos in Afrikaanse landen, over de wassende migratiestroom naar het noorden, over de lucratieve mensenhandel - die zich als een olievlek over Egypte, Soedan en Libië heeft uitgebreid - en over het falende Europese immigratiebeleid.

Hij is, net als zijn neven, een Touareg uit Niger. De vermoorde Libische leider Muammar Gadaffi spoorde ooit de opstandige Touaregs uit omringende landen aan om naar Libië te komen. Gadaffi cultiveerde de mythe van de nomadische Touaregs als 'geduchte strijders' en 'heersers van de woestijn'. ,,Duizenden Touaregs gaven aan die oproep gehoor'', vertelt Abakoula. Ook hijzelf en een deel van zijn verwanten trokken naar het buurland.

Toen de Libiërs hem als militair wilden inzetten, besloot bij te vluchten naar Europa. ,,Dezelfde officier die ons had gerekruteerd, bleek ook actief als mensensmokkelaar.'' Uiteindelijk belandde Abakoula in 1991 op het Centraal Station in Amsterdam. Alleen. ,,Rechtstreeks uit de bush, zonder enige opleiding. Ik begreep niets en ik verstond niemand.''

Nachtmerrie
Abakoula verbleef in azc's, hij leerde de taal, vestigde zich in Limburg en trouwde een vrouw uit Maastricht, met wie hij drie kinderen kreeg. Met de stichting Aman-Iman zet hij zich nu in voor de verbetering van de situatie in en rond zijn geboortedorp in Niger.

Maar de afgelopen weken probeerde hij wanhopig zijn neven vrij te kopen. Na de moord op Gadaffi in 2011 en de erop volgende ineenstorting van de Libische staat werd het leven van veel zwarte Afrikanen in het land een nachtmerrie. Misbruik, geweld en ontvoeringen zijn er aan de orde van de dag. ,,Arabisch racisme tegen zwarten is vanzelfsprekend'', vertelt Abakoula. ,,Ik ben moslim, maar mij werd gevraagd waarom ik bid: 'Je belandt immers toch in de hel, waar je zwarte huid eraf wordt gebrand'.''

Ik ben moslim, maar mij werd gevraagd waarom ik bid: 'Je belandt immers toch in de hel, waar je zwarte huid eraf wordt gebrand'
Abakoula Argalaless
Opdat zijn verwanten konden ontsnappen aan de gevaren in Libië zorgde Abakoula ervoor dat zij konden terugkeren naar Niger, waar hij werk voor hen had gevonden. ,,Maar mijn neven konden in de woestijn niet meer wennen. Zij wonen al bijna hun hele leven in Libië en besloten om toch weer terug te gaan.''

Dat besluit werd hen fataal. De mannen werden bij een controlepost opgepakt, afgevoerd en vastgehouden op een onbekende locatie, samen met nog tientallen gegijzelden.

Abakoula laat foto's zien en een filmpje van z'n neven. De mannen staren in een camera, doodsangst staat in hun ogen. De rug van een van z'n neven is kapotgeslagen. Argalaless, met afgrijzen in z'n stem: ,,Op een ander filmpje dat ik kreeg is te zien hoe de gijzelnemers een vrouw in brand steken en haar weer blussen met water. Andere gevangenen kregen het teken voor Touareg op hun voorhoofd gebrandmerkt. Hoe kunnen mensen elkaar dit aandoen?''

Wie de daders zijn, weet hij niet. Terreurgroepen als IS zijn in Libië actief, criminele bendes hebben er vrij spel. ,,Er zijn drie zogenaamde 'regeringen' en overheidsambtenaren spelen onder een hoedje met misdadigers. Ze verdienen miljoenen met die gijzelindustrie.''

Het wrange is: honderdduizenden migranten uit donker Afrika proberen uitgerekend via het gecriminaliseerde Libië naar Europa te komen. Die massa's tegenhouden betekent: de migranten blootstellen aan onmenselijke omstandigheden in de wetteloze Libische opvangkampen. Veel migranten voelen dat zij maar één keuze hebben: hun leven riskeren op zee. Tegen - letterlijk - een hoge prijs.

Losgeld
,,De mensensmokkelaars in Libië maken misbruik van de druk uit Europa'', weet Abakoula. ,,Ze zeggen: 'Europa wil jullie tegenhouden. Dat betekent dat wij meer risico's moeten nemen, dus jullie moeten meer betalen'. Bovendien worden mensen als mijn neven, die al decennia in Libië leven, nu ook als immigranten behandeld en uitgebuit. Zeker als ze familie hebben in Europa, die bereid is om losgeld te betalen.''

Armoede, burgeroorlog, droogte, de militaire interventies van het Westen: de huidige massamigratie uit Afrika heeft een groot aantal oorzaken. Zolang het Westen geen duidelijke keuzes maakt, zal die stroom niet afnemen, vreest Argalaless. Hij wijst op zijn neven, die terugkeerden naar Libië, ondanks de gevaren die daar op hen wachtten. ,,Mensen zullen het altijd blijven proberen, ook al zien ze maar een geringe kans op geluk elders.''

Zijn advies: ,,Europa moet oorlogsvluchtelingen opnemen, maar gelukzoekers duidelijk maken dat er voor hen hier geen plaats is. Die moeten hun eigen land opbouwen.'' Hij wijst op de gevaren van massale immigratie. ,,Kijk naar de spanningen binnen de Turkse gemeenschap. Die mensen nemen hun onderlinge conflicten mee. Ik ben ook bang dat die mensensmokkelaars, die schatrijk zijn geworden, hun criminele netwerken al naar Europa aan het uitbreiden zijn. Straks staan ze voor onze deur. Ik vind het onbegrijpelijk dat westerse politici hier zo laks op reageren.'' Dan, lachend: ,,Geef maar aan de partijen aan de formatietafel door dat ik advies voor ze heb over het immigratiebeleid.''

Abakoula's neven werden afgelopen week vrijgelaten, onder welke voorwaarden kan hij niet zeggen. ,,Ze zijn ergens aan de kant van de weg gedumpt. Meer dood dan levend. Daar heeft mijn oom ze opgehaald.''

Nu is het zaak om ze naar Niger te krijgen: weg uit Libië.


VERDER IN HET NIEUWS
http://www.ad.nl/home/importeer-niet-b-de-chaos-b-en-wetteloosheid-uit-afrika~a1ab109d/?utm_medium=website&utm_source=nieuwskoerier.nl
.