Bekijk volle/desktop versie : Anaashied niet toegestaan.



Pagina's : [1] 2

04-05-2005, 16:18
Assalaam aleikoem, anaashied is volgens deze fatwaa niet toegestaan. Wie weet hier meer over?


Vraag:

"Er wordt gesproken van overleveringen over Islaamitische anaashied, en er word gezegd dat het is toegestaan en er word gezegd dat het een alternatief is voor muziek bandjes, dus wat is uw edele visie ?"

Antwoord:

"Deze benaming is niet juist, en haar benaming is een casus, want er wordt geen Islaamitische anaashied genoemd in de boeken van de selef (voorgangers). En het is bekend dat de Soefiyyah (soefies) degenen zijn die al-anaashied namen tot hun geloof en zij noemen het as-Samaa`. En in onze tijd zijn er vele groeperingen en sekten. Er is reeds voor elke groep of sekte opzwepende anaashied en zij noemen het Islaamitische anaashied, deze benaming daarvoor is niet juist, het is dus niet toegestaan om deze anaashied te nemen en te verspreiden tussen de mensen. Wa billaahit-Tawfieq."


Shaych Saalih al-Fawzaan


Shaych Saalih al-Fawzaan (hafidhahoellaah) zegt in zijn boek 'al-Khoetoeb al-Mimbarieyah':

“... en het is nodig om hierover een verduidelijking te geven, en dat is (betreffende) de toename van circulatie van bandjes met anaashied onder de religieuze jeugd en zij noemen ze Islaamitische anaashied. En het is een soort muziek en soms is het met mooie stemmen die fitnah zullen veroorzaken voor de mensen. En ze worden verkocht in de cassette-winkels naast bandjes met Qor'aan en Islaamitische voordrachten. En om deze 'anaashied' Islaamitisch te noemen is verkeerd. De Islaam heeft voor ons immers geen anaashied voorgeschreven, maar Dhikr van Allaah (het gedenken van Allaah) en het reciteren van de Qor'aan en het leren van profijtvolle kennis. Wat anaashied betreft, die zijn van de religie van de afgedwaalde Soefies, die hun religie tot vertier en spel genomen hebben. En om de anaashied als onderdeel van onze religie te nemens is een imitatie van de Christenen ,die hun religie tot gezang, liederen en melodieuze klanken hebben gemaakt. Dus de oplossing is een waarschuwing tegen deze anaashied en een verbod op de verkoop en distributie ervan.”

Shaych Saalih al-Fawzaan

04-05-2005, 16:22


En volgens deze fatwaa weer wel.


Vraag: Wat is de regelgeving van het beluisteren van de cassettebandjes (met daarop) Islaamitische Anaashied?

Antwoord: Al-Anaashied verschilt, dus als hij in orde is, er zit niks anders in dan uitnodiging naar het goede en het gedenken van het goede en het gehoorzamen van Allaah en Zijn Boodschapper en uitnodiging naar verdediging van de landen van de samenzweringen en het verzamelen tegen de vijanden, enzovoorts, dan is er niks op tegen. Maar als er iets anders dan dat erin zit van uitnodiging naar ongehoorzaamheid en het mengen van de vrouwen met de mannen of het blootstellen van hen bij hen of welke slechtheid dan ook, dan is het niet toegestaan om ernaar te luisteren.

Shaych Bin Baaz





Vraag: Moge Allaah u beschermen o edele shaykh, deze vraagstelster Oem Abdir-Rahmaan uit het zuidelijke district Abhaa zegt:

Ik wens van de edele Shaykh Mohammed dat hij mij antwoordt op mijn vragen.

De eerste vraag: Wat is de regelgeving van het luisteren naar Islaamitische Anaashied vanwege de vele vragen hierover en ook vanwege de vele verschillen en geschillen hierover bij de gewone mensen, met de wetenschap dat islaamitische gedichten zijn, waaronder hartstochtelijke dichtkunst en het gedenken van het einde van de mensheid en andere van de betekenisvolle onderwerpen. Wij wensen dus verduidelijking, zoekend naar profijt, edele Shaykh.

Antwoord: De Shaykh: Ja, de Anaashied die terechtwijzend zijn waarin de toestand van de mens wordt vermeld bij de dood en de toestand van de mens na de begraving en de toestand van de mens op de Dag der Wederopstanding, het luisteren ernaar is gewenst. De Vrome Voorgangers luisterden ernaar omdat het de harten verzacht en het oog liet tranen en de ledematen deed vrezen en er is profijt in. De hartstochtelijke anaashied die wordt gezongen met stemmen waarin geen fitnah is en niet samengesteld is met nutteloze (muziek)instrumenten van de trom of iets anders dan dat, dan is daar ook niks op tegen maar onder een voorwaarde: dat er niets in zit van het opruien van de volkeren tegen de regeringsleiders want wanneer dat er in zit dan is het niet toegestaan om ernaar te luisteren. De derde soort van deze islaamitische anaashied wordt gezongen met eigenschappen van lage onachtzame zang, of gezongen wordt vergezeld met de trom of gezongen wordt met mooie fitnah stemmen dit is dan niet toegestaan om naar te luisteren, dit zijn de drie categorieen van al-anaashied waarover gezegd wordt dat zij islaamitische anaashied zijn

04-05-2005, 19:36
''Talla 3al badru alayna'' was tog ook een Nasheed

04-05-2005, 19:42

Citaat door weetiknie:
Volgens salafie is alles niet toegestaan...zo meteen is het zelfs haraam om adem te halen omdat ook niet-moslims dezelfde lucht inademen....
Wat versta jij onder salafie?

04-05-2005, 19:47



Citaat door weetiknie:
Ik bedoel hiermee de mensen die je op Marokko.nl ziet en die zichzelf zo noemen.
Aha...


04-05-2005, 22:27
Ach ja........

04-05-2005, 23:12

Citaat door fatimaatjuh:
''Talla 3al badru alayna'' was tog ook een Nasheed
الرحيم

as-Salaam `alaykoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe,

De hadieth van "Tala` al-Badroe `alaynaa" is een zwakke hadieth.

Al-Haafidh ibn Hadjar heeft gezegd in Fath al-Baarie (de uitleg van Sahieh al-Boechaarie) dat deze hadieth moenqata`(afgebroken) is.

Shaych al-Albaanie heeft deze hadieth zwak verklaard in zijn Da`iefah.

Dit is wat ik weet wat betreft dit verhaal. Moge Allaah jullie zegenen.

Jullie broeder,


Iesaa ibn Antonius

http://www.selefieforum.net

04-05-2005, 23:38
Amdaah a nabawi.....

06-05-2005, 01:44

Citaat:
de juiste islam volgen
Er is er maar 1 hoor, of bedoel je op de juiste manier volgen?

06-05-2005, 03:10

Citaat door weetiknie:
Volgens salafie is alles niet toegestaan...zo meteen is het zelfs haraam om adem te halen omdat ook niet-moslims dezelfde lucht inademen....
wat een dom opmerking,

08-05-2005, 13:58
Gaat het nog ergens over?

08-05-2005, 14:18
Misschien zal deze samenvatting voor eerlijke en objectieve lezers duidelijk maken, dat het idee dat muziek toegestaan is, geen bevestigende grondslag heeft. Er zijn geen twee standpunten in deze zaak. Dus we moeten op de beste wijze adviseren. Doe het vervolgens stap voor stap en klaag muziek aan als je in staat bent dat te doen. We zouden niet bedrogen moeten worden door de ‘reputatie’ van een man in onze tijd, die de mensen ‘goed’ heeft verwezen naar de Islaam, maar plotseling een vreemdeling is geworden (blijkt te zijn). Degene die zegt dat onzedelijke zang en muzikale instrumenten toegestaan zijn, steunt simpelweg de vreemde ideeën van de hedendaagse mensen, alsof het merendeel fatawa verstrekte en ze simpelweg zong! [1] Wanneer er een bepaalde zaak naar voren komt, zullen ze kijken naar de standpunten van de foeqahaa-e wat betreft deze zaak en ze zullen, zoals ze eisen, het meest voor de hand liggende standpunt nemen. Vervolgens zullen ze gaan zoeken naar bewijs, of alleen juist op het oog aanvaardbare, waarvan de waarde niet meer is dan een brok dood vlees. Hoe vaak hebben deze mensen bepaalde dingen bewezen in de naam van de Sharie’ah, wat in feite niets te maken heeft met de Islaam!

Streef ernaar om de Islaam te leren uit het Boek van Allah en uit de Soennah van de profeet . Zeg niet “er is zus en zo gezegd”, want de Waarheid kun je niet slechts van de mensen leren. Leer de Waarheid en meet het vervolgens tegen de mensen af. Dit zou voldoende moeten zijn voor degene die zijn vreemde ideeën onder controle houdt en zich onderdanig maakt aan Allah de Almachtige. Moge wat we hierboven hebben geschreven de harten van de dienaars van Allah genezen en de influisteringen in de harten verdrijven van degene die getroffen zijn met ongemerkt binnengedrongen influisteringen. Moge het iedereen ontmaskeren die is afgedwaald van het Pad van de Openbaring en zij die de makkelijkste keuzes nemen, denkend dat hij is gekomen met iets waar niemand van de vroegere generaties ooit mee is gekomen en spreekt over Allah (Glorieus en Verheven is Hij) zonder kennis. Zij zijn op zoek om fisq (het doen van slechte dingen) te vermijden en eindigen in het plegen van bid’ah, moge Allah hen daar niet in zegenen. Het zou beter voor hen zijn geweest om het pad van de gelovigen te volgen. En Allah weet het beste. Moge Allah vrede en zegeningen verlenen aan Zijn boodschapper die het pad van de gelovigen duidelijk heeft gemaakt en aan zijn metgezellen en degenen die hen volgen in oprechtheid tot de Dag des Oordeels.



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Wat is de uitspraak over islamitische anaashied zonder muziek? De duidelijke authentieke (sah’ieh&rsquo teksten geven op meerdere manieren aan dat het toegestaan is om poëzie te reciteren en om er naar te luisteren. Het is overgeleverd in sah’ieh’ overleveringen dat de profeet en zijn metgezellen (moge Allah tevreden zijn met hen) luisterden naar gedichten, het reciteerden (als nashied) en anderen vroegen het te reciteren, zowel tijdens het reizen als wanneer zij thuis waren, in hun bijeenkomsten en terwijl zij aan het werken waren, individueel, zoals in het geval van H’assaan Ibn Thaabiet, ‘Aamir ibn al-Akwa’ en Andjashah (moge Allah tevreden zijn met hen) en in koor, zoals in de h’adieth van Anas (moge Allah tevreden zijn met hem), welke het graven van de greppel beschreef. Anas zei: “Toen de boodschapper van Allah zag hoe uitgeput en hongerig we waren, zij hij (in gedicht): “O Allah, er is geen leven behalve het leven in het Hiernamaals, dus vergeef de Ansaar en de Moehaajireen.” En zij zeiden als antwoord: “Wij zijn degenen die loyaliteit aan Mohammed hebben beloofd, om op jihaad te gaan zo lang we leven.” Overgeleverd door al-Boekhaarie, 3/1043.

En ook in bijeenkomsten: Ibn Abie Shaybah leverde over met een h’asan isnaad (goede keten), dat Aboe Salamah ibn ‘Abd ar-Rahmaan zei: “De metgezellen van de profeet waren niet op de dwaalspoor en spraken niet op een zachte opwindende manier. Zij waren gewoon gedichten te reciteren bij hun bijeenkomsten, de zaken van hun jaahiliyyah (onwetendheid) hekelend, maar als het ging om hun religie, dan werden zij heel serieus en voorzichtig (8/711). Dit bewijs geeft aan dat nasheeds toegestaan zijn, of ze nou individueel gereciteerd worden of in koor. Het woord nasheed in Arabisch betekend de stem verheffen tijdens het reciteren van gedichten en het stemgeluid mooi en teder maken. Er zijn voorwaarden waar men aandacht aan moet besteden betreft deze zaak:

- Geen verboden instrumenten gebruiken in nasheed. (deff is een instrument die alleen voor vrouwen toegestaan is)

- Het niet te veel doen of het de hoofdzaak maken van een moslim zijn gedachten, al zijn tijd in beslag nemend, of het hierdoor negeren van verplichtingen.

- Nasheed mag niet gereciteerd worden door vrouwen, of verboden of obscene taal bevatten.

- Zij moeten niet lijken op de melodietjes van de mensen van onzedelijkheid of promiscuïteit (het hebben van seks met allerlei verschillende mensen)

- Zij moeten vrij zijn van stemeffecten die geluiden maken die lijken op muziekinstrumenten.

- Zij moeten geen ontroerende geluiden bevatten die de luisteraar in een “roes” (bedwelmd) brengen, zoals bij degenen gebeurd die muziek luisteren. Dit is het geval met vele nasheeds tegenwoordig, zodat de luisteraar niet langer aandacht schenkt aan de goede betekenis van de woorden, omdat zij zo in trance zijn door de melodieën. En Allah is de Bron van het succes.

Geraadpleegde bronnen: Fath’ al-Baari, 10/553-554-562-563 Moesannaf Ibn Abie Shaybah, 8/711, Al-Qaamoos al-Muheet, 411.

08-05-2005, 16:15



Citaat door tangerfm:
weer zo een jaloerze mens die t niet kan hebben dat de selefies
de juiste islam volgen!!!
Over welke selefi's heb je het? De madkhali's, qutbi's, suroori's of 1 van andere tig subgroepen van het salafisme die elkaar als dwalende bestempelen?

08-05-2005, 16:30

Citaat door yasmin2:
Assalaam aleikoem, anaashied is volgens deze fatwaa niet toegestaan. Wie weet hier meer over?

Gewoon een verschil in fiqh. Men komt gewoon tot een andere conclusie/deductie aan de hand van de bronnen die aanwezig zijn.

Sama hoeft trouwens niet eens met muziek/zingen gepaard te gaan. Het kan ook inhouden dat men simpelweg naar poezie luistert (waarover ook weer een meningsverschil is geloof ik). Tis trouwens frappant, dat wanneer iets verboden wordt verklaard dit beredeneerd wordt met iets dat te maken heeft met de "sufi's". Zelfs usama bin laden wordt een sufi genoemd door sommige salafi's. De ulama verklaren iets verboden om dat de bronnen van de islam dat verklaren, niet omdat bepaalde groepen iets doen....maar goed...



Citaat:
Our Master `Umar ibn al-Khattab, Allah be well-pleased with him, was approached one day by some people who complained, "We have an imam who, after praying the `asr prayer with us, begins to sing!" `Umar went with them and asked the man to recite to him what he sang to them. He said:

My heart, every time I scold it, returns to pleasures that fatigue me. I never see it occupied except with empty pastimes all the time, harming me. My evil companion, what childishness is this? Life has passed and you still play? My youth has gone and left me before I ever put it to its right use! My soul! You and your lusts are nothing. Fear Allah. Fear Him. Fear Him!

`Umar repeated the last verse over and over, weeping. Then he said, "Whoever among you must sing, let him sing such things."

Narrated by the hafiz Ibn al-Sam`ani as cited in Kanz al-`Ummal (§8944).

08-05-2005, 22:34
Soms vraag ik me af wat er onder anashied wordt verstaan?
IK PERSOONLIJK vind het niet kunnen dat ik tegenwoordig een '' band'' zie die over de profeet etc zingen(dit gaat samen met de duff en derboka) en luister daarom ook niet naar deze soort anashied.
Ik denk niet dat het is toegestaan om zulke bandjes ook op te zetten want op het moment dat ik de daff hoor heb ik de neiging om te dansen!!!(ook al zingen ze over de profeet).
wat je tegenwoordig dus ziet op bruiloften!
ik bedoel op een bruiloft hoort ZEER ZEKER de daff aanwezig te zijn...maar sinds wanneer moet er over de profeet en ALLAH worden gezongen op een bruiloft??
ik dacht dat de daff alleen op een bruiloft gedraaid mag worden...maar wat zien we tegenwoordig ...broeders en zusters die hele dagen anashied draaien...en niet om het feit dat ze luisteren naar de tekst..maar meer voor vervanging van muziek!!

en wat broeder raiseup hierboven heeft geplaats...daar vind ik zeer zeker niks mis mee...dat is ook met de 99 namen van ALLAH die worden 'gezongen'(ZONDER DAFF ETC)
MAAR WORDT DIT WEL ANASHIED GENOEMD??

moehiem...ik ben het eens met shayk alfawzaan....en ik denk altijd maar weer...wees eerlijk tegen jezelf..op het moment dat je die anashied draait ...gedenk je dan ALLAH...of vind je het gewoon leuk om te luisteren??


allah moesta3am

Pagina's : [1] 2