Bekijk volle/desktop versie : Stilstaan bij een gedeeld verleden



03-05-2005, 13:44
Joodse en Marokkaans-Nederlandse jongeren uit verschillende steden hebben gezamenlijk een bezoek gebracht aan Kamp Westerbork, de plaats van waaruit tussen 1942 en 1945 meer dan 100.000 Nederlandse joden werden weggevoerd naar de vernietigingskampen.

Onder de bezoekers was ook een groep Marokkaanse probleemjongeren uit Amsterdam.

Het doel van het bezoek was de identiteit van Marokkaanse Nederlanders te versterken, zegt A. Chraou van de stichting Diversity Affairs, die de trip organiseerde.

Antisemitisme
De reis zou het imago van Marokkanen moeten verbeteren en de integratie bevorderen. De interesse in de Nederlandse geschiedenis zou worden gewekt en het antisemitisme afgekeurd.

Ook werd stilgestaan bij de rol die Marokkanen hebben gespeeld in het verzet tegen de nazi’s, tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Velen weten nauwelijks iets over de bijdrage die de Marokkanen hebben geleverd aan de bevrijding. Het is een historisch feit dat Marokkanen hebben meegevochten voor de bevrijding van Europa en ook voor de bevrijding van Nederland in 1945.

Discussie
Bij het bezoek aan het kamp waren ook Mohammed Sini, voorzitter van Islam en Burgerschap, en Ronnie Naftaniël van het CIDI aanwezig.

In de bussen die hen vanochtend naar het herinneringscentrum brachten, gingen de jongeren in discussie over het thema "stilstaan bij een gedeeld verleden".

Kamp Westerbork was volgens de organisatie een uitgelezen plek voor mensen van uiteenlopende achtergronden om stil te staan bij de oorlog. Als het aan de stichting Diversity Affairs ligt worden Marokkaanse jongeren vaker geconfronteerd met het dramatische verleden van Nederland.

[Bron: nos.nl]

04-05-2005, 08:35


maar werkt het nou echt? ik nedoel zal zo een bezoek de integratie bevorderen zoals zij dat zeggen? zal het de kloof die ontstaan is kunnen dichten, of zal men nu anders met elkaar om gaan?

het is maar een klein groep die daar naar toe is geweest en niet een heel gemeenschap. hoe kan het bezoek van zo een groepje effect hebben op een gemeenschap vraag ik me dan af.
zal het niet een ander effect kunnen krijgen, door wat er in het AD is geschreven. die berichten over de houding van een paar jongens die het daar niet leuk vonden en raar deden??